/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Reparation af rustbobler?
Fra : Henning


Dato : 30-10-11 19:07

Min 10 år gamle Mercedes E320 er begyndt at "boble" et par steder.
Dels på den ene forskærm, dels på motorhjelmen.
Har I erfaring med, at man kan slibe og lakere lokalt, bare hvor
rusten er? Mit normale værksted vil skifte skærmen og omlakere hele
motorhjelmen - en samlet pris på knap 15.000 kroner




 
 
Andreas Møller Hanse~ (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Andreas Møller Hanse~


Dato : 30-10-11 19:25

Den 30/10/11 19.07, Henning skrev:
> Min 10 år gamle Mercedes E320 er begyndt at "boble" et par steder.
> Dels på den ene forskærm, dels på motorhjelmen.
> Har I erfaring med, at man kan slibe og lakere lokalt, bare hvor
> rusten er? Mit normale værksted vil skifte skærmen og omlakere hele
> motorhjelmen - en samlet pris på knap 15.000 kroner
>
>
>

Hvor bobler den ? - er det i samlinger, eller er det midt på en plade ?

--

mvh

Andreas M. Hansen

Henning (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 30-10-11 22:03

On Sun, 30 Oct 2011 19:25:04 +0100, Andreas Møller Hansen
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Den 30/10/11 19.07, Henning skrev:
>> Min 10 år gamle Mercedes E320 er begyndt at "boble" et par steder.
>> Dels på den ene forskærm, dels på motorhjelmen.
>> Har I erfaring med, at man kan slibe og lakere lokalt, bare hvor
>> rusten er? Mit normale værksted vil skifte skærmen og omlakere hele
>> motorhjelmen - en samlet pris på knap 15.000 kroner
>>
>>
>>
>
>Hvor bobler den ? - er det i samlinger, eller er det midt på en plade ?

På bukninger/rundinger begge steder. Boblerne kommer indefra.

Ukendt (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-10-11 22:15

Er det meget normalt på den model mfl. ?

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:2rera7lt71811gpa3471roqln6hr5uc2aj@4ax.com...
> On Sun, 30 Oct 2011 19:25:04 +0100, Andreas Møller Hansen
> <nokke99@hotmail.com> wrote:
>
>>Den 30/10/11 19.07, Henning skrev:
>>> Min 10 år gamle Mercedes E320 er begyndt at "boble" et par steder.
>>> Dels på den ene forskærm, dels på motorhjelmen.
>>> Har I erfaring med, at man kan slibe og lakere lokalt, bare hvor
>>> rusten er? Mit normale værksted vil skifte skærmen og omlakere hele
>>> motorhjelmen - en samlet pris på knap 15.000 kroner
>>>
>>>
>>>
>>
>>Hvor bobler den ? - er det i samlinger, eller er det midt på en plade ?
>
> På bukninger/rundinger begge steder. Boblerne kommer indefra.



Henning (31-10-2011)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 31-10-11 14:14

On Sun, 30 Oct 2011 22:15:12 +0100, ">> Eque <<" <n/a> wrote:

>Er det meget normalt på den model mfl. ?
>

Ja, desværre. Min holdt dog 10 år før fejlen opstod.

Klaus D. Mikkelsen (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-10-11 22:17

Henning skriver:
>
> På bukninger/rundinger begge steder. Boblerne kommer indefra.

Er der ikke 30 års rustgaranti på sådan en fætter?

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Min egen hjemmeside: http://www.moppe.dk
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Henning (31-10-2011)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 31-10-11 14:15

On Sun, 30 Oct 2011 22:16:46 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Henning skriver:
>>
>> På bukninger/rundinger begge steder. Boblerne kommer indefra.
>
>Er der ikke 30 års rustgaranti på sådan en fætter?
Jo, på gennemtærring. Det er der langtfra tale om.


Niels Kristian Jense~ (31-10-2011)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 31-10-11 15:59

Henning <no.mail@all.invalid> wrote in
news:qo7ta7l7m449anlqog1sht8f1pnvqt62a0@4ax.com:

>>> På bukninger/rundinger begge steder. Boblerne kommer indefra.
>>
>>Er der ikke 30 års rustgaranti på sådan en fætter?
> Jo, på gennemtærring. Det er der langtfra tale om.
>

Hvis boblerne kommer indefra vil jeg kalde det gennemtæring. Måske har jeg
misforstået noget i beskrivelsen?

Henning (31-10-2011)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 31-10-11 21:18

On 31 Oct 2011 14:59:29 GMT, Niels Kristian Jensen
<nkj@internetDYTgruppen.dk> wrote:

>Henning <no.mail@all.invalid> wrote in
>news:qo7ta7l7m449anlqog1sht8f1pnvqt62a0@4ax.com:
>
>>>> På bukninger/rundinger begge steder. Boblerne kommer indefra.
>>>
>>>Er der ikke 30 års rustgaranti på sådan en fætter?
>> Jo, på gennemtærring. Det er der langtfra tale om.
>>
>
>Hvis boblerne kommer indefra vil jeg kalde det gennemtæring. Måske har jeg
>misforstået noget i beskrivelsen?

