Vil selv bygge en computer men hvilken ???
Fra : Jan

Dato : 11-08-01 17:12

Hej jeg har tidligere postet den mail i nyhedsgruppen om bundkort - men har
fået at vide at jeg formentlig skulle gøre det her.

Her kommer så min mail:

Hej

Jeg går og overvejer at bygge mig en ny computer men ved ikke hvad der kan
anbefales.
Jeg har ca. kr. 6000 at købe for, skal bare have en lille harddisk (har 2
store), kabinet, processor, bundkort og lydkort.
jeg har grafikkort, mus, skærm, tastatur, cd-rom drev, brænder.

Hvad kan i foreslå for de penge ???

Skal man vælge Intel eller Amd ???

Er der iøvrigt nogen der kender til de der Low-noise kabinetter - kan det
betale sig at købe sådan et.

Mvh

Jan

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 12-08-01 11:33

> [...]
>Jeg har ca. kr. 6000 at købe for, skal bare have en lille harddisk (har 2
>store), kabinet, processor, bundkort og lydkort.

Jeg ville gå efter noget lignende:
AOpen-kabinet (ca. 500-600)

Bundkort med VIA-chipsæt til AMD Socket A-processor (gå efter mærker -
jeg bruger selv Soltek 75KAV, der vel ikke har ry for noget særligt -
men jeg er tilfreds)   - Onboard lyd er fint til det meste (og
billigt).   Ca. 1000 kroner

AMD Duron-processor (ca. 1 krone/MHz)
- husk at Duron og Thunderbird kører næsten lige hurtigt i benchmarks.
Thunderbird har bare lidt mere cache, som åbenbart ikke er vigtigt.

Husk at købe en god køler. Chrome Orb er ikke særlig god. Den støjer,
og det siges, at den ikke køler særlig godt. Hvis du ikke gider høre
på støjen, kan det måske anbefales med en dyr køler fra
www.webconsult.dk eller www.studiedata.dk

En IBM 60GXP 40GB harddisk (kan fåes for 1200 kroner).

>Hvad kan i foreslå for de penge ???

Hvad med at spare resten af de 6000 kroner, til du har råd til en
TFT-skærm?

>Er der iøvrigt nogen der kender til de der Low-noise kabinetter - kan det
>betale sig at købe sådan et.

Jeg har et billigt kabinet samt en Chrome Orb-køler til min Duron 650.
Fra starten støjede det helt vildt. Nu har jeg loddet formodstande i
serie med CPU-køleren og strømforsynings-køleren. Jeg har sikret mig,
at computeren ikke bliver "for varm". CPU-temperaturen steg kun ca. 5
grader. Nu siger computeren næsten ikke en lyd.
Dette er en billig løsning, men kan ikke anbefales til større CPUer,
der udvikler langt mere varme.

Med venlig hilsen
Nils Emil P. Larsen

Fra : A. Anonym

Dato : 12-08-01 12:19

Hvor store er de harddiske du har i forvejen? Hvis du skal have noget stort
så gå efter de ca. 70 GB.

En lille harddisk til at køre styresystem osv.? Hvis der er penge nok
tilover, så køb en SCSI harddisk der kører 10000 rpm. Du skal huske at have
en controller til. Den er dyrere og kommer nok kun til at være på ca. 9 GB,
men tilgengæld er den HURTIG. Hvis der ikke er råd til SCSI, så skal den
køre 7200 rpm.

> Jeg ville gå efter noget lignende:
> AOpen-kabinet (ca. 500-600)

Ja, AOpen eller hvis du vil spare et par 100 kr., så CODEGEN.

> [...]
> - husk at Duron og Thunderbird kører næsten lige hurtigt i benchmarks.
> Thunderbird har bare lidt mere cache, som åbenbart ikke er vigtigt.

Det er vigtigt, selvom du selv har en duron. En duron er fin, men T-bird er
bedre. Soltek motherboardet du har skulle være rimelig godt og billigt.

Køb en AMD 1.4 GHz med 266 MHz FSB. AMD er det bedste og desuden det
billigste. Du kan købe 256 MB DDR RAM (DDR kører dobbelt så hurtigt som
normal 133 MHz = 266 MHz). Det skulle være nok indtil videre og er ikke
ekstremt dyrt.

Intel kan slet ikke følge med mere. De lever på deres gamle ry. Deres
hurtige RAM RDRAM er også dyrt. I forhold til AMD er de for dyre og
langsomme.

> [...]
> og det siges, at den ikke køler særlig godt. Hvis du ikke gider høre
> på støjen, kan det måske anbefales med en dyr køler fra

Tja, bare køb en der er OK. Det kan ikke rigtig betale sig at overclocke.

> Hvad med at spare resten af de 6000 kroner, til du har råd til en
> TFT-skærm?

De er tynde og flade, men har ikke lige så god billedkvalitet som CRT. Og
desuden for dyre.

Ja, det støjer lidt mindre - det virker, så det er op til dig.

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 11-08-01 20:28

Tja, det er jo altid sjovt at lege computerindkøb, så jeg vil da lige komme
med mit bud på, hvad jeg ville købe, såfremt det var mig, der havde 6000,-
at bruge.

Kabinet: Codegen Miditower ATX-6001 295,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404597905
Lydkort: SoundBlaster Live! Player 1024 461,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1414587914
Bundkort: ASUS A7M266 1635,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264627981
CPU: Athlon Thunderbird 1400MHz 1629,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244577945
RAM: PQI 256MB PC2100 DDR 484,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494707898
ialt
4504,- (uden porto)
Så er der lige 1500,- tilbage til at købe en køler og en HD for. Det skulle
vist lige kunne lade sig gøre :)