Godt imap mail-program
Fra : Niels Andersen

Dato : 19-01-01 11:33

NU er jeg altså ved at være godt træt af Netscape...

Hvad kan i anbefale af email-programmer?

Jeg har et antal IMAP-konti med masser af "mapper" at holde styr på.
Jeg har også et par POP3-konti jeg gerne vil styre fra samme program, men
det er nu ikke så vigtigt.
Det kunne være rart at køre news derfra også, men det er heller ikke
vigtigt.

Det ville være fedt hvis det var tekst-baseret! Jeg KAN altså ikke se
hvorfor X skal blandes ind i at læse plaintext...

Jeg har prøvet at lege lidt med Pine, men jeg synes ikke rigtigt jeg kan få
den til at du' som den skal... Mine imap-"mapper" har "træ-struktur", og det
synes Pine ikke rigtigt at kunne finde ud af... Måske er det bare mig?
Jeg har læst nogle howtos om Pine og imap, men ingen af dem kunne få mig i
stand til at læse alle mapper.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-01-01 11:48

Niels> NU er jeg altså ved at være godt træt af Netscape... Hvad kan
Niels> i anbefale af email-programmer?

Niels> Jeg har et antal IMAP-konti med masser af "mapper" at holde
Niels> styr på. Jeg har også et par POP3-konti jeg gerne vil styre
Niels> fra samme program, men det er nu ikke så vigtigt. Det kunne
Niels> være rart at køre news derfra også, men det er heller ikke
Niels> vigtigt.

Niels> Det ville være fedt hvis det var tekst-baseret! Jeg KAN altså
Niels> ikke se hvorfor X skal blandes ind i at læse plaintext...

Niels> Jeg har prøvet at lege lidt med Pine, men jeg synes ikke
Niels> rigtigt jeg kan få den til at du' som den skal... Mine
Niels> imap-"mapper" har "træ-struktur", og det synes Pine ikke
Niels> rigtigt at kunne finde ud af... Måske er det bare mig? Jeg
Niels> har læst nogle howtos om Pine og imap, men ingen af dem kunne
Niels> få mig i stand til at læse alle mapper.

gnus er din ven... (kører i emacs)

Kræver lidt opsætning, men derefter triller den derudaf... Jeg mener
også du kan sætte den til at hente fra flere forskellige imap servere
samt pop3 servere... Jeg har ca. 10-15 subfolders og det spiller bare
derudaf.

kig på http://www.gnus.org

min opsætning af gnus kan du finde på:

http://kom.auc.dk/~simpsons/gnus

Dog skal du være opmærksom på at kommentarer og lign. ikke ligefrem er
fyldestgørende ej heller altid korrekte, men du skulle kunne se
meningen.

/Thomas

--
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"
-- Homer Simpson

Fra : Bjarne

Dato : 19-01-01 12:18

mutt har alt hvad du beder om.

www.mutt.org

mvh,
Bjarne

In article <949552$iig$1@news.inet.tele.dk>,

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-01-01 13:12

"Bjarne" <bjb@INGENSPAM.dk> wrote in message
> mutt har alt hvad du beder om.

Og det endte så også med at det bliver mutt jeg prøver i først omgang.

Jeg er kommet så langt at jeg har sendt en email (med forkert
afsender-adresse), og jeg kan se emails i min INBOX.
Problemet er, at jeg kan ikke se nogen af de andre boxe, og jeg kan ikke
finde noget som helst om det i dokumentationen.
Jeg har ikke engang fundet en ordentlig forklaring af hvad der skal til for
at bruge IMAP, og hvad de forskellige linjer i opsætningen (ang. IMAP)
egentlig gør.
Jeg har prøvet at eksperimentere lidt med det, men det blev jeg slet ikke
klogere af.

Kan du ikke give mig et eksempel på en .muttrc der gør mig i stand til at se
hvad der er i fx. INBOX, INBOX.subfolder, og Sent. ?

