bootdisk
Fra : SoulMate

Dato : 07-01-01 15:37

hvordan laves en bootdisk til Suse 7.0 ?

--
SoulMate
http://adsl.ahv.cx

Fra : Ole Hansen

Dato : 09-01-01 00:32

"SoulMate" <soulmate@vvvDOTsubnet.dk> writes:

> hvordan laves en bootdisk til Suse 7.0 ?

Jeg plejer at lave en bootdisk ved at dd'e min kerne direkte til en
floppy, og eventuelt rdev'e den...

Kerne: dd if=/boot/kernel of=/dev/fd0
Rdev: man rdev (kan ikke huske det lige nu, og du skal da ogsaa
lave noget selv )

--
Ole Hansen

Fra : SoulMate

Dato : 13-01-01 03:36

"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> floppy, og eventuelt rdev'e den...
>
> Kerne: dd if=/boot/kernel of=/dev/fd0
> Rdev: man rdev (kan ikke huske det lige nu, og du skal da ogsaa

tak - prøver mig lidt frem ;)

--
SoulMate
http://adsl.ahv.cx

Fra : SoulMate

Dato : 13-01-01 21:28

"SoulMate" <soulmate@vvvDOTsubnet.dk> skrev i en meddelelse
> "Ole Hansen" <moped@get2net.dk> skrev i en meddelelse

hmm, hvad skal man lave med den der rdev ? - kan ikke liiiiiiige finde
meningen...

--
SoulMate
http://adsl.ahv.cx

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-01-01 12:24

SoulMate wrote:
> hmm, hvad skal man lave med den der rdev ? - kan ikke liiiiiiige finde
> meningen...

Angive root-partionen, den kan kernen ikke fastslå selv. Som default
benyttes vist root-partitionen på den maskine, hvor kernen blev oversat.

--
Lars Kongshøj

Fra : SoulMate

Dato : 14-01-01 15:04

"Lars Kongshøj" <kongshoj@my-deja.com> skrev i en meddelelse

> Angive root-partionen, den kan kernen ikke fastslå selv. Som default
> benyttes vist root-partitionen på den maskine, hvor kernen blev
oversat.

øh....
- hvis jeg skriver "rdev" i kommandolinien giver den mig bare
/dev/hdc1 - det er der min /boot ligger, hvad skal jeg gøre for at
bootdisken forstår den skal boote på hdc1 ? (jeg har kopieret kernen
over som Ole skrev jeg skulle gøre)

Undskyld hvis jeg spørger dumt, jeg er ikke liiiige den store
linux-haj ;)

--
SoulMate
http://adsl.ahv.cx

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-01-01 15:45

SoulMate wrote:
> - hvis jeg skriver "rdev" i kommandolinien giver den mig bare
> /dev/hdc1 - det er der min /boot ligger,

Det burde være den aktuelle /-partition.

> hvad skal jeg gøre for at
> bootdisken forstår den skal boote på hdc1 ? (jeg har kopieret kernen
> over som Ole skrev jeg skulle gøre)

man rdev

Du har næppe brug for at køre rdev, hvis kernen er oversat på det
system, den skal boote.

--
Lars Kongshøj

Fra : SoulMate

Dato : 14-01-01 17:09

> Det burde være den aktuelle /-partition.

> man rdev

har læst den, har prøvet mig frem - ingen resultat...

> Du har næppe brug for at køre rdev, hvis kernen er oversat på det
> system, den skal boote.

kernen er taget direkte fra /boot på mit system!

- hvis jeg prøver at boote på disken skriver den bare:
Booting.................. -> (osv. indtil den rebooter...)
- er det en fejl i bootdisken ?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-01-01 20:13

SoulMate wrote:

> kernen er taget direkte fra /boot på mit system!

Det hjælper ikke hvis kernen er den der fulgte med distributionen.

rdev /dev/fd0 /dev/hdc1

kan sikkert gøre det...

> - hvis jeg prøver at boote på disken skriver den bare:
> Booting.................. -> (osv. indtil den rebooter...)
> - er det en fejl i bootdisken ?

Næppe. Forsøg at se hvilken fejlmeddelelse, der udskrives, inden der
genstartes.

--
Lars Kongshøj

Fra : SoulMate