|
| Uens dæk Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 02-09-11 16:45 |
|
I Tyskland er der strenge regler for dækmontering.
Så vidt jeg kan forstå, så er den enkelte cykel godkendt til ganske
bestemte dæk.
Hvordan forholder det sig egentlig i DK?
Må man godt køre med to forskellige dæk? F.eks et off-road dæk foran og
et landevejsdæk bagpå?
Hilsen Matthias
| |
Ole Mogensen (02-09-2011)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 02-09-11 17:07 |
|
Den 02-09-2011 17:45, Matthias H. Matthiessen skrev:
> I Tyskland er der strenge regler for dækmontering.
> Så vidt jeg kan forstå, så er den enkelte cykel godkendt til ganske
> bestemte dæk.
> Hvordan forholder det sig egentlig i DK?
> Må man godt køre med to forskellige dæk? F.eks et off-road dæk foran og
> et landevejsdæk bagpå?
>
> Hilsen Matthias
Lidt ekstremt med dækvalget
Det må du godt.
Ole
| |
Matthias H. Matthies~ (02-09-2011)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 02-09-11 17:46 |
|
Den 02-09-2011 18:06, Ole Mogensen skrev:
> Den 02-09-2011 17:45, Matthias H. Matthiessen skrev:
>> I Tyskland er der strenge regler for dækmontering.
>> Så vidt jeg kan forstå, så er den enkelte cykel godkendt til ganske
>> bestemte dæk.
>> Hvordan forholder det sig egentlig i DK?
>> Må man godt køre med to forskellige dæk? F.eks et off-road dæk foran og
>> et landevejsdæk bagpå?
>>
>> Hilsen Matthias
>
> Lidt ekstremt med dækvalget
>
> Det må du godt.
>
> Ole
>
Og hvis det er lovligt i DK, så skal de tyske myndigheder vel acceptere
monteringen, selv om en tysk indregistreret maskine ikke må køre med den?
Hilsen Matthias
| |
Ole Mogensen (02-09-2011)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 02-09-11 19:31 |
|
Den 02-09-2011 18:46, Matthias H. Matthiessen skrev:
>>
> Og hvis det er lovligt i DK, så skal de tyske myndigheder vel acceptere
> monteringen, selv om en tysk indregistreret maskine ikke må køre med den?
> Hilsen Matthias
Jeg ville være meget forsigtig med at håbe på overstående.
Ole
| |
Matthias H. Matthies~ (02-09-2011)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 02-09-11 20:05 |
|
Den 02-09-2011 20:31, Ole Mogensen skrev:
> Den 02-09-2011 18:46, Matthias H. Matthiessen skrev:
>
>>>
>> Og hvis det er lovligt i DK, så skal de tyske myndigheder vel acceptere
>> monteringen, selv om en tysk indregistreret maskine ikke må køre med den?
>> Hilsen Matthias
>
> Jeg ville være meget forsigtig med at håbe på overstående.
>
>
> Ole
Jeg er heller ikke sikker, men mener at et EU land skal godkende de
andre EU landes regler?
Hilsen Matthias
| |
Simon (02-09-2011)
| Kommentar Fra : Simon |
Dato : 02-09-11 22:14 |
|
>>> Og hvis det er lovligt i DK, så skal de tyske myndigheder vel acceptere
>>> monteringen, selv om en tysk indregistreret maskine ikke må køre med den?
>>
>
> Jeg er heller ikke sikker, men mener at et EU land skal godkende de andre
> EU landes regler?
- men kan dog skærpe dem lokalt; f.eks. for at blive i dæk-verden:
http://www.fdm.dk/nyheder/vinterdaek-sverige-nu-ogsaa-danskere
?
--
Simon
| |
Ole Mogensen (06-09-2011)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 06-09-11 15:44 |
|
Den 02-09-2011 23:14, Simon skrev:
>>>> Og hvis det er lovligt i DK, så skal de tyske myndigheder vel acceptere
>>>> monteringen, selv om en tysk indregistreret maskine ikke må køre med
>>>> den?
>>>
>>
>> Jeg er heller ikke sikker, men mener at et EU land skal godkende de andre
>> EU landes regler?
>
> - men kan dog skærpe dem lokalt; f.eks. for at blive i dæk-verden:
> http://www.fdm.dk/nyheder/vinterdaek-sverige-nu-ogsaa-danskere
> ?
>
Er reglerne ikke også blevet ændre i Tyskland ?
Ole
| |
Claus B. P. (05-09-2011)
| Kommentar Fra : Claus B. P. |
Dato : 05-09-11 22:09 |
|
Den 02-09-2011 21:04, Matthias H. Matthiessen skrev:
> Den 02-09-2011 20:31, Ole Mogensen skrev:
>> Den 02-09-2011 18:46, Matthias H. Matthiessen skrev:
>>
>>>>
>>> Og hvis det er lovligt i DK, så skal de tyske myndigheder vel acceptere
>>> monteringen, selv om en tysk indregistreret maskine ikke må køre med
>>> den?
