hvem bestemmer ?
Fra : kim

Dato : 18-08-01 00:13

Kan nogen her fortælle mig hvor grænsen går for hvad pædagogerne bestemmer i
børnehaven over ens barn?

Kort fortalt:
Min kone og jeg bad om at vores datter skulle have sko på ude på
legepladsen, og nu er det hele endt med at vi idag har modtaget et anbefalet
brev fra Forældrebestyrelsen, citat:
" Efter grundig gennemgang af forløbet, er det bestyrelsens vurdering ar det
er uhensigtsmæssigt at din datter fortsætter i Børnehaven"
og
"- skal vi herefter anmode Socialcenteret om overflytning af din datter til
en anden institution"

Jeg mener.. det ka da ikke være det bedste for min datter.....

Vi har kontaktet FOLA og KFO men har ikke fået svar endnu...

MVH

en meget skuffet far...

Fra : Tomas O.

Dato : 18-08-01 00:58

"kim" <kio@e-box.dk> skrev i en meddelelse news:Axhf7.820$3q.51699@news010.worldonline.dk...
> Kan nogen her fortælle mig hvor grænsen går for hvad
> pædagogerne bestemmer i børnehaven over ens barn?

Hvis I siger barnet skal have sko skal barenet have sko på. Jeg
synes I skulle gå til kommunen og indgive en klage! Tru dem evt. med Ekstra Bladet.

Hvad siger jeres forældrebestyrelse?

Hilsen
Tomas O.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-08-01 08:37

> [...]
>
> Jeg mener.. det ka da ikke være det bedste for min datter.....
>
> Vi har kontaktet FOLA og KFO men har ikke fået svar endnu...

Jeg kan sige dig med fuldkommen sikkerhed, at de ingen beføjelser
har i den henseende. Det er magtforvridning, der vil noget.
Gå straks til den nærmeste lokale journalist - skriv om det i avisen osv.
Det er meget groft.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Aagaard

Dato : 18-08-01 09:08

> [...]
>
> Jeg mener.. det ka da ikke være det bedste for min datter.....
>
> Vi har kontaktet FOLA og KFO men har ikke fået svar endnu...

Jeg kan simpelthen ikke tro, at det alene kan medføre en sådan reaktion fra
institutionen. Du skriver: 'Efter grundig gennemgang af forløbet...'. Det
tyder på at der har været mere end blot episoden med sandalerne.
Hvis der ikke har været andre ting der har været uenighed om, så tror jeg de
har underskrevet deres egen fyreseddel - hvis du magter at gøre noget ved
det. Gå til kommunen og til pressen - også lokal-tv, skriv læserbreve til
den lokale avis, tag kontakt til andre forældre og hør om de har haft
problemer med pædagogerne. Saml alt det materiale du kan. Jo bedre du kan
dokumentere, des bedre er din sag.
Kort sagt: giv dem hele armen! Der er ingen forældre - eller børn - der kan
være tjent med pædagoger, der prøver at skjule deres egen uduelighed med
diktatoriske metoder.
Hvilken institution er der tale om? Kommune, beliggenhed, navn.

Aagaard
--
http://ditte-marie.dk - Vores dejlige baby
http://ditte-marie.dk/fotoalbum/index.php - Foto til kritik

Fra : Remmen

Dato : 18-08-01 09:11

> [...]
>
> Jeg mener.. det ka da ikke være det bedste for min datter.....
>
> Vi har kontaktet FOLA og KFO men har ikke fået svar endnu...

Er jeg den eneste, som gerne vil vide hvad der er sket mellem ønsket
blev fremsat og brevet modtaget? Et eller andet er der jo sket og jeg
har meget svært ved at forholde mig til sagen ud fra de sparsomme
oplysninger der gives.

Lars

--
www.matrixgames.com <-- Free wargames for download.
www.truecombat.com

Fra : Kirstine

Dato : 18-08-01 09:49

In article <3b7e2301$0$97170$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
remmen@mail.dk says...

> [...]
> blev fremsat og brevet modtaget? Et eller andet er der jo sket og jeg
> har meget svært ved at forholde mig til sagen ud fra de sparsomme

Nope...jeg sidder også og spekulerer som en sindsyg, hvordan et ønske om,
at barnet har sko på på legepladsen kan komme så langt ud...der må
bestemt være mere i den sag.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Tomas O.

Dato : 18-08-01 11:02

"Kirstine" <minipip@mail.dk> skrev i en meddelelse news:MPG.15e84a7eedb3e534989739@news.inet.tele.dk...
SNIP
> Nope...jeg sidder også og spekulerer som en sindsyg, hvordan
> et ønske om, at barnet har sko på på legepladsen kan komme så
> langt ud...der må bestemt være mere i den sag.

Det går jeg ud fra at der er! Jeg har selv haft lignende problem
for en del år tilbage og det starttede med at de 'glemte' at give
mit barn gummistøvler på i stedet for sandaler når det regnede..

Det blev til en kommunal sag der tog 4 måneder. Sagen endte med
at jeg fik medhold og to af de stædigste pædagoger måtte finde
sig andet arbejde, da de, som kommunen skrev, ikke var i stand
til på fornuftig måde at samarbejde med forældrene i deres
institution.