Ok, jeg troede gennemtæring var, hvis du kunne se igennem? Hvis der
ikke er noget at se på indersiden, kan der vel ikke være tale om
gennemtæring?

Ib Jakobsen (31-10-2011)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 31-10-11 22:03

Den 31-10-2011 21:17, Henning skrev:

>
> Ok, jeg troede gennemtæring var, hvis du kunne se igennem? Hvis der
> ikke er noget at se på indersiden, kan der vel ikke være tale om
> gennemtæring?

Det kan også være lidt forvirrende, da den der skal betale gildet ofte
har en anden definition. Med andre ord, så bruges alle kneb.


Men opstår der en bobbel i lakken, og der ikke er nogle synlige skader
på lakken, så er der næsten så godt som tale om gennemtæring. Og det
starter som en gennemtæring der skal lup eller ligefrem mikroskop til at
se. Næsten nede på molekyleniveau.

En typisk bobbel vil indeholde fugt som vil sprøjte hvis man trykker på
den. Skærer man den væk med noget skarpt i et tidligt stadie, vil man
som regel se ren rå plade. Og i midten som regel en lille sort/brun
plet. I denne plet findes gennemtæringen.

I halvfjerdserne forsøgte man sig med noget dårligt genbrugsstål.
Slaggeindeslutninger gjorde at blandt andet Opel og VW kunne boble lige
midt på en ren plade. Med "ren" mener jeg hvor der ikke er noget der
rører. Så som ombuk og sealinger. Alt der kan holde på fugt et noget møg.





--
MVH
Ib Jakobsen

Andreas Møller Hanse~ (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Andreas Møller Hanse~


Dato : 30-10-11 22:43

Den 30/10/11 22.03, Henning skrev:
> På bukninger/rundinger begge steder. Boblerne kommer indefra.

Hvis dårligdommen kommer indefra, så vil jeg mene at slibning og
lakering kun er som at p.... i benklæderne for at opretholde en
behagelig temperatur.
Det eneste som virkeligt hjælper er ny plade.

--

mvh

Andreas M. Hansen

NHF (05-11-2011)
Kommentar
Fra : NHF


Dato : 05-11-11 00:01

Enig, uden at forholde mig til hvem som skal betale gildet!

NHF, Århus

Andreas Møller Hanse~ (30-10-2011)
Kommentar
Fra : Andreas Møller Hanse~


Dato : 30-10-11 19:30

Den 30/10/11 19.07, Henning skrev:
> Min 10 år gamle Mercedes E320 er begyndt at "boble" et par steder.
> Dels på den ene forskærm, dels på motorhjelmen.
> Har I erfaring med, at man kan slibe og lakere lokalt, bare hvor
> rusten er? Mit normale værksted vil skifte skærmen og omlakere hele
> motorhjelmen - en samlet pris på knap 15.000 kroner
>
>
>


Og hvis det er midt på en plade - er det så kommet udefra (ubehandlet
stenslag eller lign.) ?

--

mvh

Andreas M. Hansen

Perikles (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Perikles


Dato : 06-11-11 21:03

Hej Andreas

Jeg er, uden at have læst om det, sikker på at det skyldes det samme som det
man kaldte glasfiberpest.

Lakken ser umiddelbart "tæt" ud, men det er den ikke. Der kan faktisk vandre
vandmolekyler igennem lak. Hvis der befinder sig noget vandopløseligt under
lakken, vil vand vandre (diffundere) igennem lakken og opløse det
vandopløselige under lakken, under opbygning af tryk (osmotisk tryk). På
denne måde sprænges en boble.

Iøvrigt er epoxy vandtæt.

Perikles




>
>
> Og hvis det er midt på en plade - er det så kommet udefra (ubehandlet
> stenslag eller lign.) ?
>
> --
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen



Perikles (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Perikles


Dato : 06-11-11 22:58

Og hvis det er midt på en plade - er det så kommet udefra (ubehandlet
> stenslag eller lign.) ?
>
> --
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen


Så hvis man skulle give et svar på hvorfra det kommer, så kommer det fra et
sted mellem overfladebehandling og stålplade, hvor der befinder sig noget
vandopløseligt.

Perikles



Perikles (06-11-2011)
Kommentar
Fra : Perikles


Dato : 06-11-11 23:03

Man kan finde fænomenet her:

http://www.carpaintdepot.com/docs/basf/Paint_Defects.pdf

Perikles



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste