Nogle der kender noget til sudo
Fra : Metuz

Dato : 17-01-01 11:54

Hej

Jeg har en SUN server der køre SUDO, og jeg har en bruger der skal kunne
skifte til oracle useren via sudo.

Hvordan sætter jeg sudo op til det, jeg har prøvet at se i visudo men det er
lidt sort?

håber der er nogle der har et svar.

/Thomas

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 17-01-01 12:53

"Metuz" <tnr@mail.dk> writes:

> [...]
> skifte til oracle useren via sudo.
>
> Hvordan sætter jeg sudo op til det, jeg har prøvet at se i visudo men det er

Jeg plejer at læse dokumentationen der følger med sudo. Man siderne
har nogle ret gode eksempler på de mest almindelige opsætninger.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Flemming Kjaer Jense~

Dato : 18-01-01 16:29

Metuz> Hej Jeg har en SUN server der køre SUDO, og jeg har en bruger
Metuz> der skal kunne skifte til oracle useren via sudo.

Din definition af problemet er lidt løs? Skal du afvikle programmer
som en anden bruger (afvikle et eller flere programmer med andet EUID)
eller skal du have en anden bruger identitet (skifte UID til et nyt
UID)?

Well anyways:

sudo kører programmer som en anden bruger normalt root, men jeg mener
at du kan lave en

sudo -u user

og give andre rettigheder til det i /etc/sudoers.

Metuz> Hvordan sætter jeg sudo op til det, jeg har prøvet at se i
Metuz> visudo men det er lidt sort?

Normalt er sudo til afvikling af programmer som en anden bruger, prøv
med su programmet hvor du skifter identitet (id).

su oracle

Metuz> håber der er nogle der har et svar.

mvh Flemming