Tekram SCSI-controller
Fra : The Amazing Grace

Dato : 13-08-01 23:06

Hej,

jeg er ved at få grå hår...

Jeg har købt en Tekram DC-315U, og sat et Plextor Ultraplex 40 max til.

Og kommer ingen vegne.

Jeg har hentet driver hos Tekram, og "Device driver install" rettede
fint i config.sys (den indføjede basedev=os2scsi.dmd og tekram-driveren,
basedev=trmscsi.add.)

trmscsi.add er også kopieret til c:\os2\boot

Den loader også os2dasd.dmd, jeg ved ikke om det er en relevant
oplysning...

Men der sker intet nyt under boot, ligesom drevet ikke vises under
"drives".
Hvis jeg tilføjer /v efter driveren, for at sætte den til "Verbose",
kommer den med fejlmeddelelse under boot, om at driveren ikke kunne
loade.

Jeg skulle mene at tingene er OK rent hardwaremæssigt, og når jeg booter
op med Full hardware detection, blinker drevlampen på Ultraplex'en, og
drevet siger lyde, der lyder rigtigt...

Host er sat til SCSI ID #7, Plextor står til #3 - begge dele er
fabriksindstillinger.
Drevet er termineret, og host'en skulle klare terminering automatisk.
Sluttelig, så sidder drevet på SCSI-kablets sidste stik.

Alle ideer er velkomne - det er første gang jeg roder med SCSI.

Mads Hansen
--
It is interesting to note that before the advent of Microsoft Windows,
"GPF" was better known for its usage in plumbing: Gallons Per Flush.

Fra : Jan Eri

Dato : 14-08-01 00:00

Hei,

jeg lurer på om du kan ha hentet feil driver. Når jeg henter
DC315XV303.zip hos Tekram som skal være for DC-315U, så heter driveren
TRM3X5.ADD. Verdt et forsøk å sjekke nærmere?

mvh Jan

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jan Eri ~~ Protector AS ~~ Norway
Work: http://www.protector-group.no
Priv: http://janeri.com

Fra : The Amazing Grace

Dato : 14-08-01 22:13

Jan Eri wrote:

> [...]
> DC315XV303.zip hos Tekram som skal være for DC-315U, så heter driveren
> TRM3X5.ADD. Verdt et forsøk å sjekke nærmere?

Tak, det hjalp. Jeg kunne ikke finde præcis den fil, du nævner. Jeg har
kun fundet en driver, der skriver ver. 3.00 under boot. Har du et link
til ver. 3.03?

Problemet er at ver. 3.00 fungerer, men den er ikke stabil. Den giver
trap 000d, hvis man læser store mængder data, og den fungerer ikke til
audio-grab.

Audio-grab med Leech ver. 1.2 giver trap 000d med det samme.

Leech fungerer stabilt på min Plexwriter 12/10/32A, som er et IDE-drev.

Yderligere oplysninger:

Jeg har OS/2 installeret på to forskellige partitioner. På den ene
partition er der mange drivere (netkort, ASPI-router, skærmkort,
lydkort, Dani, og Tekram).

Den anden partition er en maintenance-partition, kun med Dani-drivere
installeret.

Når jeg loader Tekram-drivere på maintenance-partitionen, og prøver at
grabbe, sker der præcis det samme som på den primære partition - trap
000d. Så jeg tror ikke det er driver-konflikter.

Der er ikke sharing af IRQ, og der er ingen IRQ-konflikter.

Igen: Alle ideer er meget velkomne!

Mads Hansen

Fra : Jan Eri

Dato : 15-08-01 06:16

Prøv denne linken

http://www.tekram.com.tw/SoftwareUpdate.ASP?Product=DC-315U

det kan variere noe med OS/2-driverne, om det er den fra Tekram eller
LSI som er best.

Lykke til,
Jan

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jan Eri

Dato : 15-08-01 06:21

...men hva den skriver under boot vet jeg forresten ikke, kanskje det
er denne som skriver 3.00?

