|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Sejlads i tordenvejr Fra : Sven Fafner
 | 
 Dato :  17-08-01 15:27
 | 
 |  | Tordenvejret i går fik mig til at tænke på om det egentlig er farligt at
 være til søs når det tordner.
 
 Jeg tænker på risikoen for at blive ramt af et lyn. Masten rager jo godt til
 vejrs og er det højeste punkt i kilometers omkreds - og er tilmed af ledende
 aluminium.
 
 Men jeg har aldrig hørt om en sejlbåd der blevet ramt af et lyn.
 
 Er der nogen der kender risikoen ? Har nogen af jer oplevet et lynnedslag i
 båden, eller kender I nogen der har ?
 
 --
 Venlig hilsen
 Sven Fafner
 "Sirius", Roskilde - Bandholm 24 BA201
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bent E. (17-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bent E.
 | 
 Dato :  17-08-01 16:32
 | 
 |  | 
 Sven Fafner skrev i meddelelsen <3b7d2a20$1@news1.bec.dk>...
 >Tordenvejret i går fik mig til at tænke på om det egentlig er farligt
 at
 >være til søs når det tordner.
 Ja, det er det, vel i samme grad på landjorden.
 >Er der nogen der kender risikoen ? Har nogen af jer oplevet et
 lynnedslag i
 >båden, eller kender I nogen der har ?
 Ja, i min klub har der været 2 tilfælde; den ene "nøjedes" med at få
 brændt al sin elektronik af.
 Den anden fik riggen udglødet.
 Ingen personskade i de 2 tilfælde!
 Men tag det nu roligt, det er over en periode på mere end 30 år.
 Jeg har selv en "lynafleder" om bord. Den består i en kraftig
 kobberstrømpe, som jeg klipser på et stag, hvis det er tæt på.
 Om det har nogen effekt, er der delte meninger om.
 Men det ved min kone ikke, hun tror det virker   ,
 og det gør måske også, i hvert fald er der mindre nervøsitet i båden.
 Med sejlerhilsen
 Bent E.
            
             |  |  | 
  Mogens Skov (17-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Skov
 | 
 Dato :  17-08-01 23:41
 | 
 |  | 
 "Sven Fafner" <sven.fafner@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:3b7d2a20$1@news1.bec.dk...
 > Tordenvejret i går fik mig til at tænke på om det egentlig er farligt at
 > være til søs når det tordner.
 >
 > Jeg tænker på risikoen for at blive ramt af et lyn. Masten rager jo godt
 til
 > vejrs og er det højeste punkt i kilometers omkreds - og er tilmed af
 ledende
 > aluminium.
 >
 > Men jeg har aldrig hørt om en sejlbåd der blevet ramt af et lyn.
 >
 > Er der nogen der kender risikoen ? Har nogen af jer oplevet et lynnedslag
 i
 > båden, eller kender I nogen der har ?
 >
 > --
 > Venlig hilsen
 > Sven Fafner
 > "Sirius", Roskilde - Bandholm 24 BA201
 >
 > Jeg har førstehåndskendskab til to både, som er blevet ramt af lynnedslag.
 I ingen af tilfældene kom besætningen noget til, men al elektronikken incl,
 generatorerne brændte af.
 Den teoretiske risiko for at blive ramt af lyn til havs er ikke så stor som
 man skulle tro. Ifølge de oplysninger jeg har fået, vil et lyn kun ramme
 båden, hvis det alligevel "har tænkt sig" at slå ned in radius omkring
 båden, der svarer til mastehøjden.
 Jeg har det selv ikke godt med tordenvejr og har diskuteret spørgsmålet om
 lynafleder eller ej med mig selv mange gange. Indtil videre sejler jeg uden
 og håber på det bedste.'
 
 Mvh. Mogens Skov
 
 
 
 
 |  |  | 
  Sven Fafner (19-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven Fafner
 | 
 Dato :  19-08-01 08:48
 | 
 |  | On Sat, 18 Aug 2001 00:41:01 +0200, Mogens Skov wrote:
 
 >Den teoretiske risiko for at blive ramt af lyn til havs er ikke så stor som
 >man skulle tro. Ifølge de oplysninger jeg har fået, vil et lyn kun ramme
 >båden, hvis det alligevel "har tænkt sig" at slå ned in radius omkring
 >båden, der svarer til mastehøjden.
 
