debian: jdk/java og php
Fra : Niels Andersen

Dato : 07-01-01 18:02

Nu har jeg skiftet til debian på min server, primært pga. apt-get...
Jeg har installere apache og det gik jo smertefrit - endnu mere end det
plejer. Men jeg vil gerne have php-understøttelse også.
`apt-get install php` virker ikke. Kan det overhovedet lade sig gøre?

Jeg vil også gerne have jdk installeret, så jeg kan kompilere og køre java,
og så jeg kan bruge servlets, custom tags og jsp i apache. Kan DET gøres
nemt med apt?

Eller skal jeg hente kilden til apache osv. og selv kompilere og
vedligeholde det?

Nu jeg er i gang, lige et par hurtigere spørgsmål: Kan jeg se hvilke pakker
jeg har at vælge mellem at installere? Hvordan fjerner jeg nemmest
unødvendige pakker, når nu jeg ikke rigtigt ved hvad der overhovedet er
installeret?

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-01-01 18:07

Hej,

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> plejer. Men jeg vil gerne have php-understøttelse også.
> `apt-get install php` virker ikke. Kan det overhovedet lade sig gøre?

Følgende er taget fra tråden "apt + get funktioner i Debian" længere nede:

> Tak! Du kender vel ikke lige tilfældigvis kommandoen for at installere
> Apache med PHP og mySQL support ?

apt-get install apache php4-mysql

> [...]
> jeg har at vælge mellem at installere? Hvordan fjerner jeg nemmest
> unødvendige pakker, når nu jeg ikke rigtigt ved hvad der overhovedet er

"dselect" er din ven

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-01-01 18:24

"Tonni Aagesen" <delphin@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Følgende er taget fra tråden "apt + get funktioner i Debian" længere nede:

Hov, den overså jeg....

> apt-get install apache php4-mysql

Det giver da vist knu cgi-mode php? Jeg vil også gerne have "rigtig" php...

> "dselect" er din ven

ven og ven...
Jeg kigger på den... :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-01-01 18:34

> ven og ven...
> Jeg kigger på den... :)

I skal som nok blive venner

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-01-01 19:45

Niels A skrev:

> ven og ven...
> Jeg kigger på den... :)

Tag et kig på console-apt i stedet. Installeres med "apt-get install
console-apt", kaldes fra kommandolinien med "capt". Brugerfladen er
en del heldigere end dselect, og man kan spille "captris" mens den
downloader pakker.

// Klaus

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-01-01 20:17

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
[console-apt]
> Brugerfladen er en del heldigere end dselect,

Det har du ret i.

>og man kan spille "captris" mens den
> downloader pakker.

Hvordan har jeg kunne leve uden... :)

Det sætter egentlig tingene LIDT i perspektiv. Engang var tetris et spil man
kunne købe, nu ligger det som en sød lille feature i andre programmer... :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Claus Alboege

Dato : 08-01-01 16:09

Klaus> Niels A skrev:
> [...]

Klaus> Tag et kig på console-apt i stedet. Installeres med "apt-get
Klaus> install console-apt", kaldes fra kommandolinien med "capt".
Klaus> Brugerfladen er en del heldigere end dselect, og man kan
Klaus> spille "captris" mens den downloader pakker.

nifty :)

Hvis man har en ide om hvad en pakke hedder, er zsh (z shell) ogsaa
ret laekker mht apt-get, da der er tab-completion :)

fx.

apt-get install <TAB>
zsh: do you wish to see all 5269 possibilities (5270 lines)?

Hvis man oensker at installere libapache-mod-perl pakken er det bare:

apt-get install libapache-<TAB>

Samme gaelder ogsaa for dpkg mf.

--
Mvh Claus Albøge