Jeg har ikke DC-315U selv, men DC-390U2W, så jeg får ikke sjekket
dette.

mvh Jan

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : The Amazing Grace

Dato : 16-08-01 21:22

Opdatering:

Jeg har fået link til nye drivere (ver. 3.03). Det "nye" var desværre
kun til andre OS'er end OS/2. Downloadet rummer kun en gammel trm3x5,
som jeg havde i forvejen. Readme nævner tmscsiw.add, som jeg så har søgt
frem. Den virker ikke - den er måske kun til 39x-familien.

Det samme med driveren fra LSI. Såvidt jeg forstår, så benytter 315U et
andet chipsæt end 39x-serien - og LSI-driveren er lavet til 39x - (?)

Jeg har også prøvet at installere nyeste Dani-drivere, uden at det
gjorde nogen forskel.

Jeg tror snart jeg giver op, og så håber jeg at eCS forliges bedre med
Tekram-kortet end Warp 4 (fixpak 10).

Hvis det heller ikke fungerer, må jeg i sidste ende bruge mit gamle
Adaptec 1542. Men det er til ISA, og da jeg også bruger maskinen til
(DOS)-spil, vil jeg nødigt undvære mit SBAWE32-kort... (Bundkortet har
kun 1 ISA-slot...)

Så jeg venter lige lidt på eCS...

Men tak for de gode svar til Jer allesammen!

Mads Hansen

Fra : Allan

Dato : 17-08-01 00:59

On Thu, 16 Aug 2001 20:22:27, The Amazing Grace <amaze@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> som jeg havde i forvejen. Readme nævner tmscsiw.add, som jeg så har søgt
> frem. Den virker ikke - den er måske kun til 39x-familien.

Ja, jeg har en 390U2W, og den benytter tmscsiw.add

> Det samme med driveren fra LSI. Såvidt jeg forstår, så benytter 315U et
> andet chipsæt end 39x-serien - og LSI-driveren er lavet til 39x - (?)

LSI-driveren kan ikke benyttes med 390U2W, da den benytter andre chips.

> Jeg har også prøvet at installere nyeste Dani-drivere, uden at det
> gjorde nogen forskel.

Næ, det er klart - det er jo drivere til IDE

> Jeg tror snart jeg giver op, og så håber jeg at eCS forliges bedre med
> Tekram-kortet end Warp 4 (fixpak 10).

Bortset fra at en del af de alm drivere jo er opdateret, er der nok ikke den
store forskel. Har du opdateret bios på kortet til den nyeste ? Det kan godt
gøre nogle store forskelle.

> [...]
> Adaptec 1542. Men det er til ISA, og da jeg også bruger maskinen til
> (DOS)-spil, vil jeg nødigt undvære mit SBAWE32-kort... (Bundkortet har

1542 er i det hele taget noget der skal undgås. Det giver en masse andre
begrænsninger
under OS/2

> Så jeg venter lige lidt på eCS...

Vi venter forhåbentligt ikke længe

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 17-08-01 02:46

On Thu, 16 Aug 2001 23:58:37, allan2@warpspeed.dyndns.dk (Allan)
wrote:

> 1542 er i det hele taget noget der skal undgås. Det giver en masse andre
> begrænsninger
> under OS/2

Hvilke? Jeg har to OS/2 systemer med 1542 kort, og jeg har da ikke
bemærket noget.

--
Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : Allan

Dato : 17-08-01 22:39

On Fri, 17 Aug 2001 01:46:07, mcs@post5.tele.dk (Mikkel C. Simonsen) wrote:

> Hvilke? Jeg har to OS/2 systemer med 1542 kort, og jeg har da ikke
> bemærket noget.

Næ, det er jo nok et spørgsmål, om man er heldig til at undgå problemerne.
Den har alle dage været omtalt som et smertensbarn under OS/2 - det skyldes
så hut jeg visker noget med, at den ikke kan adressere mere end 16MB (ram)
under dma transfers.