Så jeg går ud far at der er mere i sagen.

Hilsen
Tomas O.

Fra : John Sahl

Dato : 18-08-01 12:28

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message news:9llej6$86$1@sunsite.dk...
> Så jeg går ud far at der er mere i sagen.

Jeg synes nu godt nok, at du farer ud med trusler om bål og brand,
ud fra hvad der formentlig kun er det halve af hvad sagen drejer
sig om.

Mon ikke lige vi skal få hele historien, inden vi råber efter politi,
hjemmeværn, special forces og CNN?

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Tomas O.

Dato : 18-08-01 13:14

"John Sahl" <johnsahl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:Fhsf7.1773$3q.85059@news010.worldonline.dk...
> Jeg synes nu godt nok, at du farer ud med trusler om bål og
> brand, ud fra hvad der formentlig kun er det halve af hvad
> sagen drejer sig om.

Netop min pinte.

> Mon ikke lige vi skal få hele historien, inden vi råber efter
> politi, hjemmeværn, special forces og CNN?

Der er mere i sagen end sko! Derfor skriver jeg som jeg gør. Jeg
tvivler på (og det troede je var underforstået) at sagen kun
handler om sko.

Hilsen
Tomas O.

Fra : John Sahl

Dato : 18-08-01 13:29

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message news:9llmaq$e6l$1@sunsite.dk...
> Netop min pinte.

Ok

> Der er mere i sagen end sko! Derfor skriver jeg som jeg gør. Jeg
> tvivler på (og det troede je var underforstået) at sagen kun
> handler om sko.

Ja, der er garanteret mere i sagen end sko, men hvem siger det er
pædagogerne der er forkert på den? Det _kunne_ jo faktisk godt
være det var forældrene der ikke havde behandlet sagen på en
optimal måde?

Det er derfor jeg beder folk om lige at slå bremserne i.. Det er som
om at der er mode i at folk farer ud og truer med alle medier bare
en slår en fis forkert ;-(

Fra : Kirstine

Dato : 18-08-01 14:44

In article <9llej6$86$1@sunsite.dk>, tfo@gmx.net says...
> [...]
> for en del år tilbage og det starttede med at de 'glemte' at give
> mit barn gummistøvler på i stedet for sandaler når det regnede..

Det bør jo ikke ske. Ligesom det heller ikke burde ske, at forældre
glemmer at sørge for, at børn har brugbart tøj til al slags vejr.

> [...]
> sig andet arbejde, da de, som kommunen skrev, ikke var i stand
> til på fornuftig måde at samarbejde med forældrene i deres

Så endte den sag jo, som den skulle.

> Så jeg går ud far at der er mere i sagen.

Det er vi helt enige i.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : kim

Dato : 18-08-01 22:15

Selvfølgelig var jeg bevist om at dette ville skabe reaktion...og tak for
det...jeg ønsker at min datter stadigvæk kan blive i børnehaven, hun trives
og har det rigtig godt... jeg havde talt med ( men det gør jeg ikke mere )
Formanden for Forældrebestyrelsen, som var helt enig med mig i at det var
kørt for langt ud...jeg sendte per mail min beskrivelse af forløbet, og da
hun havde læst det ringede hun til mig... ved den ene telefonsamtale ringede
hun til min mobil mens jeg var på arbejde og vi talte næsten en hel time...
vi aftalte at hun ville tale med Pædagogen, og hvis hun skønnede det så
aftale at holde et uformeldt møde med hende som mægler/ordstyrer...
her er min beskrivelse...
"Hej Helle.
Tak for en behagelig telefonisk samtale fredag d. 20 juli 2001. Da gik det
op for mig at Kirsten var leder af børnehaven, hvad kun gør episoderne mere
underlige. Iflg. Aftale sender jeg dig her en beskrivelse af hvad vi har
oplevet. Jeg vil gøre mit yderste for at den bliver så diplomatisk så
muligt, og jeg kan selvfølgelig ikke huske den direkte ordlyd. Den 2'en
episode med isen dropper jeg, da jeg har fuld forståelse for ( og er enig
i ) børnehavens madpolitik, samt at episoden jo mere må være en undtagelse
der bekræfter reglen ?.