>>> Hilsen Matthias
>>
>> Jeg ville være meget forsigtig med at håbe på overstående.
>>
>>
>> Ole
>
> Jeg er heller ikke sikker, men mener at et EU land skal godkende de
> andre EU landes regler?
Sikkert omkring typegodkendelser ol. (Hvor DK iøvrigt lægger sig tæt op
ad D (Tüf).
Men dækmonteringen er noget andet, dette kan de finde på at gå vældig
højt op i.
Fx. var det i DK for år tilbage ikke et krav at dækkene skulle være
godkendt til køretøjets tophastighed, hvilket i D var et ubetinget krav,
og køretøjer der ikke opfyldte dette ville blive afvist ved grænsen,
hvis det blev opdaget. Alternativt kunne man risikere en bøde, hvis man
blev stoppet, eller indblandet i et uheld. Vinterdæk/pigdæk er et andet
område hvor landene fastholder egne regler.
Så en ting er hvad man kan slippe afsted med, (når der nu ikke er mere
grænsekontrol ind i D) noget andet er hvad der er fornuftigt, og/eller
lovligt.
/Claus
| |
"J.C.Kløve" (03-09-2011)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 03-09-11 15:33 |
|
Den 02-09-2011 18:46, Matthias H. Matthiessen skrev:
[ZIP]
>>> Må man godt køre med to forskellige dæk? F.eks et off-road dæk foran og
>>> et landevejsdæk bagpå?
>>>
>>
>> Lidt ekstremt med dækvalget
>>
>> Det må du godt.
>>
>> Ole
>>
> Og hvis det er lovligt i DK, så skal de tyske myndigheder vel acceptere
> monteringen, selv om en tysk indregistreret maskine ikke må køre med den?
> Hilsen Matthias
Hvis du kører med dit "eksempel-valg" der kun kan siges at være
decideret åndsvagt, ville jeg nok forvente at den tyske ordensmagt
skrider ind.
Kører du på dæk, der er beregnet til motorcyklen, og parret "normalt"
hænger de sig ikke i TÜV godkendelsen.
--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld
DMC - MCTC - DFMC
| |
EK (04-09-2011)
| Kommentar Fra : EK |
Dato : 04-09-11 01:14 |
|
""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen
news:4e623aa7$0$314$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 02-09-2011 18:46, Matthias H. Matthiessen skrev:
> [ZIP]
>
>>>
>> Og hvis det er lovligt i DK, så skal de tyske myndigheder vel acceptere
>> monteringen, selv om en tysk indregistreret maskine ikke må køre med den?
>> Hilsen Matthias
>
> Hvis du kører med dit "eksempel-valg" der kun kan siges at være decideret
> åndsvagt, ville jeg nok forvente at den tyske ordensmagt skrider ind.
>
> Kører du på dæk, der er beregnet til motorcyklen, og parret "normalt"
> hænger de sig ikke i TÜV godkendelsen.
>
> --
> Dun@nt
> SFau1000R Hvidguld
> DMC - MCTC - DFMC
Reglerne er ændret i Tyskland.
Før skulle dæktyperne efter en godkendelseliste noteres i MC-ens papirer.
Det var ikke noget de tyske myndigheder kunne stille krav om overfor
udlændinge.
Nu er dette ændret, således at dækfabrikanten skal frigive de forskellig dæk
til specifikke mc-modeller og er dækkene på denne liste må de monteres uden
videre.
Selv som udlænding kan man nu risikere, at det tyske politi stiller krav om
overholdelse af dette, hvilket i yderste konsekvens kan medføre at dækkene
skal skiftes til godkendt type før man får lov til at fortsætte.
Dette vil dog nok kun ske i sjældne tilfælde, når man man som dansker bliver
stoppet, men en emsig betjent er i sin ret til at forlange det.
mvh
Erik
| |
Anders Majland (06-09-2011)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 06-09-11 09:54 |
|
Mhs uens dæk har vi også krav herhjemme
Kører man på M+S dæk gælder det alle hjul. Det samme med pigdæk.
Men der er ikke noget i vejen for at montere et M+S bagdæk af et fabrikat og
et M+S fordæk af et andet. Der er mange der har personlige preferencer med
specielle kombinationer.
Mhs hastighedskoder så påstor http://www.fdm.dk/daek/vaelg-daek at det skal
svare til køretøjets typegodkendte topfart (M+S undtaget)
> Nu er dette ændret, således at dækfabrikanten skal frigive de forskellig
> dæk til specifikke mc-modeller og er dækkene på denne liste må de monteres
> uden videre.
