Valg af line til knytning af forfang?
Fra : Morten

Dato : 15-08-01 22:50

Hvad for noget line skal jeg bruge til at knytte mine forfang til
fluefiskeriet?
Har læst at fireline skulle have en brudstyrke på 4 kg ved en 0.10 mm line,
er det rigtigt?, og hvis ja så er det vel det bedste, eller hva´?.

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-08-01 10:57

Morten skrev...
> [...]
line,
> er det rigtigt?, og hvis ja så er det vel det bedste, eller hva´?.

Hej Morten
Du går rigtignok i detaljer, inden du skrubber ud at fiske, hva' :)
Den tykke ende skal være stiv nok til at overføre energien
fra linen til spidsen, men samtidig ikke så stiv at den står som en pind
i luften.
Jeg bruger en klar 0,40 fra Daiwa som egentlig gør det udemærket.
Den er ca 15år gammel, så den fåes nok ikke mere...
Muligvis skal du bruge een der er lidt tyndere til din #5 stang
0,35 vil nok være passende.
Til de tyndere dele af forfanget bruger jeg Drennan, som
efter min mening ikke laves bedre. De enkelte stumper
er bundet sammen med en kirurgknude, som kan
bindes i mørke og med hænderne på ryggen, og forfanget er
fastgjort til fluelinen med en nåleknude, der er ført igennem
fluelinens kerne. Det skal heldigvis ikke skiftes så tit...
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Leif

Dato : 16-08-01 19:14

Peter.

Du virker til at være en erfaren mand på dette område!
Har du lyst til kommentere?
Jeg har lige købt flg. fra Hunters House:

Hjul: SAF Fly ST 200.
Stang: Thomson Countender Blue FG-Explorer 270cm AFTM# 6-8.
Bagline: DynaFly 0,32 30meter 9,10kg.
Flueline: COMBO-WF8F-CR.
Forfang: Braided Tapered Leader Conneoisseur Range: Intermediate Leader #6/8
6feet long.
Og 3 forskellige fluer.
Et lille hefte: Fluefisker guide for begyndere.

Alt sammen for 199kr.

Hertil har jeg bundet 3 meter alm. (dog flettet) line - kan ikke huske mere,
hvad den hed.

Det er svært at lære at kaste rigtigt. Mange luftknuder opstår tit.
Men jeg synes det går fremad.

Mvh

Fra : Ard

Dato : 16-08-01 21:01

On Thu, 16 Aug 2001 20:14:02 +0200, "Leif" <None@tele.mail.com> wrote:

[snip]
>Forfang: Braided Tapered Leader Conneoisseur Range: Intermediate
>Leader #6/8
[snip]
>Hertil har jeg bundet 3 meter alm. (dog flettet) line - kan ikke huske mere,
>hvad den hed.
[snip]

Lige for at gør det klart: har du bundet de tre meter foran dit
forfang ? Sådan læser jeg det og det skal jo ikke gøres. Fluen skal
enten direkte på forfanget eller på et lille (30 cm) stykke linie som
du binder foran forfanget for ikke at skulle skære i den dyre del hvis
du skifter flue.

Men hvis jeg var nystarter ville jeg holde min flettede forfang i
posen et stykke tid og binde nogle enkle forfang selv. Dem findes der
masser af opskrifter af i alle fiskebøger og s.v.s.j.h. også i denne
nyhedsgruppe. Dem kommer du nok til at ødelægge en del af når du
starter.

Ard

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-08-01 08:00

Leif skrev...
> Peter.
>
> Du virker til at være en erfaren mand på dette område!

Erfaring kommer med tiden, og jeg har brugt megen tid på dette...;)

> Har du lyst til kommentere?
> Jeg har lige købt flg. fra Hunters House:

Jeg har ingen erfaring med de ting du har købt, men her er
nogle generelle betragtninger.

> Hjul: SAF Fly ST 200.

Skal kunne rumme den ønskede line + ca 50-100meter bagline
i den ønskede brudstyrke, 20lbs (lbs=pund og ikke "libs" som nogen
siger, gys) er tilstrækkelig til #7-8
Bremsen skal kunne indstilles, så du kan FLÅ en meter line af, uden
at linen rejser sig på spolen

> Stang: Thomson Countender Blue FG-Explorer 270cm AFTM# 6-8.

Skal være tilpas blød til at en begynder kan få en ordentlig timing, samt
være tilpas stiv til at give en smal linebugt, for at få lidt længde på
kastet. Skal være let så man kan fiske en hel dag, uden at skulle
have armen i gips bagefter.

> Bagline: DynaFly 0,32 30meter 9,10kg.

9,10 kg er ca 20 pund (lbs) lyder fornuftigt.

> Flueline: COMBO-WF8F-CR.

Lyder også fornuftigt, hvis stangens klassificering iøvrigt passer.

> Forfang: Braided Tapered Leader Conneoisseur Range: Intermediate Leader
#6/8
> 6feet long.

Jeg hader flettede forfang, men de er lette(re) at kaste med.

> Og 3 forskellige fluer.

He he. Fluerne er forhåbentlig det eneste af din udrustning fiskene
nogensinde ser, så jeg håber de har solgt dig nogle gode.

> Et lille hefte: Fluefisker guide for begyndere.

Jeg læser stadig den slags litteratur med stor fornøjelse.

> Alt sammen for 199kr.

Til den pris er du næppe blevet snydt :)

> Hertil har jeg bundet 3 meter alm. (dog flettet) line - kan ikke huske
mere,
> hvad den hed.

Forfangspids? Hvis det er som spids på dit flettede forfang
skal du max bruge 1 meter. Og der vil jeg nok anbefale et
stykke monofil nylon 0,20 -0,23 lidt afhængig af fluestørrelsen.

> Det er svært at lære at kaste rigtigt. Mange luftknuder opstår tit.
> Men jeg synes det går fremad.

Det tror fa'en du får vindknuder med 5-6meter forfang!
Vindkuder opstår iøvrigt af forkert timing, og vil automatisk blive
færre med tiden.
God fornøjelse med dit nye grej.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Morten

Dato : 16-08-01 20:25

Ja jeg er grundig , det regnede sidste weekend og blæste helt vildt ,
så det blev kun til kiggeri ved åen og det har det ligeledes været hele
ugen. Jeg stopper lige og kigger ved prambroen en 5 minutters tid hver dag
jeg skal på arbejde. Jeg håber vejret holder denne weekend. Nå, nok om det.
Jeg havde et forfang men spidsen var der slået knuder på så jeg klippede den
af og bandt en 0,20 mm line på, er det for stort?
Drennan er det et linemærke?
Jeg kan ikke kopiere den faste løkke i roden af forfanget der hvor den skal
bindes sammen med selve fluelinen, de løkker jeg bruger bliver ved med at
gnider sig sammen selvom der står de er glidefaste bruger dem fra denne
side: http://www.svendaage.dk/knuder_til_fisketuren.htm gør det noget de
glider sammen eller skal de være faste ved roden?

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-08-01 08:49

Morten skrev...
> Ja jeg er grundig , det regnede sidste weekend og blæste helt vildt
,

Hvis bare vinden kommer fra den rigtige side?

> [...]
klippede den
> af og bandt en 0,20 mm line på, er det for stort?

Spidstykkelsen er altid et kompromis mellem den fornødne
brudstyrke og fluen størrelse. Linen skal være så tynd/smidig at
fluen "går rigtigt" i vandet. Samtidig kan en for tynd line have
svært ved at håndtere en tung flue i luften.
Jeg bruger 0,20 som udgangspunkt selv. Den tyndeste spids
jeg bruger i praksis er på 0,14 selvom jeg har materiale på
lager ned til 0,08.

> Drennan er det et linemærke?

Ja. Drennan er mit foretrukne fabrikat, svagt lysebrun og knudestærk.
Den er desuden "stum" (uelastisk) hvilket, synes jeg, giver
god kontakt til fluen. Jeg bruger den også som spinneline.
Til laks bruger jeg Maxima.

> [...]
de
> glider sammen eller skal de være faste ved roden?

Jeg laver selv den knude på en helt anden måde:
Læg linen dobbelt så den danner en løkke, læg den tilbage ovenpå sig
selv,
så den danner den løkke med dobbelt line, før den nedenom/bagom
sig selv og stik den gennem den øverste løkke.
Når du slipper forfanget nu skal den kunne holde sig selv og
ligne et 8-tal med kokkehue. Når den strammes op har du
en (lille) løkke som er i forlængelse af forfanget.
Hvis du er interesseret vil jeg gerne tegne og maile den
til dig?
Men lær iøvrigt ved lejlighed at lave en nåleknude, som bedre
overfører kraften fra linen til forfanget.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Morten

Dato : 17-08-01 14:58

Hej igen Peter
Jeg ville blive glad hvis du gad tegne og maile begge 2 Peter

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Ard

Dato : 16-08-01 21:10

On Thu, 16 Aug 2001 11:57:05 +0200, Peter Schrøder <spam@spam.dk>
wrote:

>Morten skrev...
>line,
>

>Hej Morten
>Du går rigtignok i detaljer, inden du skrubber ud at fiske, hva' :)

Det allersjoveste ved denne post er vel at den i første omgang blev
fejlpostet til dk.fritid.dyr.akvarium ! LOL

Ard

Fra : Morten

Dato : 16-08-01 21:54