Den 1'ste episode hændte i sommerens start om morgenen kl. ca. 8.30 - 9.00.
Det er en varm sommermorgen da jeg ankommer med min datter Jane, som er
iført sommertøj og sandaler. Nogle dage forinden havde jeg talt med 2-3 af
de andre pædagoger omkring det, at jeg syntes at det var vigtigt at børn
skulle ud og have frisk luft så meget som overhovedet muligt. Grunden til at
vi talte om det var, at flere gange om morgenen, når jeg var kommet med Jane
på samme tidspunkt, havde de pågældende pædagoger allerede åbnet ud til
legepladsen, og rykket ud med børnene, hvad jeg syntes er rigtigt godt. Det
talte vi om, og det var jeg og de andre pædagoger 100% enige i. Også om
mandags problemet, hvor man nogle gange alligevel blev inde, for at få
dysset nogle af børnene ned efter weekenden.
Derfor.
Jane og jeg ankommer, og i det samme kommer Kirsten ud på gangen. Vi sagde
godmorgen til hinanden. Jeg spurgte så, om vi skulle tage sutsko på, eller
om Jane kunne beholde sine sandaler på, hvis de alligevel skulle ud på
legepladsen.
Så svarer Kirsten noget med:" Nej vi skal ikke på legepladsen, de har ikke
godt af at komme på legepladsen." Jeg blev dybt forbavset og chokeret, og
kan ikke finde på andet svar end:" Hvad siger du ?" Den udtagelse ville jeg
gerne have uddybet, for jeg havde jo lige nogle dage forinden talt med
hendes andre kollegaer omkring dette, så dette var et standpunkt så var så
forskelligt fra Kirstens kollegaer, at jeg blev næsten helt paf. At Kirsten
siger at det ikke er godt for børnene at komme ud og lege ???? Det fatter
jeg simpelthen ikke. Men jeg sagde ikke noget, tog sutsko på Jane, sagde
farvel og gik på arbejde. Men chokket havde ikke fortaget sig om aftenen,
for jeg måtte ringe til min mor ( som er gammel dagplejemor ) for at
fortælle hende om episoden.

Torsdag d. 19/7-2001 kl. ca. 12.00
3'ide episode med Kirsten.
Jeg var kommet hjem kl. ca. 8.00 om morgenen fra natarbejde. Jeg så
tilfældigvis ud af køkkenvinduet, og så at Jane og mange af de andre børn
ikke havde sko på ude på legepladsen. Jeg gik ind i stuen og ringede til BH
hvor Kirsten tog telefonen. Vi præsenterede hinanden. Jeg sagde at jeg kunne
se at Jane løber rundt i bare tær nede på legepladsen, om hun ikke lige
ville gå ud og give hende sko og strømper på. Kirsten svarede så noget med
at det var varmt og at det var sundt for børn at gå i bare tær. Nu blev jeg
lidt sur. Jeg svarede at jeg ikke ville have at Jane skulle løbe rundt i
bare tær, så hun blev nødt til at give hende sko på. Det nu jeg skal være
diplomatisk. Gud hjælpen mig ikke om Kirsten bliver ved med hendes "
forklaringer". Hun sagde noget med at De godt viste hvordan man passer børn.
Så blev jeg meget gal. Jeg sagde at hvis hun ikke gav Jane sko på med det
samme, ville jeg komme ned og gøre det. Jeg bandede. Kirsten sagde at jeg
ikke behøves at bande. Jeg sagde, ikke på en pæn måde, at hun bare skulle
give hende sko på med det samme, og farvel. På dette tidspunkt var jeg meget
gal. At jeg skulle til at diskutere sådan i telefonen, hvor min utryghed
bestod i at der skulle ske noget med Janes tær eller fødder, såsom glasskår,
splinter, blive forvredet, forstuvet tå, småsår, træde på en skarp sten,
træde på en bi eller hveps o.s.v. o.s.v..den næste halve time stod jeg
næsten kun ude i køkkenvinduet for at se om Jane fik sko på, og det gjorde
hun.
Da min kone kom hjem, spurgte jeg hende om hendes mening, og hun var enig
med mig. Vi besluttede at hente Jane sammen, for lige at få en snak med
Kirsten om, at det ikke burde være nødvendigt for hende at starte en
diskussion, at hun bare skulle give Jane sko på når vi bad om det. Det er jo
ikke med til at fremme samarbejdet og trykheden imellem hjem og institution,
hvis man skal diskutere noget så banalt som om at man vil have at ens barn
skal have sko på, for at man så føler sig mere tryk, når man levere sit barn
om morgenen.
Kl. ca. 15.15 går vi så ned i BH. Jeg kan ikke se Kirsten og spørg Janne om
Kirsten er der, da vi godt vil tale med hende et kort øjeblik. Janne svarer,
hvor jeg bliver lidt overrasket, at Kirsten har sagt til hende, at vi kan
tale med hende i morgen !!!??? Nå. ligesom om at Kirsten godt viste at vi
ville komme.jeg bad Janne om at skrive på Janes stamkort, at hun under alle
omstændigheder skulle have sko på når hun var i børnehaven, det ville Janne
ikke, vi kunne tale med Kirsten i morgen.
Det er mig komplet uforståeligt at Kirsten ikke f.eks. spørger :" Hvorfor? "
, prøve f.eks. at søge et kompromis, i stedet for at starte en diskussion,
komme med "bedrevidende" argumenter, som om min kone og jeg ikke ved og
bestemmer hvad der er bedst for vores datter, ja, eller ikke bare sir:" ja
selvfølgelig, jeg gir Jane sko på med det samme" så var denne sag aldrig
kørt så langt ud. Fakta er nemlig, at det er min kone og jeg der suverænt
bestemmer og afgør hvad der er bedst for vores datter, overhovedet ingen
andre..

Fredag d. 20/7-2001 kl. 15.48.