> Selv som udlænding kan man nu risikere, at det tyske politi stiller krav
> om overholdelse af dette, hvilket i yderste konsekvens kan medføre at
> dækkene skal skiftes til godkendt type før man får lov til at fortsætte.
Det tror jeg ikke der er hjemmel til. Hvis dækket er hastigheds og
vægtmærket så det passer til mc'en og dermed er lovligt i danmark tror jeg
de skal akceptere det.
Men derfor kan en emsig betjent jo godt forsøge sig og man har ikke mange
chancer for at argumenter imod ham ....
Som dansker har man jo heller ikke ligefrem nemt ved at finde ud af om et
givet dæk står på den tyske liste til sin gennemsnitligt 15-20år gamle mc.
Selvom man skulle købe dæk ved den lokale pusher har man ingen garanti for
at det er på listen
Men nu er jeg vist på vej i kirke (med alt den tro) - Kan du hive nogle
eksempler eller link op af hatten ?
/A
| |
EK (16-09-2011)
| Kommentar Fra : EK |
Dato : 16-09-11 21:25 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4e65dfbe$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
> Mhs uens dæk har vi også krav herhjemme
>
> Kører man på M+S dæk gælder det alle hjul. Det samme med pigdæk.
>
> Men der er ikke noget i vejen for at montere et M+S bagdæk af et fabrikat
> og et M+S fordæk af et andet. Der er mange der har personlige preferencer
> med specielle kombinationer.
>
> Mhs hastighedskoder så påstor http://www.fdm.dk/daek/vaelg-daek at det
> skal svare til køretøjets typegodkendte topfart (M+S undtaget)
>
>> Nu er dette ændret, således at dækfabrikanten skal frigive de forskellig
>> dæk til specifikke mc-modeller og er dækkene på denne liste må de
>> monteres uden videre.
>> Selv som udlænding kan man nu risikere, at det tyske politi stiller krav
>> om overholdelse af dette, hvilket i yderste konsekvens kan medføre at
>> dækkene skal skiftes til godkendt type før man får lov til at fortsætte.
>
> Det tror jeg ikke der er hjemmel til. Hvis dækket er hastigheds og
> vægtmærket så det passer til mc'en og dermed er lovligt i danmark tror jeg
> de skal akceptere det.
> Men derfor kan en emsig betjent jo godt forsøge sig og man har ikke mange
> chancer for at argumenter imod ham ....
>
> Som dansker har man jo heller ikke ligefrem nemt ved at finde ud af om et
> givet dæk står på den tyske liste til sin gennemsnitligt 15-20år gamle mc.
> Selvom man skulle købe dæk ved den lokale pusher har man ingen garanti for
> at det er på listen
>
> Men nu er jeg vist på vej i kirke (med alt den tro) - Kan du hive nogle
> eksempler eller link op af hatten ?
>
> /A
Man kan nemt finde ud af hvilke dæk, der er frigivet til ens mc i D.
Prøv f.eks. at gå ind på www.bridgestone.de - vælg dæk til mc - vælge
fabrikat, kubik og model og de typer fra Bridgestone, der er frigivet til
din mc kommer frem.
Andre fabrikater har lignende ting på deres hjemmesider....
Og tro mig, du kan godt risikere, at de forlanger godkendte dæktyper.
Det samme gælder f.eks. for lydpotter. Hvis de mener, at potten larmer for
meget, kan de tilbageholde dig, indtil du har fremskaffet og monteret en
godkendt potte.
mvh
Erik
| |
Anders Majland (17-09-2011)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 17-09-11 20:08 |
|
> > Men nu er jeg vist på vej i kirke (med alt den tro) - Kan du hive nogle
> > eksempler eller link op af hatten ?
> Og tro mig, du kan godt risikere, at de forlanger godkendte dæktyper.
> Det samme gælder f.eks. for lydpotter. Hvis de mener, at potten larmer for
> meget, kan de tilbageholde dig, indtil du har fremskaffet og monteret en
> godkendt potte.
Jeg er ikke i tvivl om at en emsig betjent _kan_ - men spørgsmålet om han
har lovhjemmmel til at stoppe ens kørsel hvis eller motorcyklen lever op til
danske regler.
(Altså ikke bare at en døv og blind synsmand har synet den med råberør og
evt andre modifikationer uden anmærkninger men at cyklen vitterligt lever op
til alle danske krav)
/A
| |
Anders Majland (17-09-2011)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 17-09-11 20:09 |
| | |
Ole Mogensen (04-09-2011)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 04-09-11 16:05 |
|
Den 03-09-2011 16:33, "J.C.Kløve" skrev:
> Den 02-09-2011 18:46, Matthias H. Matthiessen skrev:
> [ZIP]
>
>>>> Må man godt køre med to forskellige dæk? F.eks et off-road dæk foran og
>>>> et landevejsdæk bagpå?