 Det lyder interessant. Meteorologisk Institut må vide noget om dette.
 Jeg skriver til dem og spørger. Jeg bringer deres svar her i gruppen.
 
 >Jeg har det selv ikke godt med tordenvejr og har diskuteret spørgsmålet om
 >lynafleder eller ej med mig selv mange gange.
 
 Jeg spørger også meteologerne om en lynafleder har nogen betydning for
 sikkerheden.
 
 --
 Venlig hilsen
 Sven Fafner
 "Sirius", Roskilde, Bandholm 24 BA201
 
 
 |  |  | 
   A Björlingh (19-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : A Björlingh
 | 
 Dato :  19-08-01 13:13
 | 
 |  | 
 
            På denna sida finns lite att läsa!
http://www.addboat.com/content/article.asp?articleid=158 Mvh/AB
 "Sven Fafner" <sven.fafner@nospam.dk> skrev i meddelandet news:aoruntosbskbjp6f97gmlj5dga74q2bj5q@4ax.com...
 > On Sat, 18 Aug 2001 00:41:01 +0200, Mogens Skov wrote:
 > 
 > >Den teoretiske risiko for at blive ramt af lyn til havs er ikke så stor som
 > >man skulle tro. Ifølge de oplysninger jeg har fået, vil et lyn kun ramme
 > >båden, hvis det alligevel "har tænkt sig" at slå ned in radius omkring
 > >båden, der svarer til mastehøjden.
 > 
 > Det lyder interessant. Meteorologisk Institut må vide noget om dette.
 > Jeg skriver til dem og spørger. Jeg bringer deres svar her i gruppen.
 > 
 > >Jeg har det selv ikke godt med tordenvejr og har diskuteret spørgsmålet om
 > >lynafleder eller ej med mig selv mange gange. 
 > 
 > Jeg spørger også meteologerne om en lynafleder har nogen betydning for
 > sikkerheden.
 > 
 > -- 
 > Venlig hilsen
 > Sven Fafner
 > "Sirius", Roskilde, Bandholm 24 BA201
            
             |  |  | 
    Sven Fafner (19-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven Fafner
 | 
 Dato :  19-08-01 19:23
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 19 Aug 2001 12:12:49 GMT, A Björlingh wrote:
 >På denna sida finns lite att läsa!
 >
 >http://www.addboat.com/content/article.asp?articleid=158 Den artikel besvarer jo mit spørgsmål !  
 Der står forresten mange andre nyttige oplysninger på www.addboat.co. Den side kendte jeg ikke.  Tak for henvisningen.
 Venlig hilsen
 Sven Fafner
 "Sirius", Roskilde
 Bandholm 24 - BA201 - XPB5670
            
             |  |  | 
  Steffen Skov (18-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steffen Skov
 | 
 Dato :  18-08-01 09:56
 | 
 |  | Jeg har hørt om en der mistede kølen, fordi han havde sat lynaflederen fra
 masten til kølboltene. Der skete ingen personskade, da båden lå i havn og
 ingen var ombord.
 For 20 år siden sejlede jeg op gennem Øresund og ud for Stevns kom et grimt
 tordenvejr ind over os. Jeg har altid en ledning med klemmer på (startkabler
 til 50 kr.) og kan sætte den på agterstaget og ned i vandet. Om det hjalp,
 ved jeg ikke, men lynene slog ned i vandet hele vejen rundt om båden og der
 lugtede fælt af svovl, uden der skete noget med os. Jeg tror risikoen for at
 blive ramt af lynet er minimal - men man skal aldrig sige aldrig (7-9-13)
 Hilsen
 Steffen
 BAADEN II
 Maxi 68
 Århus
 
 PS. god ide lige at skrive type, navn og hjemhavn efter en meddelelse.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  FRANK KRISTENSEN (19-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : FRANK KRISTENSEN
 | 
 Dato :  19-08-01 14:28
 | 
 |  | 
 