Min kone og jeg er lige kommet hjem fra BH hvor vi har talt med Kirsten. Hun
er meget bedrevidende, ja hun hentydede til at vi ikke viste hvad der var
bedst for vores barn. Jeg blev meget sur. Hun søger ikke kompromiset, men
prøver hele tiden at "forklare" at det var varmt, sundt for fødderne o.s.v.
o.s.v..Hun kan åbenbart ikke forstå, at det er mig og min kone der bestemmer
hvad der er bedst for vores barn. Siger at jeg står i vinduet og udspionere,
hvad der sker i børnehaven. Har hun noget at skjule ??? Der er måske noget
jeg/vi ikke må se ? Nu vil jeg holde ekstra øje med hende. Med en sådan
udtagelse bliver man jo utryg, så nu vil jeg selvfølgelig endnu mere gå ud i
køkkenet for at se hvad der sker. Det har ellers været dejligt, at man
engang imellem kunne kaste et blik og se hvor glad Jane har det, for det kan
vi jo se. Ja jeg kikker, for det er min datter, min guldklump, og jeg vil
gøre alt i denne verden for hende, lige ind til jeg dør. Hun siger at vi
skal have tillid til børnehaven. det er sgu svært med en person som Kirsten,
som tror hun ved det hele,, ikke "lytter" som de andre pædagoger, men
hellere vil "forklare" hvorfor BH gør som de gør. Jeg sagde at hun burde
lytte noget mere til forældrene, inden hun kom med sine forklaringer. Der
kunne jo være en grund til at man ville have sin 4 årlige datter skal
beholde sine sko/sandaler på. Hun har ikke engang selv taget sine sandaler
af og går i bare tær. Og de tager jo heller ikke sko og strømper af de "
små".Hun siger at hun ikke vil trues i telefonen. jeg svarer at hvis hun
betragter det som en trussel, at jeg sagde at jeg ville komme ned i BH hvis
de ikke gav Jane sko på, ja så var det en trussel.Pludselig rejser hun sig
imens hun siger at denne samtale.

At du så Helle, fortæller mig at jeg ikke er den eneste der har haft en
kontrovers med Kirsten, gør mig kun endnu mere bekymret. Er Kirsten
overhovedet i dag istand til at udfylde sin rolle som pædagog og leder på
institutionen ( jeg er ikke i tvivl om at hun har været det ) når hun bliver
ved med at skabe spændinger imellem forældrene og hende ???
Som jeg fortalte dig i telefonen, skulle Kirsten måske prøve at se på vores
datter Janes opførsel i BH, for så at kunne vurdere om Jane kommer fra et
harmonisk og resurse stærkt hjem. Eventuelt sammen med de andre pædagoger
som også passer Jane.
( Se på barnet, hvordan forældrene er )
F.eks.
- faldt Jane hurtigt ind i rytmen i BH ?
- er Jane vellidt af de andre børn ?
- er Jane vellidt af de andre pædagoger ?
- trives Jane til dagligt ?
- er Jane harmonisk ?
- gør Jane hvad der bliver sagt ?
- laver Jane ballade/ulykker ?

I dag Mandag d. 23/7-2001 kl ca. 15.30.
Jeg har lige hentet Jane i BH. Jeg sagde goddag som jeg plejer til alle jeg
mødte. De var på legepladsen. Børnene var meget interesseret i mig da jeg
kom lige fra arbejde i arbejdstøj. Jeg har orange selvlysende jakke og
bukser på med DSB S-tog logo på og børnene spurgte hvad det var for noget
tøj. Jeg svarede at jeg kørte S-tog på mit arbejde. De var meget
interesseret. Så mødte jeg Kirsten, da jeg var på vej ind efter Janes jakke
og madpakke. Jeg sagde goddag, og da hun kikkede på mig, kunne jeg se med
det samme, at hun overhovedet ikke bryder sig om mig. Som om det er mig der
er noget galt med. Uden at ville virke paranoid, for det er jeg ikke
syntes jeg også at kunne mærke på de andre pædagoger at Kirsten har sagt
noget til dem om mig, og det bryder jeg mig ikke om. Det vil være meget synd
for Jane, som er meget glad for børnehaven, og det vil ikke gavne nogle
parter at der ikke bliver talt ud om dette. Derfor vil jeg bede dig om
snarest muligt at få et uformelt møde istand med Kirsten, med dig som
mægler/ordstyrer, så vi kan få på det rene, hvordan tingene hænger sammen,
og situationen ikke sker igen.

Du ringer bare Helle, hvis jeg ikke er hjemme, kan du altid få fat i mig på
mobilen.

Med Venlig Hilsen
Kim
Jeg venter så spænd på at høre fra Helle, og får så denne mail :
"From: "Helle"
Dato:6. august 2001 19:28
Hej Kim

Jeg har idag snakket med Kirsten, og næstformanden i forældrebestyrelsen
Dorthe (sonni's mor) vi er blevet enige om at dit brev bliver uddelt til
resten af bestyrelsen, sammen med den mødeindkaldelse jeg har lavet. Jeg HAR
skrevet i mødeinkaldelsen at DU har ønsket et uformelt møde, og at Kirsten
og jeg har skønnet at det er nødvendigt med et bestyrelsesmøde. Du vil efter
mødet få et skrifteligt referat. Der sker derfor ikke mere i sagen før
bestyrelsesmøder ER afholdt.