>>>>
>>>
>>> Lidt ekstremt med dækvalget
>>>
>>> Det må du godt.
>>>
>>> Ole
>>>
>> Og hvis det er lovligt i DK, så skal de tyske myndigheder vel acceptere
>> monteringen, selv om en tysk indregistreret maskine ikke må køre med den?
>> Hilsen Matthias
>
> Hvis du kører med dit "eksempel-valg" der kun kan siges at være
> decideret åndsvagt, ville jeg nok forvente at den tyske ordensmagt
> skrider ind.
Rolig nu, det kan vi ikke bruge til noget.
>
> Kører du på dæk, der er beregnet til motorcyklen, og parret "normalt"
> hænger de sig ikke i TÜV godkendelsen.
>
Ole
| |
Casper (16-09-2011)
| Kommentar Fra : Casper |
Dato : 16-09-11 16:44 |
|
On Sep 2, 5:45 pm, "Matthias H. Matthiessen" <matthies...@dioder.dk>
wrote:
> I Tyskland er der strenge regler for dækmontering.
> Så vidt jeg kan forstå, så er den enkelte cykel godkendt til ganske
> bestemte dæk.
> Hvordan forholder det sig egentlig i DK?
> Må man godt køre med to forskellige dæk? F.eks et off-road dæk foran og
> et landevejsdæk bagpå?
Det er som flere har sagt måske et lidt overdrevet dækvalg, men der er
en del som vælger at bruge fx. TCK80 foran sammen med Heidi K60 bag...
og jeg har ikke hørt om nogen der har brokket sig over det.
Det er måske heller ikke politiets (i Tyskland) som har den største
interesse idet, men mere forsikrings selskabet...
Mvh.
Casper
| |
Anders Majland (17-09-2011)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 17-09-11 20:11 |
|
> Det er som flere har sagt måske et lidt overdrevet dækvalg, men der er
> en del som vælger at bruge fx. TCK80 foran sammen med Heidi K60 bag...
> og jeg har ikke hørt om nogen der har brokket sig over det.
De er så også begge mærket M+S - og dermed en lovlig kombination i Danmark
> Det er måske heller ikke politiets (i Tyskland) som har den største
> interesse idet, men mere forsikrings selskabet...
Men det ville ikke være lovligt på en tysk maskine i tyskand. Du får ikke en
dækproducent til at lave godkendelsespapirer til at blande det med et andet.
Det er til min cykel f.eks bridgestone godkendelser til et dæk (mønster)
foran og et andet bag.
| |
Matthias H. Matthies~ (17-09-2011)
| Kommentar Fra : Matthias H. Matthies~ |
Dato : 17-09-11 21:21 |
|
Den 17-09-2011 00:44, Casper skrev:
>
> Det er som flere har sagt måske et lidt overdrevet dækvalg, men der er
> en del som vælger at bruge fx. TCK80 foran sammen med Heidi K60 bag...
> og jeg har ikke hørt om nogen der har brokket sig over det.
>
> Det er måske heller ikke politiets (i Tyskland) som har den største
> interesse idet, men mere forsikrings selskabet...
>
> Mvh.
> Casper
Jeg kører med 2 forskellige dæk, som dog ikke er så ekstreme som i
overskriften. Det blev kun skrevet for at tydeliggøre spørgsmålet.
På min BMW R1200 GS kører jeg i øjeblikket med Metzeler Tourance dæk
foran. Det er et dæk cykelen bliver leveret med fra ny og er et
groftmønsteret All Road dæk.
Bagpå kører jeg med et Michelin Pilot Road 3. Et landevejsdæk.
Jeg ville gerne have et af samme slags monteret foran, men det fandtes
endnu ikke i størrelsen. Det skulle det så gøre nu.
Da fordækket endnu ikke er helt nedslidt, vil jeg køre sæsonen færdig på
det.
Derfor spørgsmålet om det er lovligt at køre med denne montering.
Hilsen Matthias
| |
Anders Majland (18-09-2011)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 18-09-11 08:45 |
|
> På min BMW R1200 GS kører jeg i øjeblikket med Metzeler Tourance dæk
> foran. Det er et dæk cykelen bliver leveret med fra ny og er et
> groftmønsteret All Road dæk.
> Bagpå kører jeg med et Michelin Pilot Road 3.
+...
> Derfor spørgsmålet om det er lovligt at køre med denne montering.
Jeg tror ikke at Tourance er M+S mærket. Dermed er begge gadedæk og dermed
en lovlig kombination i DK
(Eneste Metzeler M+S jeg kender til er KAROO)
Men som sagt en emsig tysk betjent kan godt mene at du kører på en ikke
frigivet kombination. - også selvom road og tourence er frigivet hver for
sig.
| |
|
|