Harddisk på 30 el. 40 gb???
Fra : Rune Sindahl

Dato : 17-08-01 22:59

Hej ng

Jeg købte i starten af denne uge en IBM Deskstar 40GV som skulle være på
41,1 gb. Men når jeg ser på den i windows står der kun 31,4 gb. Jeg er godt
klar over, at pga. et kompliceret målesystem, er hd'en altid mindre i
windows. Men næsten en 1/4 mindre?!? Har PRC-Data snydt mig, eller har jeg
snydt mig selv, eller hva' dælen er der sket??

mvh Rune Sindahl

Fra : Martin Jensen, Aalbo~

Dato : 17-08-01 23:18

> [...]
> klar over, at pga. et kompliceret målesystem, er hd'en altid mindre i
> windows. Men næsten en 1/4 mindre?!? Har PRC-

Hvad står der når PC'en starter op? Hvad siger din BIOS's IDE detection om
disken? Hvad står der på disken?

Det at windows kun viser 30 gb på dit c drev betyder kun at partitionen - og
ikke disken - er på 30 GB.

Så:

Se hvad der står på disken først - se derefter på din bios - og derefter se
på om fdisk beretter om ledig plads.

/Martin

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-08-01 23:14

"Rune Sindahl" <rune.sindahl@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> windows. Men næsten en 1/4 mindre?!? Har PRC-Data snydt mig, eller har jeg
> snydt mig selv, eller hva' dælen er der sket??

Dit motherboard forstår formentlig ikke harddiske på mere end 32GB.
Hvilket motherboard har du, og har du nyeste BIOS ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Rune Sindahl

Dato : 18-08-01 08:25

Hejsa

Jeg har et Abit BH6 motherboard, men dog ikke den nyeste BIOS. Jeg må dog
tilstå, at jeg ikke føler mig for sikker i at opdatere en BIOS(Læs: Dårlige
erfaringer). Men hvis det er den eneste måde jeg kan løse det på, må jeg jo
så finde opdateringen.

mvh Rune Sindahl

Fra : Rasmus Klitgaard-Nie~

Dato : 17-08-01 23:22

Rune Sindahl wrote:
> [...]
> windows. Men næsten en 1/4 mindre?!? Har PRC-Data snydt mig, eller har jeg
> snydt mig selv, eller hva' dælen er der sket??

Nope.. Dit bundkort kan ikke klare mere end 32GB, det kan være der er en
BIOS upgrade der klarer det, ellers gå til www.IBM.com og find et
program der hedder DiskManager (det er gratis, men sletter harddisken
når du installerer det)

--
>o ********* PINKY! aka. Rasmus Klitgaard-Nielsen *********
<()> **** Mad Programmer - Commodore Freak - ABP regular ****
^^ "Can't sing. Can't dance. Can handle a sword a little."
-- Victor's resume (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Fra : Dr. Ralph

Dato : 20-08-01 01:51

> [...]
>BIOS upgrade der klarer det, ellers gå til www.IBM.com og find et
>program der hedder DiskManager (det er gratis, men sletter harddisken

KORREKT !

Hvis ikke du tør rode med bios opdateringer - så kan du gratis hente
et program fra IBM's site kaldet Disk manager 2000. Programmet er
lavet af et firma kaldet Ontrack - men IBM tilbyder det gratis som
specielt service overfor sine kunder.

Jeg skulle netop intallere en IBM 60GXP 40 GB disk hos min far den
anden dag - og hans PC (overtaget fra mig i 1998) har så gammel et
bundkort og bios, at jeg ikke umiddelbart kunne finde opdatering til
denne forhistoriske bios på nettet.

Derfor ville den kun se 8,1 GB af de ca. 38,5 GB en formatteret 40 GB
HD skal give, hvis alt fungerer.

Min far's redning var så altså Disk manager 2000 fra IBM - hent den
hér, men læs først "readme filen" inden brug:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#diskmgr2k

Den fås i 2 versioner - én stor (fil str på 7 MB), som anvendes, hvis
du blot skal installere en nummer 2 harddisk - og altså har dit
operativ system kørende på en anden harddisk i forvejen.

Den anden version fylder lige præcis en diskette - og kan anvendes i
det tilfælde, hvor du skal installere harddisken fra scratch (på en
tom PC). Jeg installerede harddisken fra scratch med diskkete
versionen af disk manager 2000 - og nu er der pludselig 38,3 GB plads.

Eneste minus er, at disk manager lægger sig permanent som et skjold
til at "snyde" BIOS - og hér ligger den fremover.
Dette giver en anelse forsinkelse ved start up af PC'en - vel 5
sekunder - og sådan vil det være permanent fremover.

Håber dette hjælper dig.
Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : TheKeeper

Dato : 18-08-01 20:01

> [...]
> windows. Men næsten en 1/4 mindre?!? Har PRC-Data snydt mig, eller har jeg
> snydt mig selv, eller hva' dælen er der sket??

Jeg kendte en med samme problem ... han havde det nyeste bundkort osv som
sagtens kunne klare meget store harddiske. Men aligevel så den kun de 31gb
... Det viste sig at være en jumper bag på harddisken der skal fjernes, noget
med der står 32gb clip bag på Harddisken .. ( ja, lyder meget skørt men det
var sq rigtigt ) .. efter han havde fjernet den viste så bios og windows den
rigtige størrelse. bare et forslag.

mvh Rolf

Fra : Jonny Jensen

Dato : 19-08-01 18:36

> [...]
det
> var sq rigtigt ) .. efter han havde fjernet den viste så bios og windows

Det er rigtigt nok, sådan en er der på IBM diske, medmindre han har pillet,
står den dog altid som max diskplads som default. Jeg gætter som mange andre
på at det er BIOS'en der skal updates. 32 GB er præcis hvad den øvre grænse
hedder (Gamle MB: 524 MB, nye 8,5 GB og nyere 32 GB).

Jonny.