Webbrowsere og Linux
Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-01-01 00:47

Hej !

Jeg er for nylig blev en glad og næsten helt tilfreds Linuxbruger.
Grunden til, at jeg ikke er helt tilfreds, er, at jeg har nogle
problemer med min webbrowser (Netscape). Skrifttyperne ser ofte meget
mærkelige ud, og nogle gange går der kuk i layoutet på nogle
hjemmesider. Er det mon ikke muligt at sætte Netscape op, så det minder
om Windows-browsere, eller findes der måske en bedre browser end
Netscape?

Med venlig hilsen
Michael Knudsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-01-01 04:13

Michael K skrev:

> Skrifttyperne ser ofte meget mærkelige ud,

Det kan ofte svare sig at gennemlæse font-deuglification-mini-HOWTO'en.
Prøv <URL:http://www.linux.org/docs/ldp/howto/mini/FDU.html>.

> findes der måske en bedre browser end Netscape?

Hvis den skal være grafisk, kan du prøve med Mozilla eller Konqueror.
Evt. Skipstone og Galeon, som begge bygger på Mozillas engine, men som
har en anden brugerflade.

Hvis du kan klare dig med en textbaseret browser, så prøv w3m (evt.
lynx hvis du er ligeglad med om frames og tables ser ordentlige ud).

// Klaus

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-01-01 08:14

klaus@seistrup.dk (Klaus Alexander Seistrup) writes:

> Hvis du kan klare dig med en textbaseret browser, så prøv w3m (evt.
> lynx hvis du er ligeglad med om frames og tables ser ordentlige ud).

links er også god. Den har både rammer og tabeller. Jeg brød mig af en
eller anden grund ikke om w3m, jeg husker ikke helt hvorfor.

Det eneste jeg mangler i links er at jeg ikke kan få den til at lave
http-autentificering.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-01-01 17:14

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hvis den skal være grafisk, kan du prøve med Mozilla eller Konqueror.
> Evt. Skipstone og Galeon, som begge bygger på Mozillas engine, men som
> har en anden brugerflade.

Jeg har netop downloaded og installeret Mozilla. Den kører upåklageligt.
Tak for tippet.

Med venlig hilsen
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-01-01 22:36

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det kan ofte svare sig at gennemlæse font-deuglification-mini-HOWTO'en.
> Prøv <URL:http://www.linux.org/docs/ldp/howto/mini/FDU.html>.

Tak for linket. Det ser ud til at blive min redning. Efter adskillige
mislykkede forsøg med at installere Mozilla og Netscape6, så de kan køre
java, er jeg begyndt at gå proceduren fra linket igennem, og selv om jeg
langt fra er igennem det hele, ser det allerede meget bedre ud. Jeg
glæder mig til at se, hvordan det kommer til at se ud, når jeg får Linux
til at køre med TrueType fonte.

Med venlig hilsen
Michael Knudsen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-01-01 09:30

Michael Knudsen skrev:

> findes der måske en bedre browser
> end Netscape?

Jeg er efterhånden blevet meget tilfreds med Konqueror, som i version
2.1beta1 er blevet *rigtig* god. Jeg har før brugt Netscape 4.x,
Mozilla, Netscape 6 og Opera, men Konqueror er det bedste valg lige nu
(den mangler dog tabs, så man kan have flere netsteder åbent i ét
Konqueror-vindue). Mozilla er også god, hvis du tager den nyeste
version, men den er stadig for langsom. Alt, alt for langsom. Om at
starte, om at vise siderne, om at komme frem med menuen, når man
klikker i menulinjen - alt!

Opera er den klart hurtigste browser, men Konqueror kommer tæt på, og
er så samtidig bedre til CSS. Den understøtter også JavaScript og Java
godt, men man skal selv slå det til i KDEs indstillinger.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-01-01 11:18

Jonas K B skrev:

> ([Konqueror] mangler dog tabs, så man kan have flere netsteder
> åbent i ét Konqueror-vindue).

Til gengæld kan man lave "Split view left/right" og have forskellige
sites i hver halvdel, selv om det selvfølgelig ikke helt giver samme
funktionalitet som faneblade.

// Klaus

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-01-01 11:38

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.epostadresse@eksempel.dk> wrote in message
[Konqueror]
> Den understøtter også JavaScript og Java
> godt, men man skal selv slå det til i KDEs indstillinger.

Hvad så hvis man ikke bruger KDE?

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-01-01 14:10

Niels Andersen skrev:

> "Jonas Koch Bentzen" <ingen.epostadresse@eksempel.dk> wrote in message
> [Konqueror]
>
> Hvad så hvis man ikke bruger KDE?

Ja, så har man ikke mulighed for at bruge Konqueror... What
do you want me to say? : ) Jeg synes, KDE med version 2 har overhalet
GNOME, hvor de før var rimeligt jævnbyrdige, og jeg kender en del
GNOME-brugere, der er skiftet til KDE 2, men det er jo op til dig, hvad
du vil bruge. *Alle* browsere kræver et eller andet - Konqueror kræver
KDE, Opera kræver Qt, Skipstone og Galeon kræver Mozilla, og jeg kunne
blive ved...

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Enok Hauge

Dato : 25-01-01 18:13

On Fri, 19 Jan 2001 14:09:32 +0100, Jonas Koch Bentzen
> [...]

>du vil bruge. *Alle* browsere kræver et eller andet - Konqueror kræver
>KDE, Opera kræver Qt, Skipstone og Galeon kræver Mozilla, og jeg kunne

Kan man ikke køre den under GNOME eller andre environments hvis man
har kde libs mv. installeret?

Mvh. Enok Hauge

Fra : Zurfer

Dato : 24-01-01 21:01

In article <VMx96.1822$Hu6.126932@news000.worldonline.dk>, "Jonas Koch
> [...]

> er så samtidig bedre til CSS. Den understøtter også JavaScript og Java
> godt, men man skal selv slå det til i KDEs indstillinger.

Hvordan gør man det.?

Mvh. Kenneth