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 19-01-01 14:22

On Fri, 19 Jan 2001 13:12:22 +0100, Niels Andersen wrote:

>Kan du ikke give mig et eksempel på en .muttrc der gør mig i stand til at se
>hvad der er i fx. INBOX, INBOX.subfolder, og Sent. ?

http://www.linux.org.uk/~telsa/BitsAndPieces/muttrc-1.0 er nu meget kæk.

Ellers er dokumentationen nu ellers ret fin:
http://www.mutt.org/doc/manual/

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Bjarne

Dato : 19-01-01 14:37

In article <949avc$r8h$1@news.inet.tele.dk>,
> [...]
>Problemet er, at jeg kan ikke se nogen af de andre boxe, og jeg kan ikke
>finde noget som helst om det i dokumentationen.
Der findes en række eksempler på muttrc, rundt omkring. De er gode at få
forstand af.

> [...]
>
>Kan du ikke give mig et eksempel på en .muttrc der gør mig i stand til at se
>hvad der er i fx. INBOX, INBOX.subfolder, og Sent. ?
Så gerne, kommer her :

#------------------------------
# har ikke noget med imap at gøre, men du skriver det driller :
#------------------------------
set from="julemanden@nothpole.cold"
set realname="T. OP. Secret"
set sendmail="/usr/sbin/sendmail -fjulemanden@nothpole.cold"

#------------------------------
# Imap : ImapServerName = navnet på din Imap server
#    derefter navnene på dine mailbokse
# ------------------------------
set imap_user=bbl      # login name til imap serveren/NT nettet
mailboxes {ImapServerName}inbox {ImapServerName}inbox/freebsd-alpha

#------------------------------
# pop server
#------------------------------
set pop_host = navnet_paa_din_pop_server

Håber det hjælper.

--
mvh,
Bjarne

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-01-01 15:03

"Bjarne" <bjb@INGENSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Der findes en række eksempler på muttrc, rundt omkring. De er gode at få
> forstand af.

Hmm... Så har jeg nok bare været uheldig med dem jeg har kigget på. :)

> # har ikke noget med imap at gøre, men du skriver det driller :
Tak... :)

> set imap_user=bbl # login name til imap serveren/NT nettet
> mailboxes {ImapServerName}inbox {ImapServerName}inbox/freebsd-alpha

Jeg er nået frem til at det er nok at definere inbox. Så har ejg
tilsyneladende adgang til både det under og ved siden af inbox... Giver ikke
den store mening for mig...
Men hvad så for at få adgang til flere forskellige imap-konti? Det synes jeg
ikke rigtigt kan kan få til at fungere... Er dette helt hen i vejret, eller
er det bare mig der skal lære mutt's interface?
mailboxes {mail.server.com:niels}INBOX {mail.server.com:niels2}INBOX

I øvrigt fandt jeg ud af at det også var nødvendigt med disse, for at det
kunne fungere:
set folder={mail.server.com}
set spoolfile={mail.server.com}INBOX

Og så lige et par hurtige spørgsmål, som måske har et par hurtige svar?
(Skal nok læse manualen grundigt senere)

Når jeg starter mutt spørger den:
CRAM key for niels@mail.server.com:
Aner ikke hvad det er, men det ville da være rart at slippe for det
spørgsmål...

Når jeg går ud af mutt spørger den:
Move read messages to /home/niels/mbox? ([n]/y):
Kan den ikke lade være med det? Jeg vil aldrig flytte mine emails væk fra
serveren...

På et tidspunkt kom jeg til at sige ja til ovenstående. Argh! Kan jeg flytte
de beskeder tilbage igen?

> Håber det hjælper.

Jeg synes i hvert fald jeg er kommet meget længere nu.
Når først det grundlæggende er på plads er det meget nemmere at lære
programmet at kende.

Mvh.

Niels Andersen