Med Venlig Hilsen

Helle
Jeg har så kontaktet FOLA og KFO efter denne mail, og fik at vide at der
ikke var grundlag for et bestyrelsesmøde... derfor sendte jeg disse mails
til Helle:
Dato:6. august 2001 20:08

Hej Helle.

> vi er blevet enige om at dit brev bliver uddelt til resten af bestyrelsen,

skal Kirsten ikke levere en redegørelse ?

> at Kirsten og jeg har skønnet at det er nødvendigt med et bestyrelsesmøde.

hmm...Jeg troede ikke, at du syntes det var nødvendigt med et
bestyrelsesmøde...

> Du vil efter mødet få et skrifteligt referat

Bliver jeg ikke inviteret med til det bestyrelsesmøde ?

Med Venlig Hilsen / Kind Regards

Kim
denne mail får jeg intet svar på og har så i mellemtiden igen talt med KFO
og FOLA...
så sender jeg denne mail til Helle:
Hej Helle.

Det handler om gensidig respekt.

Uden samarbejde og dialog er der ingen udvikling, det er det, der er kernen
i samarbejdet imellem forældre og pædagoger, for at barnet skal trives
optimalt.

Jeg undskylder over for Kirsten hvis jeg har været grov i munden,
selvfølgelig, men der er grænser for hvad jeg vil byde mig selv, når det
gælder min datter...Ingen overhovedet skal bestemme hvad der er bedst for
min datter udover min kone og jeg...

Jeg har nu talt telefonisk med Formand Henriette Bjergvang fra FOLA (
Landsforeningen af Forældre til børn i Daginstitioner. ) som har læst min
beskrivelse af forløbet. Som hun siger, er det IKKE en sag man bringer op i
et bestyrelsesmøde. Bestyrelsesmøder er for de overordnede sager. Denne
lille banale konflikt skal kun løses med at man TALER sammen, eventuelt med
en mægler. Jeg vedlægger hendes svar. Hun henviste mig til KFO ( Københavs
Forældre Organisation ) hvor jeg talte telefonisk med Formanden Jørgen
Gregersen. Jeg har igår sendt min beskrivelse med mail, og afventer nu hans
svar.

Mit råd til dig Helle, er at du kontakter Henriette Bjergvang fra FOLA
(98-542998) og Jørgen Gregersen (35-394277) som vil være dig behjælpelig
med, hvordan du klare denne situation. Det har de nemlig meget erfaring i.

Og at du aflyser det bestyrelsesmøde, for det er IKKE løsningen. Løsningen
er at vi for talt ud, evt. med dig som mægler, det bekræfter både Henriette
og Jørgen også.

Med Venlig Hilsen

Kim
------------
ingen svar, før jeg får et anbefalet brev fredag d. 17 august.... i dette
brev kan jeg læse, at de ting som jeg har talt med Helle om er blevet
fordrejet, og lagt lidt til....

-at jeg overhovedet ikke har tillid til alle pædagogerne i børnehaven...
-at jeg har sagt at børnene ikke kommer ud på legepladsen...
-at jeg overvåger allle børn, pædagoger og andre i børnehaven fra vores
køkkenvindue...
-at jeg overvåger min datters leg på legepladsen....
-at jeg ringer til børnehaven og bruger et kommanderende og upassende
sprog....
-at jeg utidigt blander mig i børnenes leg...
-at jeg er kommet med upassende snak/sladder i forhold til andre forældre og
børns adfærd i vores boligblok...
-at jeg har fremsat upassende bemærkninger omkring de ældre pædagoger, samt
telefonisk til Formand Helle givet udtryk for at alder ifgl. mig har
indflydelse på dygtigheden/fagligheden i at passe børn. Dette er efter
Børnehavens opfattelse aldersdiskrimination og kan på ingen måde
accepteres....
- at jeg giver udtryk for manglende tillid til pædagogerne i brev af 24
juli 2001...

her er brevet :
------------
København Tirsdag d. 24. juli 2001

Til alle Pædagogerne i Børnehave

Vedr. badning på legepladsen.

Vores datter Jane må godt bade på legepladsen med de andre børn, men der er
lige nogle forholdsregler vi vil gøre opmærksom på.

Sidste år var Jane på Rigshospitalet og få lagt dræn i begge øre. Der fik vi
et påbud om at når Jane skulle bade, skulle hun have vandfast vat i begge
øre ( og badehætte i svømmehal ) for at undgå komplikationer med Janes øre.

Vi vil derfor bede jer om at give det medbragte vandfaste vat i begge hendes
øre når hun skal bade, løbende checke at det ikke er faldet ud, og når Jane
er færdig med at bade, skal hun have sine sandaler på igen ( og vattet ud af
ørene ).

Vær venligst opmærksom på hvor meget vat I kommer ind i begge øre, for hvis
det er et for lille stykke, kan vattet gå ind i øregangen, så man næsten
ikke kan få det ud. Mængden af vat skal derfor afpasset til hvert af Janes
øre.

I er selvfølgelig meget velkommen til at kontakte os for nærmere
instruktion.

På forhånd tak.

Med Venlig Hilsen
Janes forældre
Kim og min kone.
og derfor

[...]