            Hejsa,
 Så har jeg haft fat i en kollega som er Professor i Meteorologi og sejler
 (Jeg arbejder på KBH's Universitet).
 Risikoen for lynnedslag til søs er en faktor 8-10 lavere end til lands.
 Et lyn vil altid følge den bedst ledende "vej". Dvs. på en båd, masten og
 vanterne. Har man en mast som står på kølen, så er der ved et lynnedslag,
 risiko for, at lynet slår over på kølbolte.
 Lynafledere virker, men de skal være af et kraftigt materiale (Startkabler
 lyder som en god ide'). Anbring dem på vanterne og lad dem slæbe i vandet.
 Helst på alle vanter idet ingen kender den "vej" lynet vil tage. Når
 risikoen er så lille som den faktisk er, så vil jeg nok ikke sejle rundt med
 8 kabler, men nøjes med et kabel i for- og agtervantet.
 Jeg er da glad for at min ide' med at skrive skibsnavn samt type er faldet i
 god jord! Og at andre har tilføjet hjemhavn! Det er da meget skægt at se,
 hvem som er i gruppen.
 PS: Husk lige at besøge
 F.T.L.F. / D.O.C.A.
 Foreningen Til Langturssejladsens Fremme / Danish Ocean Cruising Association
 på: www.ftlf.dk Sejlerhilsner
 Frank Kristensen
 "West Wind"
 "Scanmar 40"
 Struer
 "Sailing is life........
 Everything else is just details"
            
             |  |  | 
   Enfield Bullet (19-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Enfield Bullet
 | 
 Dato :  19-08-01 21:33
 | 
 |  | 
 
            Hej Frank
 Har du ikke lidt langt på arbejde hver dag - fra Struer til KBH?
 eller også har du langt til båden Fra KBH
 MVH
 Hans Olsen
 "ONSLOW"
 1 pers. kajak - med selvstyrer og selvlæns hvis den vendes på hovedt.
 Kongeåen Jylland
 (kunne ikke lade være, HI Ho)
 FRANK KRISTENSEN skrev i meddelelsen ...
 >Hejsa,
 >
 >Så har jeg haft fat i en kollega som er Professor i Meteorologi og sejler
 >(Jeg arbejder på KBH's Universitet).
 >
 >Risikoen for lynnedslag til søs er en faktor 8-10 lavere end til lands.
 >
 >Et lyn vil altid følge den bedst ledende "vej". Dvs. på en båd, masten og
 >vanterne. Har man en mast som står på kølen, så er der ved et lynnedslag,
 >risiko for, at lynet slår over på kølbolte.
 >
 >Lynafledere virker, men de skal være af et kraftigt materiale (Startkabler
 >lyder som en god ide'). Anbring dem på vanterne og lad dem slæbe i vandet.
 >Helst på alle vanter idet ingen kender den "vej" lynet vil tage. Når
 >risikoen er så lille som den faktisk er, så vil jeg nok ikke sejle rundt
 med
 >8 kabler, men nøjes med et kabel i for- og agtervantet.
 >
 >Jeg er da glad for at min ide' med at skrive skibsnavn samt type er faldet
 i
 >god jord! Og at andre har tilføjet hjemhavn! Det er da meget skægt at se,
 >hvem som er i gruppen.
 >
 >PS: Husk lige at besøge
 >F.T.L.F. / D.O.C.A.
 >Foreningen Til Langturssejladsens Fremme / Danish Ocean Cruising
 Association
 >
 >på: www.ftlf.dk >
 >Sejlerhilsner
 >
 >Frank Kristensen
 >"West Wind"
 >"Scanmar 40"
 >Struer
 >"Sailing is life........
 >Everything else is just details"
 >
 >
 >
            
             |  |  | 
    Frank Kristensen (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Frank Kristensen
 | 
 Dato :  20-08-01 07:11
 | 
 |  | Hejsa,
 
 Jeg er desværre kun medsejlende søn hos mine forældre.
 
 Sejlerhilsner
 
 Frank Kristensen
 "West Wind"
 "Scanmar 40"
 Struer
 "Sailing is life........
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jens Juul (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Juul
 | 
 Dato :  20-08-01 08:27
 | 
 |  | >
 >Er der nogen der kender risikoen ? Har nogen af jer oplevet et lynnedslag
 >i
 >båden, eller kender I nogen der har ?
 >
 Hej
 
 Jeg har prøvet at være på et skib der blev ramt af et lyn. Men det var på
 et 150 meter langt fragtskib. Lynet ramte en af masterne og os der stod på
 broen blev totalt blændet af lynet. Alle funktioner på skibet fik
 black-out incl hovedmaskinen, men da skibet var sikret med kraftige
 lynafledere skete der ingen alvorlige skader og efter ca et kvarter kørte
 alt igen.
 
