Opsætning af firewall til hjemme-LAN
Fra : J. A. Langdorf-Jørge~

Dato : 16-01-01 13:31

Jeg skal have en flok maskiner sluttet til min internetforbindelse, og
til disse maskiner vil jeg gerne have sat op bag en firewall.

Jeg har internetadgang via kollegiets LAN, og firewall'en skal således
stå ml. 2 netværk.

Indledningsvis kommer mit LAN til at bestå af en flok arbejdsstationer
med variende OS'er. På et senere tidspunkt er det planen at der skal en
kobles webserver på.

Det er min intention at anvende enten GNU/Linux eller OpenBSD til dette
formål. Mine spørgsmål er nu:

A)
Hvilke dokumenter/how-tos/tutorials/whatever er det smart at få læst?
Jeg kan sagtens finde noget materiale om emnet, men jeg har ikke en
chance for at bedømme egnethed/korrekthed af det.

B)
OpenBSD eller GNU/Linux - hvad anbefaler genierne, og hvorfor?

C)
Hvis GNU/Linux - hvilken distribution ville være et godt valg? Hvorfor?

D)
Jeg regner med at anvende en gammel 486-ting med 8MB RAM og et par
hundrede MB HDD. Lyder dette fuldstændigt forrykt?

E)
Hvad har jeg glemt at spørge om - hvad bør jeg vide før jeg går i gang?

På forhånd mange tak for enhver hjælp.

/hilleroed

--
"This person has performed an illegal operation
and has been shut down" - Bill Gates' tombstone

Fra : Martin A

Dato : 16-01-01 14:29

J. A. Langdorf-Jørgensen wrote:

> D)
> Jeg regner med at anvende en gammel 486-ting med 8MB RAM og et par
> hundrede MB HDD. Lyder dette fuldstændigt forrykt?

Ja det er forrykt ,du har slet ikke brug for harddisk, du
kan lægge en linux på en floppy som så kun bruger maskinens RAM.

f.eks http://www.zelow.no/floppyfw/

Hilsen Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-01-01 15:25

Martin A wrote:

> Ja det er forrykt ,du har slet ikke brug for harddisk, du
> kan lægge en linux på en floppy som så kun bruger maskinens RAM.
>
> f.eks http://www.zelow.no/floppyfw/

Det er ikke forrykt.

Harddisken er meget, meget velegnet som webcache.

Men _lidt_ mere RAM vil nok være rart.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : J. A. Langdorf-Jørge~

Dato : 16-01-01 15:35

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Harddisken er meget, meget velegnet som webcache.

Hmmm... har jeg ikke engang overvejet. Jeg gik egentlig og tænkte på
logfiler og så'n.

> Men _lidt_ mere RAM vil nok være rart.

I omegnen af 16MB?

/hilleroed

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-01-01 16:01

> Hmmm... har jeg ikke engang overvejet. Jeg gik egentlig og tænkte på
> logfiler og så'n.

Squid er gåt.

> I omegnen af 16MB?

Formentlig. JEg har kørt gateway for en Internetintensiv virksomhed på
en 486/DX50 med 20 Mb RAM og et par hundrede Mb harddisk. No problem.

Men 8 er nok for lidt. 16 skulle være fint, fint.

Pas dog på - jeg har ikke prøvet med IP-masquerading, så jeg ved ikke
vhor mange resource det kræver.

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-01-01 23:17

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Pas dog på - jeg har ikke prøvet med IP-masquerading, så jeg ved ikke
>vhor mange resource det kræver.

Jeg har en 486DX33 med 16 MB RAM, som fungerer som ISDN-router med
IP-masquerading.

Når den ikke er på Internettet, viser 'top' 89.2% idle (top æder selv
de sidste ca. 10%).

Når den er på nettet og jeg downloader med 17-18 kilobytes/sekund
gennem den, viser 'top' 86.2% idle.

Jeg kunne forestille mig, at man kan regne forholdsregning ved andre
størrelser Internet-forbindelser - altså noget med, at man bruger
15-20% af en 486DX33 for hver 1 mbit Internet-forbindelse.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : J. A. Langdorf-Jørge~

Dato : 18-01-01 14:18

Tak for svar så langt. Jeg kommer nok rendende med en flok mere
specifikke spørgsmål, når jeg begynder i næste uge.

/hilleroed