Hvilke processer skriver til disk?
Fra : Steen Suder

Dato : 12-08-01 15:45

Jeg vil lave en Linuxfirewall, der skal være så stille som det er muligt
at lave den.

Jeg har en lille, men næsten lydløs disk og derudover "alm." diske.

Spørgsmålet er så:
Hvilke processer under Linux skriver til disken når boksen ellers ikke
er i brug?
På en anden måde: hvilke processor skal styres ned på den lydløse disk?
Hvilke værktøjer kan vise hvilke processer der skriver på disken?

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Troels Arvin

Dato : 12-08-01 15:55

On Sun, 12 Aug 2001 16:44:39 +0200, "Steen Suder" <CAB@earthling.net>
wrote:

> Hvilke værktøjer kan vise hvilke processer der skriver på disken?

lsof værktøjet kan.

Derud over kan det være hensigtsmæssigt at benytte
ps xau
(som root)
for at se, hvilke processer, der i det hele taget kører (og som hvilken
bruger).

Hvis du har for lidt RAM vil du i øvrigt opleve, at maskinen naturligvis
benytter disk-adgang til swapping.

Fra : Steen Suder

Dato : 12-08-01 16:36

Troels Arvin wrote:

> lsof værktøjet kan.

Jeg kender lsof, men er egentligt mere på udkig efter noget som kan lave
en log over tilgange til disken.

> [...]
> ps xau
> (som root)
> for at se, hvilke processer, der i det hele taget kører (og som hvilken

Jeg burde måske ha' skrevet det, men de processer jeg er interesseret i
at styre er naturligvis dem, der uafvigeligt eller måske blot
regelmæssigt _vil_ skrive til disk. Diskene må gerne køre når systemet
bruges, men når jeg ligger og sover skal det ikke kunne høres.

> Hvis du har for lidt RAM vil du i øvrigt opleve, at maskinen naturligvis
> benytter disk-adgang til swapping.

Det er jeg klar over og RAM bliver ikke noget issue.

Fra : Troels Arvin

Dato : 12-08-01 16:40

On Sun, 12 Aug 2001 17:36:02 +0200, "Steen Suder" <CAB@earthling.net>
wrote:

> Diskene må gerne køre når systemet
> bruges, men når jeg ligger og sover skal det ikke kunne høres.

APM?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-08-01 16:09

Steen Suder skrev:

> På en anden måde: hvilke processor skal styres ned på den
> lydløse disk?
> Hvilke værktøjer kan vise hvilke processer der skriver på
> disken?

Kandidater til dette er vel processer der skriver til filer i /var/log,
eller hvor den slags ting nu ligger på dit system. Afhængigt af hvad
maskinen ellers laver, kan det være filer som message, mail.* o.lign.,
der flittigst bliver skrevet til. Der kan osse være god trafik til
logfiler fra webservere og især DJB's dnscache.

Man kan få en idé om hvilke filer der en åbne af hvilke processer ved
at kigge på outputtet fra lsof(8) - "list open files".

Til de ikke-lydløse diske kan det måske betale sig at kigge på et
program som noflushd, som hindrer den normale [k]flushd i at flushe
sine buffere i tide og utide. Men det er et spørgsmål om temperament
og risikovillighed.

// Klaus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-01 18:39

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> program som noflushd, som hindrer den normale [k]flushd i at flushe
> sine buffere i tide og utide. Men det er et spørgsmål om temperament

Jeg har for nyligt koebt en 60 Gb IBM disk, som udmaerker sig ved at
vaere forbloeffende stille, baade ved stilstand og i drift.

Nu er der bare CPU-blaeser problemet...
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 12-08-01 18:24

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> På en anden måde: hvilke processor skal styres ned på den lydløse disk?
> Hvilke værktøjer kan vise hvilke processer der skriver på disken?

Jeg kender mest Redhat, men oplysningerne kan nok også bruges til andre
distributioner.

Hvis den kun skal bruges som firewall, er der måske slet ingen diskaccess.
Og dog. Der skal vel logges lidt en gang i mellem. Det sker typisk et sted i
/var filsystemet.

