PATH
Fra : Niels Bachmann

Dato : 19-01-01 18:09

Hejsa
Af en eller anden grund kan jeg ikke få min Linux (Redhat 6.2) til at huske
PATH.
Det virker hvis jeg i prompten skriver
PATH=:/usr/bin:/usr/sbin:/bin:/sbin:
men hvordan ændrer jeg det så den automatisk husker PATH når jeg genstarter
maskinen.
Jeg logger ind som root.

MVH/ Niels Bachmann
--

"Mandrake....Have you ever seen a 'commie drink a glass of water ?"

http://www.precious.dk - precious@precious.dk

Fra : Christian Madsen

Dato : 19-01-01 18:01

Niels Bachmann wrote:
> Det virker hvis jeg i prompten skriver
> PATH=:/usr/bin:/usr/sbin:/bin:/sbin:
> men hvordan ændrer jeg det så den automatisk husker PATH når jeg
> genstarter maskinen.

Hvis du bruger bash, kan du så ikke bare tilføje det i din .bashrc?

Christian

Fra : N/A

Dato : 19-01-01 18:20

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-01-01 18:20

Niels B skrev:

> PATH=:/usr/bin:/usr/sbin:/bin:/sbin:
>
> sådan ??

Eller "export PATH=/usr/bin:/usr/sbin:/bin:/sbin".

(Jeg kan ikke helt genneskue hvorfor du vil have kolon i starten
og slutningen af PATH'en.)

// Klaus

Fra : Christian Madsen

Dato : 19-01-01 18:36

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Eller "export PATH=/usr/bin:/usr/sbin:/bin:/sbin".
>
> (Jeg kan ikke helt genneskue hvorfor du vil have kolon i starten
> og slutningen af PATH'en.)

... kolonet i hver enden havde jeg lige overset, men dem har jeg heller
ikke i min PATH.
Du kan også skrive det i den .bash_profile hvis du lyster - hvad der er
mest "rigtigt" ved jeg ikke - det virker begge steder hos mig

Christian

Fra : Christian Madsen

Dato : 19-01-01 18:29

> # .bashrc
>
> # User specific aliases and functions
>
> alias rm='rm -i'
> alias cp='cp -i'
> alias mv='mv -i'
>
> PATH=:/usr/bin:/usr/sbin:/bin:/sbin:
>
> # Source global definitions
> if [ -f /etc/bashrc ]; then
> . /etc/bashrc
> fi
>
> sådan ??

Ja, eller i hvert fald noget i den stil ... det virker måske ikke?

Christian

Fra : N/A

Dato : 19-01-01 18:57

Fra : Christian Madsen

Dato : 19-01-01 18:57

Niels Bachmann wrote:

> [Snip]

> Jow, nu gør det
>
> skrev PATH=:/usr/bin:/usr/sbin:/bin:/sbin:
> i .bashrc

Fino - det var også det jeg mente der skulle til

Christian