 Mvh Jens
 "OLGA" - Lynetten, RJ 85 Special
 
 
 
 |  |  | 
  Henning Rasmussen (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Rasmussen
 | 
 Dato :  20-08-01 21:05
 | 
 |  | 
 "Sven Fafner" <sven.fafner@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:3b7d2a20$1@news1.bec.dk...
 > Tordenvejret i går fik mig til at tænke på om det egentlig er farligt at
 > være til søs når det tordner.
 I den svenske gruppe  swenet.fritid.segling  behandles det samme spørgsmål i
 dag, vist på grund af en ulykke.
http://www.hvi.uu.se/IFH/blixtskydd/askskydd_for_segelbat.html  På denne side
 kan man få forslag til at beskytte sig.
 For nogle år siden, det var vist i Sønderjylland, under en fodboldkamp kom
 der 1 (Skriver eet) lyn. Det ramte og dræbte en spiller midt på banen.
 Der er vist stor spredning i lynenes intensitet(spænding,strøm?). Jeg mener
 at have hørt om lynnedslag i både, uden at der er sket større skader.
    Med sejlerhilsen
 Henning _/) _/) _/)
            
             |  |  | 
  Lars Bonde Christens~ (26-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Bonde Christens~
 | 
 Dato :  26-08-01 02:32
 | 
 |  | det er skide farligt. Jeg har lavet strøm i en båd der har prøvet det. Alt
 strøm var brændt af i båden. Et startkabel er ikke nok. De klemmer der sider
 på et sådan er ikke stærke nok vis der sker. Men har støre  mulighed  for at
 vinde i lotto en at opleve at et lyn slår ned i masten.
 
 
 
 "Sven Fafner" <sven.fafner@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:3b7d2a20$1@news1.bec.dk...
 > Tordenvejret i går fik mig til at tænke på om det egentlig er farligt at
 > være til søs når det tordner.
 >
 > Jeg tænker på risikoen for at blive ramt af et lyn. Masten rager jo godt
 til
 > vejrs og er det højeste punkt i kilometers omkreds - og er tilmed af
 ledende
 > aluminium.
 >
 > Men jeg har aldrig hørt om en sejlbåd der blevet ramt af et lyn.
 >
 > Er der nogen der kender risikoen ? Har nogen af jer oplevet et lynnedslag
 i
 > båden, eller kender I nogen der har ?
 >
 > --
 > Venlig hilsen
 > Sven Fafner
 > "Sirius", Roskilde - Bandholm 24 BA201
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Aksel Sonne (26-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Aksel Sonne
 | 
 Dato :  26-08-01 20:43
 | 
 |  | - og min lillebror har fortalt mig at chancerne for at vinde i lotte er lige
 så store som at ens hus brænder fire gange !?
 
 Aksel
 
 "Lars Bonde Christensen" <hejlachris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3b8850ba$0$375$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > det er skide farligt. Jeg har lavet strøm i en båd der har prøvet det. Alt
 > strøm var brændt af i båden. Et startkabel er ikke nok. De klemmer der
 sider
 > på et sådan er ikke stærke nok vis der sker. Men har støre  mulighed  for
 at
 > vinde i lotto en at opleve at et lyn slår ned i masten.
 >
 >
 >
 > "Sven Fafner" <sven.fafner@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3b7d2a20$1@news1.bec.dk...
 > > Tordenvejret i går fik mig til at tænke på om det egentlig er farligt at
 > > være til søs når det tordner.
 > >
 > > Jeg tænker på risikoen for at blive ramt af et lyn. Masten rager jo godt
 > til
 > > vejrs og er det højeste punkt i kilometers omkreds - og er tilmed af
 > ledende
 > > aluminium.
 > >
 > > Men jeg har aldrig hørt om en sejlbåd der blevet ramt af et lyn.
 > >
 > > Er der nogen der kender risikoen ? Har nogen af jer oplevet et
 lynnedslag
 > i
 > > båden, eller kender I nogen der har ?
 > >
 > > --
 > > Venlig hilsen
 > > Sven Fafner
 > > "Sirius", Roskilde - Bandholm 24 BA201
 > >
 > >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |