/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ny indmad i gearkasse (Yamaha XJ 900)
Fra : Jens P.


Dato : 07-10-11 21:31

Jeg er den lykkelige ejer af nævnte, og er alt i alt mere end tilfreds med
den.

Men ........ det generer mig lidt, at den går så relativt mange omdrejninger
i 5.gear. Så mit spørgsmål er: Findes der anden "indmad" til gearkassen på
en sådan, med en lidt højere gearing på 5. gear?

Det kan der vel nok gå en eftermiddag eller tom med, her hen over den
kommende vinter

Mvh.
Jens P. Seerup


 
 
Hans Paulin (6310) (08-10-2011)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 08-10-11 07:11

Jens P. forklarede den 07-10-2011:
> Findes der anden "indmad" til gearkassen

Skulle lige til at foreslå en tand mindre bagpå ;) men dén går jo nok
ikke - er ellers hvad jeg har gjort på min Suzuki 1100 af samme
årsag :)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Jens P. (08-10-2011)
Kommentar
Fra : Jens P.


Dato : 08-10-11 15:21

Skulle lige til at foreslå en tand mindre bagpå ;) men dén går jo nok
ikke - er ellers hvad jeg har gjort på min Suzuki 1100 af samme
årsag :)

--

Mnaaaa ....... så skal den da have af "grovfilen"


Armand (09-10-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-10-11 12:53

Den 08-10-2011 08:11, Hans Paulin (6310) skrev:
> Jens P. forklarede den 07-10-2011:
>> Findes der anden "indmad" til gearkassen
>
> Skulle lige til at foreslå en tand mindre bagpå ;) men dén går jo nok
> ikke
>
Min tidligere XS1100 havde et XS750-bagtøj monteret, hvilket gav en
voldsom op-gearing (á et helt gear mere (4.= tidl. 5.)), men operationen
krævede en SVJH 35 mm forlængelse af 750'er akslen derved at aksel og
kronhjul skal følge hinanden p.g.a. gearingen, og 750'erens var
pågældende stykke kortere end 1100'erens!

Selvsagt kræver en sådan omgearing kendskab til de individuelle bagtøjs
gearinger, samt en håndværker med evnerne og modet til at
forlænge/forkorte en aksel!
Faktisk har jeg for nyligt haft 'forlængelse ver.1.1' i hånden: Den blev
droppet efter en kontrol efter et par ugers kørsel: Der var markante
revnedannelser i overfladen omkring svejsningen (en grundig
for-opvarmning inden svejsningen af ver.1.2 viste sig ved senere kontrol
at kunne afhjælpe dette problem)

--
Armand.

Ivar (08-10-2011)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 08-10-11 18:51

Jens P. skrev:

> Men ........ det generer mig lidt, at den går så relativt mange omdrejninger
> i 5.gear. Så mit spørgsmål er: Findes der anden "indmad" til gearkassen på en
> sådan, med en lidt højere gearing på 5. gear?

Har du undersøgt om der er alternative reservedele til maskinen?
Du kan fx starte med at kigge hos cmsnl.com

Ofte kan man vælge mellem to eller flere sæt kron- og spidshjul.
Desværre for dig, er det normalt den modsatte vej, at man kan få
alternative gearinger. De er tiltænkt kørsel med sidevogn.


Ivar Magnusson



Leif (08-10-2011)
Kommentar
Fra : Leif


Dato : 08-10-11 22:30


"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen
news:mn.44a77dba45bc2dd6.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Jens P. skrev:
>
>> Men ........ det generer mig lidt, at den går så relativt mange omdrejninger i 5.gear. Så mit
>> spørgsmål er: Findes der anden "indmad" til gearkassen på en sådan, med en lidt højere gearing på
>> 5. gear?
>
> Har du undersøgt om der er alternative reservedele til maskinen?
> Du kan fx starte med at kigge hos cmsnl.com
>
> Ofte kan man vælge mellem to eller flere sæt kron- og spidshjul.
> Desværre for dig, er det normalt den modsatte vej, at man kan få
> alternative gearinger. De er tiltænkt kørsel med sidevogn.
>
>
> Ivar Magnusson
>
>
Og hvis Ivar ikke har haft den fra ny, kunne det måske være,
neeej det er vist for langt ude.......

