/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Skelneevnens kronjuvel
Fra : MartiN


Dato : 18-08-01 04:22

X-post, livssyn.kristendom / kultur.sprog

Min kroniske tilstand af husvildhed i news er efterhånden så nøje belyst.
I øjeblikket er dk.livssyn gået helt i spagat over satanismens voldgrav.
Og hvad kristendom angår, ser den gruppe ikke ud til at billige min deltagelse.
Hvem lever så meget i afsondrethed, at det kan være dem flintrende ligegyldigt?
Vi har en del eneboere i landet. "I alle huler bor der en ånd," siges det. Og

dèt er vel kun en biting, jordens alder, stjernetågernes vægt og alt det
røre om evolutionshistorien taget i betragtning. Ja, hvad kan standse verden i
sin drift mod afgrunden?.. En gruppe ved navn dk.videnskab.filosofi er der
stadigvæk lidet håb for. Vel står det ord i Fredens Tegn: "Således begrænser
det ædle menneske sit hjertes bevægelser til den aktuelle livssituation." Men

hvad siger du til: En lille, skinsyg -"med Øjne så store som"- vogter af
erfaringens kostbare skat? Det kalder jeg den menneskelige fornuft!

Menneskeånden er -ved sin hang til at kategorisere, katalogisere, arkivere og
hobe sine statusopgørelser op- let sammenlignelig med et lagerrum.
På den anden side kan den -ved sin tilbøjelighed for instinktive reaktioner som
elementært psykiske mekanismer og visse teatralske attituder- vel sammenlignes
med en lænkehund.

Her taler jeg nok ikke virkeligt -men sandt!

On 14 Aug 2001 13:33:, Per Abrahamsen wrote
(Subj.Re: Egoland, dk.livssyn):
> "Folk hvis tanker er begrænset til sprog"...
> ..."Kun ved at udvide deres verden til at gå ud over sproget
> vil de kunne se det mangelfulde i (teorien) "sprog er virkelighed".
>
Parantesen er min tilføjelse... Det afgørende problem ligger,
såvidt jeg nu kan se, i en farlig sær grød kaldet fordomsfuldhed.

Per Abrahamsen skriver endvidere:
>"Folks hverdag er med til at definere hvilke filosofiske ideer,
> der virker tillokende.
>
Skal vi kreditere Wittgenstein, Makholm eller Abrahamsen for det ord?
At verden skulle rumme sådan magt vil jeg slet ikke betvivle.
Men er det virkelig sandt... Jeg mener: Virker tillokkende på hvem?
Og jeg vil nu påstå: Vedkommende tillægger de ydre vilkår større
betydning for meningsdannelsen end retvist er!
Derimod er jeg overbevist om, at Juan Matus havde ret:

<< Virkeligheden er en (kun) en beskrivelse af verden, >>
tilvejebragt ved brug af vort sanseberedskab & intellekt...

Men skal vi lige høre, hvorledes "Kas" bedømmer situationen?

>"Denne diskussion bør høre til i dk.kultur.sprog -jeg ved ikke, hvad
> den skal i en nyhedsgruppe, hvor folk diskutere religion og deslige."
>
Af een eller anden grund, så nægter jeg at se det kantede skuffedarium i
øjnene... Der fremmanes jo spøgelser overalt i disse spalter!

<< Og lad så det være sagt: "Verden er på den ene side virkelig >>
<< -på den anden illusorisk.".. (Juan Matus, "Ilden Indefra:") >>

Nogen vil måske sige: Kunne han så blot blive enig med sig selv!
Hvis verden totalt set er tankespind, hvad så med realiteterne?

Det var måske at gå lidt hastigt frem. Stryges der blot et par
mellemregninger, kan vi gå helt fejl af pointen. Version:

<< 1.) Verden er *virkelig* for os i kraft af vor måde at opfatte den på. >>
<< 2.) Verden er *illusorisk* i kraft af sin flygtige beskaffenhed. >>
<< 3.) ÅNDEN er *bestandig* i kraft af sit umanifesterede potentiel. >>
   
-"A tror, den må skylles ned! Hvad med en tår hyldeblomstsaft?"
-"Jo, tak... Men du mener vel ikke, som andetsteds henkastet, at
/sproget/ skaber sig selv?

Den slags forblommede vendinger hører hjemme i poesien og
ikke i naturens verden. Dè har da for et sagkyndigt skøn
vel ingen forbløffende lighed med hverandre!"

-"Nej, for sagkundskaben hænger det ikke rigtig sammen. Hvad skal en
hund med et luftkastel? Et hundehus veed man hvad er! Iøvrigt bliver
den flittigt luftet...
Sokrates efterlod os den gåde: "Hvad er viden?" Efter at have set udsendelser
fra Zulu i tv2 fornylig med titlen Åndernes Magt vil nogen måske turde hævde:
"Viden er ånd!"

Hver fugl har sine fjer behov, synger dragen i den døde skov.

X-fut dk.livssyn.kristendom
--

Mvh, Martin. -:)

 
 
Bodil Grove Christen~ (18-08-2001)
Kommentar
Fra : Bodil Grove Christen~


Dato : 18-08-01 08:16

Er det bare mig, der ikke forstår en hujende fis af Martins indlæg?
Mvh. Bodil.



Henny Stewart (18-08-2001)
Kommentar
Fra : Henny Stewart


Dato : 18-08-01 09:07


"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i
en meddelelse
news:3b7e1644$0$97074$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er det bare mig, der ikke forstår en hujende fis af
Martins indlæg?

Nej. Men hans server har hikke!

---
Henny



Kevin Edelvang (18-08-2001)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 18-08-01 15:46

Henny Stewart <none.of@urbznz.com> skrev:

> Nej. Men hans server har hikke!

Det tror jeg faktisk ikke, den har. Hvis du lægger mærke til det, er hans mange indlæg (som jeg heller ikke forstår så meget af) som
regel lidt med variation. Det er ikke bare det samme indlæg der (muligvis ved en fejl) bliver sendt flere gange.

De bedste hilsner
Kevin Edelvang




> ---
> Henny
>
>


MartiN (18-08-2001)
Kommentar
Fra : MartiN


Dato : 18-08-01 20:32

On Sat, 18 Aug 2001 16:46, "Kevin Edelvang" wrote:

>Henny Stewart <none.of@urbznz.com> skrev:
>> Nej. Men hans server har hikke!
>>
>"Det tror jeg faktisk ikke, den har.
> Hvis du lægger mærke til det,"..
>
>De bedste hilsner
>Kevin Edelvang
>
Kære Kevin:
Du har godt nok været grundig!
Idet jeg takker for tålmodigheden kan jeg henvise til
mit forrige indlæg mht. nærmere forklaring på fænomenet.

Iøvrigt er jeg så lidt inde i de tekniske finurligheder,
at jeg ikke ved hvorfor indlægene bliver stående i jeres
meddelesliste, når de sporløst forsvinder fra min...

En lille sidebemærkning: Dit indlæg fremstår på min skærm
således, at linerne fortsætter langt ud over højre margin,
dvs. det normale synsfelt. Jeg kan rulle mig frem til resten.

Men kan det også være, du skulle se på den rubrik i menuen
under /options/, der kaldes 'posting preferences'?..
(Jeg benytter Agent, som er engelsksproget)
Der kal linielængden justes. Min er indstllet på værdien
80 characters, hvad jeg aldrig har måttet høre noget for.



--

Mvh, Martin. -:)

MartiN (18-08-2001)
Kommentar
Fra : MartiN


Dato : 18-08-01 20:32

On Sat, 18 Aug 2001 10:06:59 +0200, "Henny Stewart" <none.of@urbznz.com> wrote:

>"Bodil Grove Christensen" skrev:
>> Er det bare mig, der ikke forstår en hujende fis af...
>>
>Nej. Men hans server har hikke!
>
Mildt sagt... Men det går snart over.
-Naturligvis er jeg ikke uden skyld i misæren: I forsøget på at håndtere det
pensum af en større sammenhæng, som efterhånden har lejret sig i den
elektroniske hukommelse, og således få samling på trådene har enkelte fodfejl
sneget sig ind.
-Enkelte fodfejl? Men det er jo volapyk fra ende til anden...
-Ok, det vel tænkes. Hvad specielt denne hikken angår, hvis jeg lige må gøre
det færdigt, så kommer det sig af min leg med slettetasten.
Behøver jeg at sige mere?
-Skal du lege, så gå hen i sandkassen! Vi må have orden i sagerne...
-Undskyld!

--

Mvh, Martin. -:)

MartiN (18-08-2001)
Kommentar
Fra : MartiN


Dato : 18-08-01 20:32

On Sat, 18 Aug 2001 09:16:26 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@post8.tele.dk> wrote:

>Er det bare mig, der ikke forstår en hujende fis af Martins indlæg?
>Mvh. Bodil.
>
Det er dog en kunst at forstå, hvad man ej har forklaring på.

--

Mvh, Martin. -:)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste