HD performance over samba?
Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 18-01-01 19:26

Vi opgraderede vores filserver med en ny HD fornylig så vi nu har 2 HD'er på
samme IDE66 controller, men på hver deres kanal. og vi har observeret
følgende problem.
Når man henter fra den ene HD IBM 75gxp 45gigz 7200rpm 2mb cache henter man
ikke med mere en 300-400kb/s selvom at det er et 100mbit netværk, men henter
man derimod fra den nye HD en maxtor Diamon 60gb 5400rpm 2mb cache kan man
hente med lidt over 2mb/s..
Før opgraderingen var der ikke noget problem med IBM'en da den leverede med
cirka samme hastighed som Maxtoren gør nu? Men kopierer man lokalt på
serveren fra den ene HD til den anden går det lynhurtigt cirka 650mb på
2minutter eller deromkring.
Nogen forslag til en løsning???

mvh
Peter Gade

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-01 13:02

Peter Gade Jensen wrote:

> [...]
> cirka samme hastighed som Maxtoren gør nu? Men kopierer man lokalt på
> serveren fra den ene HD til den anden går det lynhurtigt cirka 650mb på

Hvordan er fordelingen af filsystemer på de to diske?

Det kan fx være at ydelesen bliver forringet af at der skal skrives til
disken mens den læser data ud.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 19-01-01 16:29

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan er fordelingen af filsystemer på de to diske?

Disken indeholder 2 partitioner på cirka 22gb hver som kun bliver brugt til
storage af filer!!

> Det kan fx være at ydelesen bliver forringet af at der skal skrives til
> disken mens den læser data ud.

Men det var ikke noget problem før?

mvh
Peter Gade

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 20-01-01 00:23

> Disken indeholder 2 partitioner på cirka 22gb hver som kun bliver brugt
til
> storage af filer!!

> Men det var ikke noget problem før?

Tjek at den kører dma-mode og evt. 32-bit med "hdparm".
Er bios-konfig sat til en begrænsende indstilling? PIOx?

Få fat i "sar" programpakken og benyt den til at se belastningen på diskene.

--
Tonny

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 20-01-01 03:23

"Tonny Sejr Kromann" <tonny@io.dk> skrev i en meddelelse
> Tjek at den kører dma-mode og evt. 32-bit med "hdparm".
> Er bios-konfig sat til en begrænsende indstilling? PIOx?
tjah, men det er jo KUN over samba/ftp den har et problem! er det fra én HD
til en anden leverer den fuld power!! Og jeg har lavet de nødvendige
indstillinger med hdparm!!!

> Få fat i "sar" programpakken og benyt den til at se belastningen på
diskene.

må jeg lige prøve....

mvh
Peter Gade

Fra : Peter Gade Jensen

Dato : 20-01-01 21:33

"Tonny Sejr Kromann" <tonny@io.dk> skrev i en meddelelse
> Få fat i "sar" programpakken og benyt den til at se belastningen på
diskene.

Kan sq ikke rigtigt finde den?? Har du et link?

mvh
Peter Gade

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 21-01-01 20:33