SLUT....
Min mor og kone siger at jeg skal holde mig i ro... de kender mig og ved at
jeg er parrat til at gå hele vejen, med medierne osv osv... så grund af min
datter holder jeg mig i ro, for hun trives virkelig nede i den børnehave....
og det ville være synd hvis hun skal til at skifte børnehave.....

Så nu vil min mor gå ned i børnehaven med min kone og prøve at tale med dem
her i næste uge....og eventuelt måske senere med den Pædagogiske Konsulent
fra Kommunen, hvis de ikke trækker Deres anmodning tilbage om af Jane skal
væk fra børne haven... jeg skal nok holde mig væk.....

så jeg venter spændt...

men det er deprimerende den kovending som Formanden for forældrebestyrelsen
Helle har taget....
det havde jeg ikke regnet med... heller ikke denne udvikling... surt...

Mvh Kim

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-08-01 22:54

"kim" <kio@e-box.dk> wrote in message
> men det er deprimerende den kovending som Formanden for
forældrebestyrelsen
> Helle har taget....
> det havde jeg ikke regnet med... heller ikke denne udvikling... surt...

jeg vil bare sige at jeg føler en skriftlig klage til kommunen,.med dette
forløb vedlagt på skrift, ville være på sin plads.....
evt samle nogle af de andre forælder og høre om der er andre der har haft
lignende problemer med denne Kirsten, og gå sammen om det.........
hvis hun er usamarbejdsvillig og det reelt er et problem er i næppe de
eneste det drejer sig om.... men har hun blot set sig ond på jer ville jeg
nok vælge at tage imod flytningen... for det her vil absolut ikke bedre
forholdet og atmosfæren i børnehaven...

jeg har aldrig selv stået i en lignende situation men nok mere fordi min
søns institution har været mere samarbejdsvillige......
kun en gang har jeg mødt en person der var usamarbejdsvillig... men det
fandt jeg så ud af skyldtes graviditet og hormonelle forandringer... efter
en samtale var de problemer forsvundet.....
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Kirstine

Dato : 18-08-01 23:51

In article <aUAf7.4233$3q.110238@news010.worldonline.dk>, kio@e-box.dk
says...

Hej Kim

Efter at have læst dit referat af hændelsesforløbet må jeg indrømme, at
jeg sidder tilbage med underkæben hvilende mellem fødderne! Jeg arbejder
selv som pædagog, og jeg kan slet ikke begribe, hvordan denne sag er endt
så langt ude. Det må virkeligt være nogle utroligt usamarbejdsvillige
mennesker, der arbejder i den børnehave.

Selvfølgeligt kan institutionen stille nogle krav til forældrene, så de
rimeligt sikrer sig, at alle de børn, der er i institution kan følge
hverdagen. Men du har helt ret : det er 100% Jer som forældre, der
bestemmer, om Jeres datter må løbe barfodet på legepladsen. Det er
muligt, at pædagogen har en masse gode grunde til at ville lade hende
lege uden sko på, men hvis I som forældre siger, at hun skal have sko på,
så er det intet at rafle om.

Jeg kan desuden slet ikke få øje på, hvor du i dit brev af 24. juli giver
udtryk for manglende tillid til pædagogerne - med mindre det er det, at I
overhovedet har skrevet det brev, der ifølge dem er det samme som
manglende tillid. For mig at se virker det nu mere som et par ømme,
professionelle tæer...

Ud fra det, som du har refereret, kan jeg kun sige, at jeg ville være
dampende arrig, hvis det var mig og mit barn - og jeg ville fluks
kontakte forvaltningen og den pædagogiske konsulent og klage. Jeg ville
høre KFO om muligheden for at få en bisidder, og jeg ville så absolut
ikke finde mig i, at en forældrebestyrelse, som vælger ikke at høre mig i
sagen, beslutter noget som helst.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Tomas O.

Dato : 19-08-01 01:55

"Kirstine" <minipip@mail.dk> skrev i en meddelelse news:MPG.15e90fc6d00425ff98973e@news.inet.tele.dk...

Jeg er helt enig. Jeg har arbejdet i institution også.

Man skal ikke finde sig i at forældrebestyresle gør den slags!
Det er uhørt!

Hilsen
Tomas O.

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 20-08-01 20:29

Hej Kim.

I alle de tre forældrebestyrelser hvor jeg har deltaget som forældre og de
to hvor jeg har deltaget som personale, har det været forbudt at tage enkelt
sager med et eller flere børn op. Ingen må nævnes med navne men problemer
skal diskuteres overordnet, i jeres tilfælde

1) der er stillet spørgsmål om hvilke regler der skal være for fodtøj på
legepladsen.

2) det er blevet oplyst at en far kigger efter/passer på sit barn når det er
på legepladsen, hvad er vores holdning til dette

3) der er et forældrepar der ikke fungerer godt sammen med vores leder, og
som direkte har udtryk usikkerhed om hendes egenskab som leder, hvordan bør
vi reagere på dette.

Forældrebestyrelser har ikke kompetence til at smide et barn ud,
selvfølgelig kan de anbefale jer at flytte jeres barn og det er nok også den
bedste løsning for alle, også barnet, for hun kan ikke undgå at mærke de
dårlige vibrationer mellem de voksne i Børnehaven og Jer.