Mvh, Leif


Brian Sørup (09-10-2011)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 09-10-11 09:32


"Jens P." <ask_me@not_valid.com> skrev i meddelelsen
news:4e8f6197$0$300$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg er den lykkelige ejer af nævnte, og er alt i alt mere end tilfreds med
> den.
>
> Men ........ det generer mig lidt, at den går så relativt mange
> omdrejninger i 5.gear. Så mit spørgsmål er: Findes der anden "indmad" til
> gearkassen på en sådan, med en lidt højere gearing på 5. gear?
>

Hvad er mange omdrejninger ?
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F
Ex 1985 Honda VF 500 F2
Ex 1973 Yamaha R5 350


Jens P. (10-10-2011)
Kommentar
Fra : Jens P.


Dato : 10-10-11 16:26

Hvad er mange omdrejninger ?
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F
Ex 1985 Honda VF 500 F2
Ex 1973 Yamaha R5 350


Egentlig et ret relevant spørgsmål.

Jeg _mener_ den ligger omkring 5.000 rpm ved ca 100. Og efter min mening
burde en 900'er kunne ligge 500 - 1.000 omd. lavere - den burde være stærk
nok til det - Men okay, Yamaha har vel valgt de forskellige gearinger efter
en eller anden plan ...... syn's jo bare ....


Armand (11-10-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-10-11 16:24

Den 10-10-2011 17:25, Jens P. skrev:
>> Hvad er mange omdrejninger ?
>
> Jeg _mener_ den ligger omkring 5.000 rpm ved ca 100. Og efter min mening
> burde en 900'er kunne ligge 500 - 1.000 omd. lavere - den burde være
> stærk nok til det - Men okay, Yamaha har vel valgt de forskellige
> gearinger efter en eller anden plan ...... syn's jo bare ...
>
Der er flere aspekter i det:

- Motoren går roligst hvis cruise-rpm er højere(!) end omdrejningerne
for max moment: Hvis man er på 'bagsiden' af momentkurven vil man få
stigende moment ved faldende omdrejninger, hvorved at motoren til en vis
grad selv kompenserer ved 'bakke-op'
Men langt de færreste motorer har så tidligt et toppunkt på momentkurven
at princippet i praksis lader sig bruge.
Kender du i grunden 900'erens momentforløb?

- Hvis du sænker omdrejningerne med fx 10% vil du have et
drejningsmoment á tilsvarende 10% tidligere på moment-kurven; men i
tilgift vil du også reducere det faktiske moment på baghjulet med
yderligere 10% igennem gearingen
Det kan hurtigt løbe op i et ubrugeligt niveau :-|

- Samtidig med reducering af top-gearingen, flytter du rundt på
gearingen i samtlige gear, og for min tidligere 1100'ers vedkommende
blev 1.gear ulideligt højt ved igangsætning!

--
Armand.

Ukendt (11-10-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-10-11 18:33

Hej
Den 10-10-2011 17:25, Jens P. skrev:
>> Hvad er mange omdrejninger ?
>Egentlig et ret relevant spørgsmål.

>Jeg _mener_ den ligger omkring 5.000 rpm ved ca 100. Og efter min mening burde en 900'er
>kunne ligge 500 - 1.000 omd. lavere - den burde være stærk nok til det - Men okay, Yamaha
>har vel valgt de forskellige gearinger efter en eller anden plan ...... syn's jo bare ....

Det jeg husker fra min XJ900 (1992'er) var ca. 6000 omdr/m = 130 km/t. Målt med stopur.

--
Hilsen
Knud Aagaard
http://aagaardweb.dk

Richard (10-10-2011)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 10-10-11 10:13

On 10 Okt., 17:25, "Jens P." <ask_me@not_valid.com> wrote:
>> Hvad er mange omdrejninger ?
>
> Jeg _mener_ den ligger omkring 5.000 rpm ved ca 100. Og efter min mening
> burde en 900'er kunne ligge 500 - 1.000 omd. lavere - den burde v re st rk
> nok til det - Men okay,

Omdrejningstallet lyder lavt ifht fx mine VF750S og VF1100S, men
afhænger naturligvis af kræfterne i området. Armand's XS1100 er måske
den mest nærligende kron/spidshjulsdonor, men der kan vel også være
andre? Kig reservedelsficher på den og andre af yam's kardabcykler
igennem.

Gik lige som Armand den modsatte vej og satte et VF750-bagtøj på min
ene VF1100S – den er som stad gearet til at gå ca 285 km/t ved redline
i 6', som bliver mere landevejsegnet med 750-bagtøjet. Eller samme fra
en CB(X)650/700/750(SC) – fælles for mange af Honda's kardancykler
dengang i de glade '80'ere, og delene passer lige over – blot man kan
få skilt kardanaksel og spidshjul

Mht gearkassen, kan du se på Yam's ficher, hvilke cykler gearhjulene
stammer fra hhv hvilke, der deler fx de samme aksler? – det kan give
et praj om, hvor du skal lede

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408930
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste