sandorm
Fra : lars.groennegaard@Dr~

Dato : 17-08-01 14:59

Hej
Kan man på en eller anden måde salte sandorm, så man kan bruge dem ved
en senere lejlighed?

Knæk og bræk
Jesper

Fra : Brian Jensen

Dato : 18-08-01 16:46

hej
Salte det ved jeg ikke.... Men jeg har læst i en bog om fladfisk, at man kan
fryse dem. Fidusen skulle være, at holde ormene adskildt mens de nedfryses.
De skal helst være helt friske.

mvh
Brian

Fra : TJ

Dato : 18-08-01 18:42

Jeg har i mange år gravet sandorm, og når der var mange, saltede jeg de
overskydende til brug, når der var højvande i en længere periode, og vi så
ikke kunne bjerge friske orm.
Du skal efter det første døgn skifte salten ud, da der danner sig meget
lage/vædske, pga sandorm er ret "saftige".
når du har gjort dette, kan du opbevare ormene i meget lang tid, men det
skal siges, at de fisker ikke så godt som friske orm.
Det der bliver foreslået med at fryse dem, er ikke en god ide, da ormene når
de tør op, kun bliver til noget "slaskværk".