Opsætning???
Fra : Morten Christensen

Dato : 16-08-01 03:43

Nu har jeg (endelig) fået mit nye system:

Athlon T-Bird 1400Mhz m. Taisol 760
Asus A7M266 ATX
256 DDR PC2100 ram
2x IBM Deskstar 60GXP 40GB i RAID-0 på en Promise RAID controller
Asus v8200 Geforce3 64 DDR
Soundblaster Live! Player 5.1

Men hvordan skal det sættes op, så det kører optimalt??

Noget med 4xAGP/2xAGP???

Skal vcore sættes ned?? Hvis ja, hvordan?? (den er lige nu 1.76)

Og hvad med drivers?? Hvilke skal jeg bruge for at opnå bedst ydelse??

Håber, I kan svare på mine spørgsmål.

på forhånd tak.

--
Hilsen Morten Christensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 16-08-01 12:36

Og hvad med 4-in-1 drivere?? Skal de også installeres??

--
Hilsen Morten Christensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 16-08-01 13:15

Nu har jeg kørt 3dmark 2001 igennem, og har fået 1615 3dmarks!!! Er det ikke
extremt lidt for sådan en maskine???

Fra : raven

Dato : 16-08-01 13:26

On Thu, 16 Aug 2001 04:42:45 +0200, "Morten Christensen"
<m-astrup@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
>Skal vcore sættes ned?? Hvis ja, hvordan?? (den er lige nu 1.76)
>
>Og hvad med drivers?? Hvilke skal jeg bruge for at opnå bedst ydelse??

Nej, 4-in-1 skal ikke installeres, vil jeg ikke mene, da bundkortet
har amd760 chipset.

Du kan læse lidt om bios indstilling her:
http://www.socketa.com/reviews/asus/a7m266/

Drivers ? Der er jo noget at gå igang med. Hvorfor ikke bruge onboard
lyd som er kvalivare her, istedet for soundblaster live som netop
giver problemer (i mange tilfælde, tør ikke sige om asus har kvalt
dem) med southbridge via686b, som du har. Dets drivere skal
installeres fra asus CD. Installer tillige asus probe, der er et
hardware overvågningsprogram.

Raid ville jeg vente lidt med.
Samt starte med asus v8200 egne drivere. Måske er Nvidia's bedre.

Multiplier tweaking (står i ovennævnte artikel) har du ikke, men du
kan hæve frontbus lige så meget som ram kan klare.

hilsen

John

Fra : Morten Christensen

Dato : 16-08-01 14:05

Bundkortet har amd761.....

--
Hilsen Morten Christensen

Fra : Jonny Jensen

Dato : 16-08-01 17:08

> [...]
> dem) med southbridge via686b, som du har. Dets drivere skal
> installeres fra asus CD. Installer tillige asus probe, der er et

Fordi SB Live sparker røv og det gør den AC'97 som er integreret på MB'et
ikke! Jeg har selv en konfig næsten idenstisk med Mortens og det virker
FINT!

Jonny.

Fra : Morten Christensen

Dato : 16-08-01 14:07

Der står ogsp i biosen, at den kun kører med FSB 133Mhz, og min processor er
jo 266Mhz... hvad gør jeg ved det??

Fra : raven

Dato : 16-08-01 14:54

On Thu, 16 Aug 2001 15:06:57 +0200, "Morten Christensen"
<m-astrup@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Der står ogsp i biosen, at den kun kører med FSB 133Mhz, og min processor er
>jo 266Mhz... hvad gør jeg ved det??

Det er korrekt, sådan skal det være. Din cpu poster jo ved boot
korrekt med 1400 MHz ikke ?

Frontbus på bundkort er 133 MHz (eller mere, op imod 150). Dette
ganges med multiplier 10.5 og giver 1400.

Internt i cpu'en imellem cpu og cache er frontbus imidlertid det
dobbelte.

John

Fra : raven

Dato : 16-08-01 14:57

On Thu, 16 Aug 2001 15:06:57 +0200, "Morten Christensen"
<m-astrup@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Der står ogsp i biosen, at den kun kører med FSB 133Mhz, og min processor er
>jo 266Mhz... hvad gør jeg ved det??

Hovedsagen er at du ikke kører den 10.5x100=1050 MHz
men det vil vise sig, når den booter.

Du kan hente programmet CPUID fra

http://www.octools.com/monitors.html

Det afslører lidt om disse forhold.

John

Fra : Jonny Jensen

Dato : 16-08-01 17:09

Kig efter når du tænder PC'en om der står 1333 MHz, 1400 når du har ændret
det jeg skrev længere oppe. Hvis det gør er alt OK, de 266 er internt i
CPU'en og båndbredden til RAM'ene. Selve systemet og AGP osv. er stadig 133
(140).

Jonny.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 16-08-01 17:06

> [...]
> Asus A7M266 ATX
> 256 DDR PC2100 ram
> 2x IBM Deskstar 60GXP 40GB i RAID-0 på en Promise RAID controller

Udmærket system, minder lidt om mit eget.

> Men hvordan skal det sættes op, så det kører optimalt??

Via's 4in1 SKAL installeres. sydbroen på dit MB er fra VIA. Bare installér
alt hvad 4in1 selv vil have ind. Derefter installere du AMD AGP miniport
driveren, til din windows (Findes her:
http://www.amd.com/products/cpg/bin/ ) driveren til din760 chipset, som det
hedder uanset hvad. 761 er bare det specifikke numemr på broen, chipsettet
som identificere det hedder 760. Dernæst smider du nyeste Nvidia Detonator
driver ind, som du finder på www.nvidia.com, mener nyeste hedder 12.41
(Bruger selv en Beta 12.60). Der skulle meget snart iøvrigt komme en ny
Detonator som hedder 20.80, så hold lidt øje med nvidia's hjemmeside i
fremtiden. Endelig slutter du af med nyeste directx fra microsoft ( 8.0a)

> Noget med 4xAGP/2xAGP???

Mit A7M266 vælger selv 4x som default. Og hvis du kan uden problemer, er det
det rigtige at gøre.

> Skal vcore sættes ned?? Hvis ja, hvordan?? (den er lige nu 1.76)

Lad bare volt'en være, 1,75 er standart og mange bundkort giver lidt mere
eller mindre, 1,76 er fint. Prøv i stedet at sætte dit system i bios til 133
i begge indstillinger for bus og ram, og sæt den så manuelt op til 140, se
din bundkortsmanual for hjælp. Det giver dig en CPU på 1400 MHz, og det kan
den NEMT trække.

> Og hvad med drivers?? Hvilke skal jeg bruge for at opnå bedst ydelse??

ALTID de nyeste i dit tilfælde! Har skrevet numre på dem som jeg kan
huske/finde. Hvis du kører Win2K så husk at installere SP2, ellers sutter
dit 3D.

Efter den omgang jeg har beskrevet her, skulle du gerne kunne nå ca. 5000 3D
marks i 3Dmark2001, for godt 1600 er ALT for lidt!

Håber at det hjælper dig, ellers så skriv endelig igen!

Jonny.