I Østen stiger Solen
Fra : MartiN

Dato : 17-08-01 08:28

-Og hvad så?
-Den lyser om i vest!
-Ja, kan ske... Men er det ikke bare Jorden,
der drejer om sin egen aske? Undskyld: Akse.
-Der står i sangbogen, at den stiger.
-Kender du dén om en ung mand, som vender hjem
til sin fødeegn og oplyser de ældste om, at Jorden
er kuglerund? Hans onkel tager til genmæle med ordene:
Hvordan skulle dét kunne passe?.. Jeg kommer lige fra
mit hus, og når jeg vender tilbage står det der endnu.
-Gammel vanetro, skulle jeg mene. Men gælder det samme
nu i Himlen? Jeg mener gravitet og inerti, f.eks.
-Du spørger som et barn! Hvad ved jeg om dét?..
Graviditet er heller ikke min stærke side.
-Det mente jeg ellers, hr. Klogesen! Her står
noget om kvinder:

"Den første er øst. Hun kaldes orden.
Hun er optimistisk, sorgløs, jævn og vedholdende
som en stadig brise.
-Hvad er det for nòget... En kvindelig vind? Tænk hvis
nogen hørte dig. Jeg tror, vi må have fat i lægen!
-Det er Ørnens Gave. Jeg ved ikke hvem den er fra.
-Den er nok fra Ørnen selv, skal du se.
-Hvorfor skal du altid have ret!..

"Den anden er nord og kaldes for styrke.
Hun er rådsnar, ligefrem til det barske og stædig
som en hård blæst."
-Jeg sagde jo nok, det lød mærkeligt. Hvad kender en ørn
til verdenshjørner? Efter øst kommer syd, som alle børn
da ved. Ihvertfald her i news. Og hvad med mændene...
-Hvor dé kommer ind i billedet? Ja, det kan vel tidsnok
fremgå. Men bare så du ved, at det er et stemningsbillede:

"Den tredje er vest. Hun kaldes følelse.
Hun er indadvendt og vemodig , men tilmed uforgribelig
som en kølig kastevind."
-Har man kendt mage til skønlitteratur... Der findes vel
ingen finere fornemmelser i de kredse. Skulle følelsen lide
sådan et skyggeligt ry, tør jeg snart ikke høre det sidste.
-Kender du ikke det udtryk, at være sensibel?
-Well, that sounds a bit difficult -and not very sensible.
-Jeg tror, du er med igen... Så hør nu blot:

"Den fjerde er syd og kaldes vækst.
Hun er nærende til det overdådige, varmt brusende
som en hed vind."
-Hende kender jeg! Hvad var det nu, hun hed... Afrodit
eller dat. Nå, men var det alt? Nu er det for sent
at gå til ro. Det er svært som du kan holde på.
-Jeg hàr kigget efter; det èr altså en gave.
Men hvem er den til?
-Du kan altid bruge papiret.

--

Mvh, Martin. -:)

Fra : Lyrik

Dato : 20-08-01 12:52

"MartiN" <paw@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller dat. Nå, men var det alt? Nu er det for sent
> at gå til ro. Det er svært som du kan holde på.
> -Jeg hàr kigget efter; det èr altså en gave.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Fint digt Martin!

Den gruppe du nok ville føle dig hjemme i findes mig bekendt ikke på dansk.
Den skulle vel hedde dk.kunst.poesi.
Men vores fedme, har ikke rigtig plads til en sådan umateriel gruppe.

Der findes en engelsk/amerikansk ditto som hedder news:alt.arts.poetry.urban

Men det skulle da glæde mig om du skrev lidt mere her.
Du må jo bare forstå, at "folk" her i gruppen kun er interesseret i livet
anskuet ud fra den synsvinkel, at Kristus er vejen, sandheden og livet, og
at det er igennem hans offer at vi finder vor egen mening.

Har du, eller ønsker du at debattere dette syn, så passer du her. Ellers kan
det blive for spredte betragtninger der jager de kristendomsinteresserede
væk.
Og vi ønsker ikke at jage nogen væk fra deres fristed, vel?

Hilsen
Jens

--
http://lyrik.homepage.dk/firewirekort/
http://lyrik.homepage.dk/frilandspan/

Fra : MartiN

Dato : 22-08-01 04:49

On Mon, 20 Aug 2001 13:51:, "Lyrik" wrote:

>"MartiN" <paw@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>"Fint digt Martin!"

Tak for en køn udtalelse...

> [...]
>jager de kristendomsinteresserede væk.
>Og vi ønsker ikke at jage nogen væk fra deres fristed, vel?"

....og for en venlig henstilling.
Hvorvidt en sådan frygt er velbegrundet kan der nok
være delte meninger om. Skulle jeg have nogen invendinger,
så var det blot den, at jeg synes, du ser lidt for isoleret på det.

--

Mvh, pmn.