iptables!
Fra : Kenneth Møller

Dato : 15-08-01 08:27

Hej!

Jeg har et lille problem!!

jeg er ved a sætte en linux op som nat/gateway til mit lille eget netværk!!

internet
ethernet

eth1 eth0
195.32.32.1 --------------------| linux
|---------------192.168.1.1
195.32.32.2 --------------------|
|---------------192.168.1.2
195.32.32.3 --------------------|
|---------------192.168.1.3
195.32.32.4 --------------------|
|---------------192.168.1.4

mit problem er at jeg vil have linux ,maskine til at Nat 192.168.1.1 til
195.32.32.1 ( så source ip ændres til den ekstern ip adresse) når den skal
ud af huset , og kun denne ip

og det samme til 192.168.1.2 nat til 195.32.32.2

Jeg har rodet meget med iptables, man kan ikke få det til at virke!

Jeg syntes at jeg manglen en god forklaring på brugen af iptables!

Findes der et program der kan vise have der sker på netværks kortene , da
det er svære at se hvad der forgår nå man forsøger sige med iptables!

Håber der er nogle der kan hjælpe mig!

MVH

Kenneth

Fra : Kim Nielsen

Dato : 15-08-01 11:05

"Kenneth Møller" wrote:

> Hej!
>

> jeg er ved a sætte en linux op som nat/gateway til mit lille eget netværk!!

Sådan laves dnat:

iptables -t nat -F
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE
iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp -i eth1 -s 0.0.0.0 --dport 80 -j
DNAT --to 192.168.1.1:80
iptables -A FORWARD -s 192.168.1.1 -d 195.32.32.1 -j ACCEPT

se evt. netfilter.samba.org

Men det lyder som om du måske hellere skulle kigge på en transperant
proxy.

Mvh
Kim

Fra : Kenneth Møller

Dato : 15-08-01 13:49

hej kim

det virker ikke jeg kan ikke komme i kontakt med internettet!

Kenneth

Kim Nielsen <knielsen@proventum-solutions.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B7A493F.839CEB76@proventum-solutions.net...

Fra : Kim Nielsen

Dato : 15-08-01 13:55

"Kenneth Møller" wrote:

> det virker ikke jeg kan ikke komme i kontakt med internettet!

Hmm .. jeg tror ikke det er iptables der er problemet. Er det en gateway
du prøver at lave? For hvis det er en gateway skal du ikke bruge
iptables til at forwarde pakker til internettet men routening tabeller
og du skal bruge en din isp's gateway.

Det jeg postede var hvordan man laver dnat (dvs. en port mappes til at
føre trafikken vidre til anden dest.)

Mvh
Kim

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-08-01 14:42

"Kenneth Møller" wrote:
> Findes der et program der kan vise have der sker på netværks kortene , da
> det er svære at se hvad der forgår nå man forsøger sige med iptables!

tcpdump

--
Lars Kongshøj

Fra : Kim Nielsen

Dato : 15-08-01 14:49

Lars Kongshøj wrote:

> tcpdump

Det er bedre at forstå hvordan iptables virker og derefter bruge
iptables -L. Bruger af en sniffer kræver at man kan læse dens output. så
hellere sætte bruge noget --log og så læse det i syslog

Bare min mening :)

/Kim

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-08-01 15:10

Kim Nielsen wrote:
> Det er bedre at forstå hvordan iptables virker og derefter bruge
> iptables -L. Bruger af en sniffer kræver at man kan læse dens output. så
> hellere sætte bruge noget --log og så læse det i syslog

Du klipper jo det spørgsmål væk jeg svarer på, nemlig "Findes der et
program der kan vise have der sker på netværks kortene , da det er svære
at se hvad der forgår nå man forsøger sige med iptables!"

Det var det der blev spurgt efter, og jeg forstår godt spørgeren, det er
jo rart at have et debugging-værktøj ved hånden, når man skal debugge
sine iptables-regler.

--
Lars Kongshøj