Løn?
Fra : Anders Skotlander

Dato : 13-08-01 23:04

Nogen der har erfaringer med virksomheder der administrererr løn -
oplysninger og udbetaling... F.eks. Dataløn! Jeg har hørt lidt om LetLøn -
fra Told og Skat!
Nogen der har erfaringer???

Med Venlig Hilsen

Anders Skotlander

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-08-01 12:41

Tue, 14 Aug 2001 00:04:20 +0200, "Anders Skotlander"
<anders@skotlander.dk>:

> Nogen der har erfaringer med virksomheder der administrererr løn -
> oplysninger og udbetaling... F.eks. Dataløn!

Ja, vi har brugt Dataløn fra vi fik vores første "rigtige medarbejder", og
alt i alt tror jeg det er en god idé at trække på en sådan service, med
mindre man har særligt god egrunde til at gøre noget andet, eller føler
sig meget sikker på at kunne håndtere "håndholdt" lønindbetaling.

Vi har dog haft en del (start-) vanskelighder med Dataløn, og jeg mener
fortsat at der er en del at kritisere dem for. I uprioriteret rækkefølge
og frit fra leveren:

- Dataløns blanketter til oprettelse af virksomhed, medarbejder,
og lønindberetninger er ikke just de lettest tilgængelige.
- Dataløns software til elektronisk indberetning af løn
kan ikke sende data kryperet over nettet; det _skal_ foregå pr. modem! I
mine øjne kunne de lige så godt bede os sende blanketterne pr. brevdue.
- Deres telefoner er altid optaget, og vores sekretær har
flere gange oplevet at stå i kø i meget lang tid, hvorefter forbindelsen
blev afbrudt.
- Generelt er vores sekretær blevet dårligt behandlet af
Dataløns support-folk. Folkene i den anden ende af røret har efter
sigende nærmest taget det personligt, at man ikke forstår blankkerne og
de mange talkoder.

Nuvel... bortset fra at Dataløn fremstår som en tung virksomhed fra
70'erne der taler i talkoder i stedte for ord, tror jeg det er en god idé
at bruge en service som den de leverer. Når først man har vænnet sig til
deres underligheder, er det klart en hjælp, og det gør at vi gliver hos
dem. Hvios jeg stod og skulle finde en ny leverandør af sådanne ydelser,
ville jeg klart kigge efter alternativer til Dataløn.

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Knud Berggreen

Dato : 14-08-01 18:56

In <pan.2001.08.14.13.41.01.269.17080@netcetera.dk>, on 08/14/2001
at 01:41 PM, "Janus Sandsgaard" <janus@netcetera.dk> said:

> [...]
>dem. Hvios jeg stod og skulle finde en ny leverandør af sådanne ydelser,
>ville jeg klart kigge efter alternativer til Dataløn.

Et godt alternativ kunne være at bruge det system som Bankernes EDB
Central stiller til rådighed. Det hele kører via det erhvervssystem som de
også har udviklet og som tilbydes via de banker som benytter centralen.
Der er både afregning og indberetning til skat, arbejdsgiverforeninger og
statistik. grundliggende er det et velprøvet system - jeg tror at de har
haft servicen i mere end 20 år. Det er selvfølgelig Windowsbaseret og
kommunikerer via officebanking så krypteringen skulle være på plads.

/Knud

--
Skrækeksempler på splittede, sammensatte ord: http://www.fiduso.dk/skraekeksempler.htm
Og det andre sider på sitet er også ganske tankevækkende....

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-08-01 17:16

Tue, 14 Aug 2001 19:56:27 +0200, "Knud Berggreen" <kub@mobilixnet.dk>:

> Det er
> selvfølgelig Windowsbaseret og kommunikerer via officebanking så
> krypteringen skulle være på plads.

Nå ja... det glemte jeg helt: Dataløns klient-software er selvfølgelig
også Windoze only.

Klamt, men sandt.

-j

Fra : Guan Yang

Dato : 14-08-01 19:07

"Janus Sandsgaard" <janus@netcetera.dk> wrote in message news:<pan.2001.08.14.13.41.01.269.17080@netcetera.dk>...
> [...]
>
> Vi har dog haft en del (start-) vanskelighder med Dataløn, og jeg mener
> fortsat at der er en del at kritisere dem for. I uprioriteret rækkefølge

Et af de største problemer med DataLøn (IMHO) er at man ikke kan se
hvad man har gjort. Man kan fx først se hvordan lønspecifikationerne
ser ud når papirene kommer dumpende ind ad postkassen.

En ven og jeg er ved at udvikle en web-klient til LetLøn (Told&Skat
har faktisk, overraskende nok, udmærket teknisk support for LetLøn)
der burde være klar til 1. januar 2002, men vi har mere eller mindre
opgivet at udvikle et ASP lønsystem. For mindre virksomheder kunne vi
sikkert lave noget der var lige så godt eller bedre end hvad der er på
markedet, men vi kunne aldrig få den største fordel ved DataLøn:
Lønnen bliver overført automatisk til dine ansatte!

PS. Circuit Data (http://www.circuitdata.dk/) udvikler noget der
hedder PC Løn; det er måske interessant for folk der i forvejen bruger
PC Firma.