Se fx readme i de nyeste test-kernals:
---
3) Adding "EARLYMEMINIT=TRUE" to config.sys will allow device drivers, etc.,
access to the memory above 16mb early in boot. Previously, this was only
available after DD and IFS init was completed. This has various
implications when enabled:
a) AHA154X.ADD may do bad things to your system. Don't even askb
---

Der har været mange lignende 'småting' nævnt omkring denne controller gennem
tiden.

Fra : The Amazing Grace

Dato : 18-08-01 10:33

Allan wrote:

> Næ, det er klart - det er jo drivere til IDE

Nåja, men der kunne jo godt, rent tilfældigt, være en konflikt der gik
væk (Computere _har_ jo personlighed...)

> 1542 er i det hele taget noget der skal undgås. Det giver en masse andre
> begrænsninger
> under OS/2

Ved du om begrænsningerne gælder, når jeg kun skal bruge kortet til
CD-ROM?

Nå, det kan være det hele løser sig når jeg installerer eCS, hvem ved!
(Har fået den, men har ikke haft tid til at "lege" endnu...)

Mads Hansen

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 14-08-01 00:26

wrote:

> Hej,
>
> jeg er ved at få grå hår...
>
> Jeg har købt en Tekram DC-315U, og sat et Plextor Ultraplex 40 max til.
>
> Og kommer ingen vegne.

Har du prøvet standard driveren fra LSI?

--
Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : The Amazing Grace

Dato : 14-08-01 22:14

"Mikkel C. Simonsen" wrote:

> Har du prøvet standard driveren fra LSI?

Nej, men det kunne bestemt være et forsøg værd!
Har du et link?

Mads Hansen

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 15-08-01 01:59

On Tue, 14 Aug 2001 21:14:06, The Amazing Grace <amaze@worldonline.dk>
wrote:

> Nej, men det kunne bestemt være et forsøg værd!
> Har du et link?

Prøv at finde den rigtige chip på listen her:

http://www.lsilogic.com/support/support+drivers/scsi/os2.html

--
Message sent VIA Followup and E-Mail --

--
Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : peter volsted

Dato : 14-08-01 03:18

hi

> The Amazing Grace wrote:
>
> jeg er ved at få grå hår...

det er velnok lidt tidligt. på den anden side kan du ligeså godt vænne dig
til, at det kommer alligevel

din SCSI-konfiguration lyder rigtig, for du har vel ikke hd.s i kæden osse?
har du en driver til Plextor'en?, og har du IFS=C:\OS2\BOOT\CDFS.IFS i
config.sys?

hvis du ikke har den, vil jeg foreslå at du på:
   http://www.os2world.com/goran/index.htm
henter Klaus Staedtler & Goran Ivankovic's uforlignelige ConfigTool med den
mig bekendt største samlede viden om config.sys

--
good luck

peter

Fra : The Amazing Grace

Dato : 14-08-01 22:22

peter volsted wrote:

> hi

> det er velnok lidt tidligt. på den anden side kan du ligeså godt vænne dig
> til, at det kommer alligevel

Jow, når sandheden skal frem, så så jeg mit første grå hår som 22-årig,
men nu som 30-årig kan jeg faktisk ikke finde nogen - sært.... Nå, det
var lettere OT.

> din SCSI-konfiguration lyder rigtig, for du har vel ikke hd.s i kæden osse?

Nej, der er kun host og CD-drev.

> har du en driver til Plextor'en?

Nej, men som nævnt i svaret til Jan Eri, så kan drevet godt læse
data-CD'er - dog ikke helt stabilt (Trap 000d).

> og har du IFS=C:\OS2\BOOT\CDFS.IFS i config.sys?

Ja, med switch /Q - som jeg ikke ved, hvad gør godt for.

Tak.

