Linux Server for mc / pc
Fra : Lars Hult

Dato : 16-01-01 16:28

Jeg har en go gammel pc med suse 6.4 på.
Jeg drømmer om, at den skal være filserver for en mac G4 og for
nogle win maskiner.

Jeg har hørt om Netatalk og Samba.

Er det stadig det der skal til for at få ovenstående til at fungere?
Eller er der noget andet nyere, smartere eller slet ingen ting.

hilsen Lars

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 16-01-01 21:00

In article <9QZ86.144$A93.4986@news.get2net.dk>, "Lars Hult"
<lhu@codan.dk> wrote:

> [...]
>
> Er det stadig det der skal til for at få ovenstående til at fungere?
> Eller er der noget andet nyere, smartere eller slet ingen ting.

Samba er hvad der skal til for windows, med Mac ved jeg ikke.
Netatalk kunne da lyde som et eller andet Mac "noget" så det er nok også
det der skal til der. Om der er kommet noget nyere og smartere til Mac
ved jeg så ikke.

En hurtig søgning på google.com fandt dette link til noget netatalk howto
http://www.anders.com/projects/netatalk/
Samba finder du på www.samba.org.

--
Jonas Pedersen
jonas@chown.dk

Fra : Don Giovanni

Dato : 16-01-01 21:49

> Mac "noget"

Hedder det ikke appletalk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-01-01 12:49

Lars Hult wrote:

> Jeg drømmer om, at den skal være filserver for en mac G4 og for
> nogle win maskiner.

Fornuftigt, sådan en opsætning har jeg også :)

> Jeg har hørt om Netatalk og Samba.
>
> Er det stadig det der skal til for at få ovenstående til at fungere?
> Eller er der noget andet nyere, smartere eller slet ingen ting.

Jeg bruger Samba og Netatalk til at snakke med henholdsvis Windows og
Mac OS, og det har kørt fint i over et år nu. Dog er mit system RedHat
Linux, men det burde også virke på din Suse.

En ting du skal være opmærksom på, er at Mac OS opretter nogle skjulte
filer, og for at skjule/fjerne disse på pc'erne kan man indsætte
følgende i sin smb.conf (Samba's indstillinger):

; skjul foelgende filer

veto files = /.AppleDouble/.AppleDesktop/Network Trash Folder
/TheVolumeSettings Folder/Temporary Items/TheFindByContentFolder/

; desuden kan man evt. fjerne disse filer helt

delete veto files = true

(Bemærk: "veto files = ..." skal være på én linie)

Held og lykke med opsætningen.

Michael Rasmussen, <michael@chatroom-dansk.dk>

Fra : Danni

Dato : 17-01-01 12:52

> Jeg har hørt om Netatalk og Samba.

Jeps... du har fat i det rigtige.

> Er det stadig det der skal til for at få ovenstående til at fungere?
> Eller er der noget andet nyere, smartere eller slet ingen ting.

Jeg har ikke hørt om noget nyere...

Jeg har det til at fungere ude hos nogle venner, hvor en linux står som
filserver for en mac og en winslows pc. NetaTalk bliver brugt til mac'en -
Jeg har dog det problem at mac'en ikke kan se alle filer, og jeg kan ikke
rigtig se nogen hoved/hale på det. Jeg har også hørt at NetaTalk skulle have
en 2G grænse for hvad den kan dele ud - det kan jeg dog ikke forestille mig
andet end at det er blevet rettet. Men jeg har ikke fundet nogen ord på
nettet som understreger dette.

Meld tilbage hvis du finder noget interessant :)

--
Danni@Finne.dk

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 17-01-01 13:00

"Danni" <danni@finne.dk> writes:

> [...]
> andet end at det er blevet rettet. Men jeg har ikke fundet nogen ord på

Mac OSs Finder kan kun bruge filnavne med op til 31 bogstaver (at
filsystemet HFS+ så kan gemme 255 tegn er noget helt andet). Hvis du
anvender en ældre udgave af Mac OS er der ganske rigtigt en 2 GB
grænse på hver volume.

Det kan i øvrigt anbefales at bruge Adrian Suns nyeste udgave af
Netatalk. Der bliver rettet en hel del mindre fejl.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Danni

Dato : 17-01-01 13:11

> Mac OSs Finder kan kun bruge filnavne med op til 31 bogstaver (at
> filsystemet HFS+ så kan gemme 255 tegn er noget helt andet). Hvis du

okey... det vidste jeg ikke. Det vil jeg da lige undersøge, om det er de
lange filnavne den ikke kan klare...

> anvender en ældre udgave af Mac OS er der ganske rigtigt en 2 GB
> grænse på hver volume.

Det er vidst en ældre mac han har i hvert fald.

> Det kan i øvrigt anbefales at bruge Adrian Suns nyeste udgave af
> Netatalk. Der bliver rettet en hel del mindre fejl.

OK? Jeg gider ikke bruge den hvis de retter mindre fejl end i den anden
udgave af netatalk ;)

Nej spøg til side. Har du et link?

/Danni@Finne.dk

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 17-01-01 13:33

http://netatalk.sourceforge.net/

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 17-01-01 18:08

"Danni" <danni@finne.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mig
> andet end at det er blevet rettet. Men jeg har ikke fundet nogen ord på

Jeg tror ikke grænsen ligger hos netatalk, jeg har en linux box kørende med
et 60GB hw raid hos et reklame/media firma, og de gamle mac's kan ikke se
mere end 2GB - nyere (jeg er ikke så meget inde i mac verdenen, så jeg ved
ikke hvad version der skiller det) kan fint se det hele.

Det har i øvrigt kørt i over 1 år uden reboot nu - og uden andre problemer
end 2GB grænsen.

Maskinen bruger netatalk+sun.

Hygge,

Brian Lund Larsen

Fra : Lars Hult

Dato : 18-01-01 11:41

Damn de knapper sidder tæt (svar til gruppe, besvar), ja jeg kom til at
sende den direkte til Brian i første omgang
så jeg prøver lige igen.

Det lyder som andre end mig har fået samme ide, så kan man forhåbentlig
altid trække på de erfarne.

Samba'en er sat op, nu mangler jeg bare at gøre det helt korrekt, det er
noget med at man skal logge på fra
pc'en som ikke virker helt efter hensigten, så det skal jeg forske i.

Derefter bliver det netatalk's tur.

Kan man iøvrigt fra mac'en, se pc'ernes drev, via linux maskinen og omvendt,
eller
er det kun linux maskinens drev der kan "deles".?

hilsen Lars

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 19-01-01 23:00

"Lars Hult" <hult@image.dk> skrev i en meddelelse news:RIz96.1864>

> Kan man iøvrigt fra mac'en, se pc'ernes drev, via linux maskinen og
omvendt,
> eller
> er det kun linux maskinens drev der kan "deles".?

Uden at jeg har prøvet det kan jeg ikke se noget i vejen for at du mounter
pc'ernes drev på linux boxen, og så lader netatalk dele dem videre.

Jeg kan dog forestille mig nogle problemer med adgang til drevene igen efter
at pc'erne har været slukket.. jeg har nogle gange bøvl med vores linux box
som mounter en NT share hvis det ikke bliver umounted inden NT'en bliver
rebootet.. og det sker jo :)

/Brian

Fra : Lars Hult

Dato : 22-01-01 20:12