Jeg tror ikke at løsninger for jer at tage kampen op mod både
forældrebestyrelse og leder og kommunen, som måske vil støtte sig til de
oplysninger der kommer fra deres egne ansatte. Og hvorfor lave al den
ballade? Hvad får I ud af at diskutere?

Jeg tror jeg i Jeres tilfælde ville skrive til kommunene og gøre rede for
jeres udgave af sagen og derefter bede dem om at finde en egnet plads til
jeres barn, da I har mistet tilliden til den pågældende institution.
Derudover ville jeg meget tydeligt skrive at jeg forventer en opfølgning af
problemet og en undersøgelse blandt de andre forældre for at få deres
vurdering af institutionen.

Jeg ved ikke hvorfor der er sket disse for mig tåbelige ting, og hvorfor det
hele bliver blæst sådan op, men jeg ville ikke føle det særligt rart at
skulle arbejde med en viden om at forældrene kigger på mig, gennem deres
vindue. Jeg tror at det skaber en følelse af at være under opsyn og dermed
under mistanke for at gøre noget forkert. Jeg mener ikke at jeg gør noget
som forældre ikke må vide, og jeg er den første til at indrømme hvis jeg har
handlet forkert eller brudt med nogle uskrevne eller skrevne regler, men at
blive overvåget er ikke rart.
Prøv at vend situationen om, Du står i en forretning med din datter og hun
skriger fordi hun ikke må få en is, pædagogen fra børnehaven kommer gående
forbi og hun behøver faktisk ikke at sige noget, hendes blik fortæller dig
at hun har oplevet hvordan du ikke kan styre dit barn. Uanset hvordan du
reagerer på dit barns udbrud vil du føle at pædagogen ville have reageret
anderledes og ikke mener du har handlet rigtigt. Og du ved også at imorgen
ved alle de voksne på dit barns stue hvordan du behandler dit barn.
Alt dette er et eksempel, og jeg ved at ingen pædagog mener at du er en
dårlig far/mor fordi dit barn hyler i en forretning, men følelsen er ikke
rar og det er den samme følelse en pædagog har, hvis du ringer og brokker
dig over noget der sker på legepladsen.

Jeg tror umiddelbart at situationen ville have været en hel anden, hvis du,
når du havde hentet din datter, havde gjort opmærksom på at du havde set
hende uden sko på legepladsen og det ville du helst undgå, og her havde
forklaret hvorfor.

Jeg er helt enig i at det er Jer der bestemmer over Jeres barn, men I har
valgt at overlade ansvaret til nogle andre voksne som vurderer situationen
udfra hvrodan forholdene er på legepladsen lige nu. Jeg tror faktisk at vi
der hvor jeg er nu ville få et problem hvis
en forældre sagde det modsatte. Vi lader nemlig ikke børnene gå uden sko,
men hvad nu hvis xx´s mor sagde at det måtte han gerne for hende og det
skulle vi ikke blande os i. Så ville jeg da føle mig lidt krænket over at
hun mener hun skal bestemme hvilke regler vi skal have og at hendes barn
skal have særbehandling. Det ville være anderledes hvis hun spurgte hvorfor
vi havde de regler og om de kunne tages op til diskution, fordi hun menet
noget andet.

Jeg mener at vi som forældre overlader andre ansvaret for vores børn, og så
burde vi vel også stole på at de var det ansvar voksen.

Desuden er det altså sundt at gå uden sko, og det er også rart en varm
sommerdag at få luftet tæerne, det må din datter vel også synes siden hun
ikke af sig selv havde taget sko på.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Tine Andersen

Dato : 02-09-01 16:07

Hald & Nielsen <hald-nielsen@privat.dk> wrote in message
> [...]
har
> handlet forkert eller brudt med nogle uskrevne eller skrevne regler, men
Det er ikke desto mindre vilkårene for de fleste andre på arbejdsmarkedet.
Enten er det kunder, der 'overvåger' en (at sidestille med forældre, der i
denne sag er kunder og betaler for en vare) eller også er det en chef. Hvis
man har god samvittighed, er der ingen grund til at være ked af at blive
betragtet, mens man på professionel og dygtig vis udfører sit arbejde.

Med venlig hilsen
Tine

Fra : Jeannette

Dato : 03-08-02 01:45

"Tine Andersen" skrev
> Det er ikke desto mindre vilkårene for de fleste andre på arbejdsmarkedet.

For nogle, langt fra alle, og heldigvis for det da.

> Hvis man har god samvittighed, er der ingen grund til at være ked af at
blive
> betragtet, mens man på professionel og dygtig vis udfører sit arbejde.

Derfor kan det nu godt give unødig usikkerhed og nervøsitet. Jeg holder i
hvert fald op med at være i institution den dag de indfører
kameraovervågning fra nettet af.

Jeannette

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 20-08-01 16:32

Hej

Wow, ja........wow.....utroligt.......ekstra bladet......bt.........tv2......tag
dem allesammen.......

der bør vist ske en meget stor udskiftning af personale (og leder) meget snart i
den BH........

Når det er sagt......Jeg havde ikke ventet, jeg havde trykket min pige ud af den
BH øjeblikligt !!!!!

