Samba logon
Fra : Rander

Dato : 18-01-01 13:26

Jeg har taget mig sammen og smidt RedHat 7.0 ind på en af mine maskiner.
Jeg valgte en ny installation i stedet for opgradering, da jeg efterhånden
havde fået lavet rigelig ged i den gamle 6.2'er...

Nu kan jeg så ikke huske hvordan jeg fik sat Samba op sidst! Jeg kan se
Linux-maskinen fra Windows, men når jeg prøver at gå ind på den beder den
om password, og jeg har prøvet passwordet til root og den ene bruger jeg
har oprettet, men den siger at det er forkert...

Da den kørte 6.2 bad den overhovedet ikke om password, og sådan skulle det
gerne blive igen!

Nogen idéer til hvordan man gør det?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jeg har aldrig haft nogen dødelig sygdom. (Skadesanmeldelse)

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 18-01-01 14:36

Hej,

Hvis du bruger Win95, skal du slå krypterede passwords fra. Hvis du bruger
Win98/NT/2000 skal du slå krypterede passwords til.
Har du i øvrigt oprettet dine bruger som samba-brugere??
Følgende links har ofte hjulpet mig:

http://home.worldonline.dk/~ipqw/
http://www.gnuskole.dk/bog/indhold/indhold.html

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Martin A

Dato : 18-01-01 13:59

Rander wrote:

> [...]
> har oprettet, men den siger at det er forkert...
>
> Da den kørte 6.2 bad den overhovedet ikke om password, og sådan skulle det

Indsæt i din smb.conf under Global variables

security = SHARE
encrypt passwords = Yes

Jeg tror det er det hele der skal til.

Martin

Fra : Rander

Dato : 18-01-01 21:15

Thu, 18 Jan 2001 12:58:33 GMT brugte Martin A 26 linier på at fortælle
dette til dk.edb.system.unix:

>Indsæt i din smb.conf under Global variables
> security = SHARE
> encrypt passwords = Yes
>Jeg tror det er det hele der skal til.

Der var det, men nu har jeg et nyt problem: Nu kan jeg komme ind og se
directoryet fra Windows, men jeg kan ikke få lov til at skifte til
underbiblioteker eller kopiere en fil fra Linux'en - i begge tilfælde
påstår den at filen/dir'et ikke eksisterer!

Jeg kan sagtens kopiere filer/biblioteker TIL Linux, men kan så ikke gøre
andet ved dem...

Min smb.conf ser sådan ud:

[global]
workgroup = W
server string = Samba Server
hosts allow = 192.168.1. 127.
log file = /var/log/samba/%m.log
max log size = 5120000
security = share
encrypt passwords = yes
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
preserve case = yes
short preserve case = yes
case sensitive = yes

[homes]
comment = Home Directories
public = yes
browseable = yes
writable = yes

[web]
comment = Websider til domain
path = /home/sites/www.rander.dk/web
public = yes
browseable = yes
read only = no
guest ok = yes
writable = yes

Any ideas?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Venskab kan holde et helt liv,
bare man ikke beder om at låne penge. (Mark Twain)

Fra : Martin A

Dato : 19-01-01 00:29

Rander wrote:

> [...]
> encrypt passwords = yes
> smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
> socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

I min smb.conf har jeg

force user = nobody
force group = nobody

som i dit tilfælde lægges under [web].
Det er ikke sikkert du ønsker at folk logger på som nobody, så
du kan lave din egen bruger med meget begrænsede rettigheder på systemet
(sikkerhedsmæssigt fornuftigt)

Fra : Henrik Hammerschmidt

Dato : 19-01-01 12:13

--------------4AAFD9951B0E352F8B8FDB33

Rander wrote:
---klip---

> [...]
>
> Da den kørte 6.2 bad den overhovedet ikke om password, og sådan skulle det

I fortsættelse af de gode råd du hidtil har fået.
Jeg har på Win98 måtte ændre måden Win sender password til Linux på -
til uppercase.
Jeg attacher en *.reg fil der gør det (jeg håber ikke jeg får balade ved
at lave en attachment, det er bare en tekst fil).

--
Henrik Hammerschmidt. Copenhagen. Denmark ..
When we learn all the answers, they change the questions.

UkVHRURJVDQNCg0KW0hLRVlfTE9DQUxfTUFDSElORVxTeXN0ZW1cQ3VycmVudENvbnRyb2xT
ZXRcU2VydmljZXNcVnhEXFZORVRTVVBdDQoiRW5hYmxlUGxhaW5UZXh0UGFzc3dvcmQiPWR3
b3JkOjAwMDAwMDAxDQo=
--------------4AAFD9951B0E352F8B8FDB33--