Sparekassernes homebanking
Fra : zb@nospam.dk

Dato : 14-08-01 06:56

Er der nogle, som har fået sparekassernes homebanking til at virke med Linux.

Jeg tror det er under nøglegenerering, at det går galt her.

Jeg får bare en fejlmeddelelse der siger: "Tilmeldingen blev ikke godkendt"

--
Med venlig Hilsen
Svend Bjerrum Jensen

Fra : Kim Nielsen

Dato : 14-08-01 07:15

zb@nospam.dk wrote:

> Er der nogle, som har fået sparekassernes homebanking til at virke med Linux.
>
> Jeg får bare en fejlmeddelelse der siger: "Tilmeldingen blev ikke godkendt"

Nej problemet ligger i at den applet du bruger er hardcoded til at finde
rsa nøglen på en windows maskine. (dvs feks c:\<et eller andet>) og hvis
du tilkobler dig første gang på systemet og du får udleveret nøglen.
udleverer den nøglen men kan ikke skrive den i c:\<blablabla>. Men så er
nøglen udleveret (mener den) og du kan ikke længere få tilgang til
netbanken (hverken linux eller windows) og du er så nødt til at kontakte
banken for at få udleveret en ny rsa nøgle.

Dette var min erfaring.

Mvh
Kim

Fra : Svend Bjerrum Jensen

Dato : 14-08-01 13:13

Kim Nielsen <knielsen@proventum-solutions.net> wrote in message news:<3B78C1C8.C12D5CC@proventum-solutions.net>...

> [...]
> netbanken (hverken linux eller windows) og du er så nødt til at kontakte
> banken for at få udleveret en ny rsa nøgle.

Ok, men hvis man tilmelder sig fra en windowsmaskine, kan man så
bagefter kopiere nøglefilen til Linux og få det til at virke? Og i
givet fald, hvad skal filen hedde, og hvor skal den lægges? Har du
erfaring med det?

--
Med venlig Hilsen
Svend Bjerrum Jensen

Fra : Kim Nielsen

Dato : 14-08-01 13:47

Svend Bjerrum Jensen wrote:

> [...]
> bagefter kopiere nøglefilen til Linux og få det til at virke? Og i
> givet fald, hvad skal filen hedde, og hvor skal den lægges? Har du

Denne methode har jeg også forsøgt men filen __skal__ placeres i
"c:\Sparekassen Vestsjælland\certs\<dit username uppercase>.cer>". I mit
tilfælde er det her sparekassen vestsjælland. Men det skulle generelt
være det samme. Man har dog mulighed for at vælge hvor filen skal kunne
findes men jeg kan ikke få den til at lede i / istedet for c:\

Så desværre har jeg ikke haft meget success med dettet. Andet end spildt
en masse sure kroner (Koster XXkr hvergang man skal have en ny rsa
nøgle)

Mvh,
Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-08-01 07:26

Kim Nielsen wrote:

> [...]
> være det samme. Man har dog mulighed for at vælge hvor filen skal kunne
> findes men jeg kan ikke få den til at lede i / istedet for c:\

Kan du lave et symbolsk link med navn "c:" som peger på dit C: drev?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jan Midtgaard

Dato : 14-08-01 16:19

zb@nospam.dk (Svend Bjerrum Jensen) writes:

> [...]
> bagefter kopiere nøglefilen til Linux og få det til at virke? Og i
> givet fald, hvad skal filen hedde, og hvor skal den lægges? Har du

Jeg fandt følgende i sslug's arkiver:

---------------------------
Generelt, hvis man ikke kan regne ud, hvor javakoden kigger
efter nogle bestemte filer, kan man bruge følgende trick:

cd /usr/lib/netscape
strace -o/tmp/gulerod netscape-communicator

og så prøve at få adgang til banken.

Man skal så afslutte netscape og kigge i (den sikkert ret
store) filen /tmp/gulerod og lede efter open af
filer.
---------------------------

Det virkede perfekt hos mig
(SparNord - tidligere Sparekassen Nordjylland),
så stor tak til Mogens Kjær for tippet.

