Problemer med SQL statement
Fra : M@ds

Dato : 16-08-01 19:42

Hej

Jeg bruger MS SQL server. Jeg har et problem med følgende SQL statement:
SELECT Prices.CodeNo, Prices.Price, (SELECT Description FROM Descriptions
WHERE Descriptions.CodeNo=Prices.CodeNo) AS Description, (SELECT SysName
FROM SysNo WHERE SysNo.SysNo=Prices.SysNo) AS SysName FROM Prices

Den skal hente priser ud fra tabellen Prices.
Til visse kodenumre findes en beskrivelse i en seperat tabel. Og visse
kodenumre er del af et system som har et systemnavn i en seperat tabel.

Jeg har prøvet SQL statementen i MS SQL Enterprise Manager. Hvor den virker
fint.
Men hvis jeg bruger den i mit ASP script eller i MS Query kommer felterne
som jeg giver aliaserne Description og SysName ikke med.

Hvordan får jeg det til at virke?

Hilsen
Mads

Fra : Lars Petersen

Dato : 16-08-01 23:40

> [...]
> WHERE Descriptions.CodeNo=Prices.CodeNo) AS Description, (SELECT SysName
> FROM SysNo WHERE SysNo.SysNo=Prices.SysNo) AS SysName FROM Prices

Vel noget i stil med:

SELECT P.CodeNo, P.Price, D.Description, S.SysName
FROM Prices P, Descriptions D, SysNo S
WHERE P.CodeNo = D.CodeNo
AND P.SysNo = S.SysNo

--
-
Lars

Fra : M@ds

Dato : 28-08-01 19:16

"Lars Petersen" <lars@truth.ioflux.net> wrote in message
Descriptions

> Vel noget i stil med:
>
> SELECT P.CodeNo, P.Price, D.Description, S.SysName
> [...]
Problemet med denne konstruktion er at hvis Descriptions ikke indeholder
nogen beskrivelse til et bestemt CodeNo. Bliver dette CodeNo ikke vist.
Det skal dog vises!

Hilsen
M@ds

mads@iname.com

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-08-01 12:05

"M@ds" <mads@iname.com> wrote in message
> [...]
> >
> Problemet med denne konstruktion er at hvis Descriptions ikke indeholder
> nogen beskrivelse til et bestemt CodeNo. Bliver dette CodeNo ikke vist.

LEFT OUTER JOIN er din ven her

SELECT P.CodeNo, P.Price, D.Description, S.SysName
FROM Prices P
INNER JOIN SysNo S ON P.SysNo = S.SysNo
LEFT OUTER JOIN Descriptions D ON P.CodeNo = D.CodeNo

mvh/Peter Lykkegaard