Check /etc/crontab, hvilke programmer, der kører på bestemte tidspunkter og
slå dem fra eller flyt dem til et tidspunkt, der passer dig. De fleste af
disse programmer vil nok skrive i /var, men programmet loades fra /bin,
/sbin eller /usr. Nogle automatiske programmer vil søge alle diske igennem.
Muligvis kan der også starte programmer fra de enkelte bruger-crontabs. Log
ind som hver enkelt bruger (også root) og kør crontab -l. Denne metode er
dog ved at gå af mode.

Check med ps-kommandoen og ved at kigge i /etc/rc.d/rcx.d, hvilke demons der
kører. Slå dem fra, som du ikke har brug for og check man-pages for de
øvrige. Der står tit hvilke filer de accesser.

Jeg kender ikke noget værktøj, der kan logge/trace al disk-access. Det ville
jeg også gerne høre noget om. Det ville selvfølgelig være en sikrere og
lettere metode.

Mvh. Jan

Fra : Jesper FA

Dato : 12-08-01 20:01

Steen Suder wrote:

> Jeg vil lave en Linuxfirewall, der skal være så stille som det er muligt
> at lave den.
>
> Jeg har en lille, men næsten lydløs disk og derudover "alm." diske.

Hvor lille er den lille disk?
En installation til brug som firewall behøver ikke fylde ret meget.

--
Jesper

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-08-01 20:48

Fra : Jesper FA

Dato : 12-08-01 21:57

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> En dedikeret firewall uden noget overflødigt kørende laver ikke anden
> diskaktivitet end at skrive til logfiler.

Nææ.. og har man en anden maskine et sted kan den jo bare logge til den..

Det jeg ligesom også ville frem til er at der er vel næppe noget der hedder
en tilnærmevist lydløs disk, fra før den tid hvor de var på 100 MB. Det
skulle ikke være det store problem at lave en firewall på under 100 MB,
hvis man vil. Så hvis det skal være en dedikeret firewall kan problemet
løses ved at hive den støjende disk ud.

--
Jesper

Fra : Steen Suder

Dato : 13-08-01 08:31

Jesper FA wrote:

> Hvor lille er den lille disk?

Den er på godt 60MB (solidstate).

> En installation til brug som firewall behøver ikke fylde ret meget.

Det er rigtigt, men der skal også lige være plads til noget rapportering
og en webserver (jeg ved det; apps på en firewall .

Fra : Jesper FA

Dato : 13-08-01 11:12

Steen Suder wrote:

> Den er på godt 60MB (solidstate).

Ja, det var jo ikke så meget.

> Det er rigtigt, men der skal også lige være plads til noget rapportering
> og en webserver (jeg ved det; apps på en firewall .

Det sagde du jo ikke noget om. Hvis det skal være apache med 400
forskellige moduler og 8GB billeder bliver det nok svært, hvis den også
skal køre hele tiden.

Jeg kender ellers ikke noget smart program til at overvåge åbning og
lukning af filer. Så vidt jeg kan se kan lsof ikke sættes til at overvåge
og rapportere ændringer, men det kan man vel selv lave ved at kalde den med
fx. "lsof -p ?? -r ?" fra et script og se om der sker ændringer. Det vil
bare være muligt at programmerne åbner og lukker en fil mellem
opdateringerne uden man opdager det. Måske med undtagelse af hvis disken er
spundet ned og først skal spinde op.. Sig lige til, hvis du finder en smart
løsning/program.

--
Jesper

Fra : Steen Suder

Dato : 13-08-01 16:35

Jesper FA wrote:

> Ja, det var jo ikke så meget.

> Det sagde du jo ikke noget om. Hvis det skal være apache med 400
> forskellige moduler og 8GB billeder bliver det nok svært, hvis den også
> skal køre hele tiden.

Det undskylder jeg. Det drejer sig om en Zope, men det ændrer jo ikke så
meget meget på problemstillingen, bortset fra pladsforbruget.

Det skal jeg nok... hvis jeg husker det

Fra : Martin hansen

Dato : 14-08-01 04:53

Steen Suder wrote:

> [...]
Så ville 'find -amin -30' eller 'find -atime -1' nok være bedre at bruge i
dette script de giver henholdvis en liste over filer der er tilgået inden for
30 min. og 1 time. Se man find.

--
pil ikke ved min e-adresse.