Mads Hansen

Fra : peter volsted

Dato : 15-08-01 01:50

hi

-----

> Ja, med switch /Q - som jeg ikke ved, hvad gør godt for.

Fra den nævnte videnbase om config her et afsnit om cdfs:
" Parameters

/C:n adds an cache to your CD-ROM IFS by. The variable "n" is a number which
represents units of 64kb of
memory. For example, /C:4 would set up a 256kb cache (4 x 64kb = 256kb).

/P:n Indicates the debug output port. The values n can be 1 (COM1) or 2
(COM2).

/K Indicates the supplemental volume descriptor with KANJI.

/M:n Where n indicates the maximum number of file sectors to read at a time.
The default is 8.

/Q Suppresses initialisation messages.

/V Verbose.

/W enables Joliet support, new since Warp 3 Fixpak 32 and Warp 4 Fixpak 4."

Du bør vel skifte Q ud med V, og se hvad den siger. Jeg har selv /V på alle de
drivere der honorerer det; men booter heller ikke særlig tit.
Der sker ikke noget ved at prøve K og/eller W, omend jeg ikke umiddelbart ved
om det har relation til Plextor.

Har Tekram'en en checkfunktion af Scsi-opsætningen, så du ved at den opfatter
den som ID 3; og passer jumperplaceringerne på Plextor med ID 3 og
termination?
Har Plextor muligt osse en jumperplacering for parity-nonparity, og i så fald,
hvad ønsker Tekram'en?

Kombinationen "+plextor +os/2" giver iøvrigt 2670 hits på Google; "+tekram
+Scsi +OS/2" kun 1890.

Den nævnte base har også et - næsten -utal af mulige parametre til IBM1S506
resp DANIS506, som såvidt jeg kan vurdere kan have betydning for dig.

--
good luck

peter

Fra : The Amazing Grace

Dato : 30-09-01 16:39

The Amazing Grace wrote:

Hejsa, en opfølgning på min tråd om SCSI fra august:

> jeg er ved at få grå hår...
>
> Jeg har købt en Tekram DC-315U, og sat et Plextor Ultraplex 40 max til.
>
> Og kommer ingen vegne.

Jeg endte med at opgive Tekram'en. Den ville hverken forlæns eller
baglæns - hverken på den ene eller den anden af mine OS/2-maskiner (eCS
hhv. Warp 4 fixpak 10). Den gav konsekvent trap 000d.

Så jeg prøvede med min Adaptec 1542, og det virker fint på min gamle
maskine med Asus TX97-bundkort. Det kører hurtigt og stabilt, en ren
fornøjelse.

Men det nægter pure at fungere på min "nye" maskine med Abit
KA7-bundkort. Adaptec'ens selv-test fejler med "buffer miscompare", og
driveren brokker sig under boot, noget i retning af: Adapter at port
7970 failed to initialize. (Selv-test gennemføres uden problemer når
kortet sidder i den gamle maskine.)

Der er ikke IRQ / DMA konflikter, men kan det være kortets I/O adresse
der skal flyttes?

Alle råd modtages med tak.

Mads Hansen

Fra : The Amazing Grace

Dato : 01-10-01 20:31

The Amazing Grace wrote:

> Der er ikke IRQ / DMA konflikter, men kan det være kortets I/O adresse
> der skal flyttes?

Det har jeg prøvet nu - det gjorde ingen forskel.

Det hjælper heller ikke at flytte BIOS' hex-adresse, eller disable den.

Fra : Allan

Dato : 01-10-01 21:20

On Mon, 1 Oct 2001 19:30:43 UTC, The Amazing Grace <amaze@worldonline.dk> wrote:

> Det har jeg prøvet nu - det gjorde ingen forskel.
>
> Det hjælper heller ikke at flytte BIOS' hex-adresse, eller disable den.

Har du nyeste bios i KA7'eren ? Jeg kan huske, at Abit rettede nogle SCSI konflikter
på KT7 på et tidspunkt.