Led efter et 'open'-kald. Der er mange, men prøv at kigge efter
et som _ikke_ leder efter en java-.class fil.

Held og lykke

/Jan

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-08-01 16:31

Jan Midtgaard <hestetest@hotmail.com> writes:

> Man skal så afslutte netscape og kigge i (den sikkert ret
> store) filen /tmp/gulerod og lede efter open af
> filer.

Endnu bedre:

$ strace -o /tmp/netscape.strace -e trace=open .../netscape-communicator

Så er man fri for selv at skulle lede efter open-kald.

--
http://peter.makholm.net/

Fra : Torben Simonsen

Dato : 14-08-01 17:01

Jan Midtgaard <hestetest@hotmail.com> writes:

> Det virkede perfekt hos mig
> (SparNord - tidligere Sparekassen Nordjylland),

Kan du også få alt det grafiske java-snask til at se rigtigt ud
i Netscape?

Jeg er selv kunde hos SparNord, og jeg er også kommet så langt,
at jeg kan få min RSA-nøgle placeret det rigtige sted og få
forbindelse til banken. Det går også fint med at se konto-udtog
og den slags, men når jeg gerne vil betale et indbetalingskort,
så burde den tegne en grafisk repræsentation af et sådant kort,
og det går galt i min Netscape 4.77. Virker det hos dig?

--
-- Torben.

Fra : Jan Midtgaard

Dato : 14-08-01 18:02

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> writes:

> [...]
> så burde den tegne en grafisk repræsentation af et sådant kort,
> og det går galt i min Netscape 4.77. Virker det hos dig?

Nej, helt perfekt er det ikke, kan jeg se ;)

Det ser dog ud til at den tegner indbetalingskortet op,
men det forsvinder hurtigt igen.

Men det er måske det de mener med beskrivelsen

".. dog er der nogle fejl som gør at det
ikke er muligt at betale regninger under linux "

http://www.linux.dk/support/ .

Lad endelig høre hvis du selv bliver klogere.

/Jan

Fra : Torben Simonsen

Dato : 14-08-01 23:02

Jan Midtgaard <hestetest@hotmail.com> writes:

> Nej, helt perfekt er det ikke, kan jeg se ;)
>
> Det ser dog ud til at den tegner indbetalingskortet op,
> men det forsvinder hurtigt igen.

OK, det er præcis sådan, det virker hos mig også. Æv!

[snip]

> Lad endelig høre hvis du selv bliver klogere.

Det skal jeg nok. Spørgsmålet er jo, om der er fejl i bankens
java, eller om der er fejl i Netscapes java-implementation.
Sidstnævnte er nok slet ikke usandsynligt. Indtil videre har
jeg opgivet at gøre noget ved det og må nødtvunget boote en
Windows, som jeg skamfuldt gemmer i et hjørne af harddisken,
når jeg skal sende indbetalinger.

--
-- Torben.

Fra : frank damgaard

Dato : 15-08-01 09:39

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> wrote:

> Det skal jeg nok. Spørgsmålet er jo, om der er fejl i bankens
> java, eller om der er fejl i Netscapes java-implementation.

Man kunne prøve nyeste mozilla 0.93 + java plugin .
Det virker med unibank/nordea (også til betaling), selvom man skal
være root . Jeg kan ikke helt forstå hvorfor det bedst virker som root,
men jeg skal have gravet i diverse strace-log's

Dog:
- investering virker kun med MSIE (ActiveX?)
- Solo-torv betaling virkede ikke sidst jeg prøvede
(heller ikke med mozilla/windows, så jeg mistænker
noget dårlig html/javascript fra butikken)
- førstegang oprettelse kan måske drille, og bør helst
laves med MSIE ;(

PS.
mozilla/windows og netscape6.1/windows anvender SUN's JRE
så hvis bankernes javaprogrammer ikke virker med SUN's java
så er det pinligt (for bankerne) ....
--
mvh Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda/