On Fri, 09 Sep 2011 21:55:50 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>folmer@rasmussen.dk skriver:
>>
>> Og hvordan var så det?
>
>Ud fra de meget positive tilkendegivelser der har været om bilen, må jeg
>faktisk sige at jeg blev en smule skuffet. Det er selvfølgelig også
>svært når jeg nu er vant til at køre i en bil der vel koster det
>dobbelte (alternativt en der koster næsten det samme, men så er på gule
>plader). Begge mine VW's er Highline modeller (højeste udstyrsniveau).
>
>Touranen skulle til 210.000 km service, have skiftet et baghjulsleje og
>lavet et par andre småting. Jeg bruger Bilernes Hus i Silkeborg, som
>servicerer en masse forskellige biler og derfor er der også forskellige
>mærker lånebiler. At låne sig til en VW er i min verden lidt åndsssvagt,
>da jeg kører sådanne rigeligt på forhånd, så jeg beder altid om at få
>noget andet ned lige netop en VW. Så har jeg chancen for at prøvekøre
>andre biler over længere tid.
>
>Det var en SW jeg havde lånt. Bagagerummet er stort, ingen kant ved
>bagklappen og det er dejligt regulært. Bagklappen er hængslet langt
>fremme, det giver et kæmpe "gab" og går at man let kan række langt ind i
>bagagrummet - et stort plus herfra.
>
>Det var en "ECOdynamics" model (hvor mange HK ved jeg ikke). Alt under
>1500 RPM er totalt dødt og der skulle en del "røren i gryden" til før
>den artede sig, specielt i bytrafik. Går det op af bakke, skal den
>næsten op på 2000 RPM før den kan trække. Motoren er noget "rå" i
>tomgang inde i kabinen - selv i forhold til min 2,0 piezoPD i Touranen,
>men oppe over 1700-2000 RPM hører man intet til den. Når man river den
>ud af gear og holder stille ved et kryds er man ikke i tvivl om, hvornår
>motoren "ECO-stopper", eller starter igen (det der standsen af motor
>skal jeg lige vende mig til....)
>
>Gearskiftet kiksede jeg et par gange, jeg havde problemer med at kende
>forskel på 6. og 4. På min gamle "ordnung muss sein" dieselslæde var jeg
>aldrig i tivl om gearvælgeren var "i midten" ,eller "til højre", det
>kiksede et par gange her. Dertil skal det nok også nævnes at jeg mest
>kører med automatkasse, så jeg er msåke ikke helt den rigtige til at
>dømme.......
>
>Styringen er en smule "slap i det", ikke så præcis som jeg er vant til
>fra elservoen i Golf/Touran og ikke mindst i bytrafik virker den tung i
>styringen ved en direkte sammenligning.
>
>Det værste for mig er nok ergonomien. Fra VW er jeg vant til at have
>bundhængslet speeder og et fastpolstret sæde/rygnlæn, hvor sædet viker
>som om det når en smule længere ud under mine lår i forhold til Cee'd.
>VW sædet kan justeres så speederfoden lige passer til speederen og der
>er ingen problemer med bremsepedalen. I Cee'd skulle jeg - for at kunne
>koble helt ud - så langt frem at jeg ikke kunne sidde afslappet med
>foden på speederen. Venstreben helt strakt (incl foden) for at koble ud
>og højre sådan "krøllet lidt sammen", for ikke at jokke sømmet i bund
>hele tiden. Det duer jeg ikke til.
>
>Armlænet mellem sæderne passer ikke til min arm. Jeg er vant til at
>kunne kunne bestemme hvor højt det skal op og, hvor langt det skal frem.
>I Cee'd er det blot et "polsteret låg" som min arm svæver 5 cm over. På
>samme vis kan jeg heller ikke nå volumenknappen på radioen når jeg
>sidder tilbage i sædet, men det kompenserede ratbetjeningen for.
>Radioens indbyggede Bluetootoh handsfree virkede meget overbevisende,
>modsat antennen på taget, det var tydeligt at høre at der var en mangel
>(her er jeg vant til dual antenne bygget ind i bagklappen).
>
>En kollega var med ude på service en af dagene, da han rullede vinduet
>ned, og slap knappen, rystede han på hovedet og mente at der var sparet
>noget der. "Lyden" af knappen der gik tilbage efterlader ikke samme
>"kvalitetsfeel" som han er vant til fra både, VW Sharan, BMW 320d og
>Citroen DS3. Jeg måtte bare konstatere at det havde jeg ikke langt mærke
>til.
>
>Instrumenterne virkede ganske overskuelige, men når lyskontakten er
>slukket er der fuld lys i instrumenterne og lysreguleringen virker ikke
>- det er sådan en detalje der virker for underligt for mig - det samme
>med dårlåseautomatikken. Når man kører låser dørene, der er så en knap
>på intrumentpanelet der får dem til at låse op, for blot at låse igen
>efter 1 sekund - indtil man har trykket nok gange, så holder de sig
>oplåste.
>
>Drejeknapper til lyslængde, instrumentbelysning og 2 trykknapper (ESP og
>"en anden", sidder i venstre side sådan "lidt nede" og er helt umulige
>at finde,når man kører. Fjernlyset er okay, men så heller ikke mere -
>uanset lygtejustering.
>
>Og så var jeg overrasket over at den ikke gik længere på literen.
>Touranen er en ladeport i forhold til og vejer 2 tons med alt udstyret
>(og mig) i. Den kan let går 16 km/l på vej på arbejde, Cee'd'en sagde
>5,8l/100km i snit på samme tur, det er lidt over 17.
>
>Så alt i alt blev jeg en smule skuffet, specielt ergonomien indendøre,
>radioen og motoren. Positivt var bagagerum og handsfree.
>
>
>> Jeg kan i hvert fald konstatere at du har overlevet det.
>
>Jo jo, ingen problemer der.....er glad for at have fået Touran'en
>tilbage, der trods sin fremskredne alder (snart 5 år!) og km tal stadig
>er dejlig at køre i.
>--
Mange tak for en særdeles udførlig testrapport. Nu må vi se om jeg er
enig, når dyret kommer til landet.
Det med de korte sæder er en koreanerting, som også findes i
Sonata'en.
Det med at du mangler power forstår jeg ikke. Den 128 hk. model jeg
prøvekørte manglede bestemt ikke noget - der. Kunne det være en 90 hk.
udgave de har lånt dig?
Men 1000 tak for ulejligheden.
--
Venlig hilsen
Folmer