Børn mærker sådanne spændinger MED DET SAMME (har hun flere mareridt end hun
plejer ?), osv......

Få hende ud og ind i en god børnehave !

Mvh
brian

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 20-08-01 16:33

Hej igen

hvor i landet ligger denne børnehave ?

Mvh

brian

Fra : kim

Dato : 20-08-01 18:56

København.....

Mvh Kim

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 20-08-01 16:02

kim wrote:

> [...]
>
> Jeg mener.. det ka da ikke være det bedste for min datter.....
>
> Vi har kontaktet FOLA og KFO men har ikke fået svar endnu...

Hej Kim

Ikke for at kalde dig løgner ......

Men der må være mere i det end det !

Ingen børnehaveleder vil gøre dette bare fordi "Min kone og jeg bad om at vores

Fra : Alice Sørensen

Dato : 21-08-01 16:48

kim <kio@e-box.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:Axhf7.820$3q.51699@news010.worldonline.dk...
> [...]
>
> Jeg mener.. det ka da ikke være det bedste for min datter.....
>
> Vi har kontaktet FOLA og KFO men har ikke fået svar endnu...

Jeg vil meget gerne høre den historien i den lange version. Har svært ved at tro, at en bestyrelse drages ind en dialog om et barn skal have sko på eller ej.

Formoder at bestyrelsen også har hørt jeres forklaring før den traf den beslutning.

Alice

Fra : kim

Dato : 22-08-01 05:37

"Alice Sørensen" <als@fbu.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg vil meget gerne høre den historien i den lange version.

Den lange version kan du læse her i tråden...

>Har svært ved at tro, at en bestyrelse drages ind en dialog om et barn skal
have sko på eller ej.

Jo det har Helle formanden for forælderbestyrelse og Lederen Kirsten vuderet
var det rigtige...

>Formoder at bestyrelsen også har hørt jeres forklaring før den traf den
beslutning.

Nej... Hverken mig eller min kone er blevet indbudt til det ekstraordinære
bestyrelsesmøde... men de har jo hørt hvad Helle formanden for
forælderbestyrelsen og Lederen Kirsten har sagt, og læst hvad jeg har
skrevet( som også står her ) til Helle...

Mvh
Kim

Fra : Uffe Holst

Dato : 22-08-01 13:56

In an article of 22 Aug 2001 kim wrote:

> have sko på eller ej.
>
> Jo det har Helle formanden for forælderbestyrelse og Lederen Kirsten vuderet
> var det rigtige...

Har jeg misforstået noget? Er det ikke dig selv, der dragede bestyrelsen ind
ved at kontakte formanden for forældrebestyrelsen?

--
Uffe Holst

Fra : kim

Dato : 22-08-01 22:16

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Har jeg misforstået noget?

ja...

>Er det ikke dig selv, der dragede bestyrelsen ind
>ved at kontakte formanden for forældrebestyrelsen?

Jeg kontaktede formanden for forældrebestyrelsen telefonisk
( for bare at tale om hvordan jeg havde det med episoden, og vi aftalte at
hun ville tale med Kirsten umormelt, og at hvis hun... ikke Kirsten...
skønnede det, ville tale med Kirsten om vi så ikke kunne holde et uformelt
møde... og få talt ud... med Helle som mægler/ordstyrer.....det var det jeg
ønskede (og Helle var enig), men kun hvis Helle skønnede det.... men det
ønskede Kirsten åbenbart ikke... for så får jeg så den mail fra Helle at
Kirsten og HENDE skønnede at de ville afholde et bestyrelsesmøde... og
hverken min kone eller jeg var indviteret... hvad jeg mener er
utilfredsstillende, at de på dette møde tager en så drastisk beslutning,
uden overhoved at have hørt vores forklaring...)
et par dage efter min kone og jeg havde været ned dagen efter og talt med
pædagog Kirsten, fordi jeg følte at den måde Kirsten havde taklet
situationen på, ved at starte en diskution med mig i telefonen, istedet for
måske at have sagt til mig i telefonen:" jo, vi skal nok give din datter sko
på, men vil du ikke være sød at lade være med at ringe og informere os over
telefonen, da er det meget bedre hvis du siger det når I henter Jeres datter
når hun skal hjem "

Jeg har lært at det må være måden at gøre det på...så jeg har jo også noget
af skylden...Jeg skulle ikke have ringet ned og sagt noget... men have
ventet til vi skulle vores datter, og der have sagt det til pædagogerne...

-af skade blir man klog, men sjældent rig...

Mvh Kim

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 04-09-01 08:41

Uffe Holst wrote:

> Har jeg misforstået noget? Er det ikke dig selv, der dragede bestyrelsen ind
> ved at kontakte formanden for forældrebestyrelsen?

At kontakte formanden er langt fra det samme som at inddrage hele
bestyrelsen.

Det er rimeligt nok, at formanden tager del i personsager, specielt når
de som her involverer spændinger mellem en forælder og lederen af BH.

Derimod bør bestyrelsen kun tage del i generelle diskussioner. Til nød
kan man orientere bestyrelsen om udfaldet af den givne personsag, så de
kan se, hvorledes de generelle regler udmøntes.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@cgey.dk | http://www.thehungersite.com