Erfaringer med Dell's bærbar PC ?
Fra : Magnus

Dato : 11-08-01 14:52

Er der nogen som hat erfainger med bærbare PC'ere fra DELL og er det noget
som kan anbefales ?

/Magnus

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 11-08-01 15:14

Magnus skrev:

> Er der nogen som hat erfainger med bærbare PC'ere fra DELL og er det noget
> som kan anbefales ?

Helt klart - sidder selv med en Dell Inspiron 4000 model, det er en
virkelig dejlig maskine, og så får man meget for pengene.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 11-08-01 15:42

"Magnus" <arnason@email.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som hat erfainger med bærbare PC'ere fra DELL og er det noget
> som kan anbefales ?

Min lillebror har en Dell bærebar (jeg kan ikke huske hvilken model), og han
er rigtig godt tilfreds. Det er også min opfattelse, at du får meget for
pengene hos DELL.

/Anders.

Fra : Uni Bull

Dato : 12-08-01 19:25

"Magnus" <arnason@email.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som hat erfainger med bærbare PC'ere fra DELL og er det noget
> som kan anbefales ?

Ganske bestemt!
Jeg har ingen deciderede klagepunkter over min Inspiration 8000 - hvor du jo
kan få GeForce-kort til!
Der er et mindre problem med "scratch-marks" fra keyboard på skærmen, men
det er desværre ikke kun hos Dell at det er et problem.
Jeg har set det samme problem på bl.a. en Compaq-bærbar.
--
Uni Bull

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 13-08-01 11:46

Købte en I8K i juni - mit bedste EDB indkøb til dato!

Min største indvending er, at LAN og modem stik sidder totalt tåbeligt
- lige hvor man skal have musen (som venstrehåndet).

>Der er et mindre problem med "scratch-marks" fra keyboard på skærmen, men
>det er desværre ikke kun hos Dell at det er et problem.
>Jeg har set det samme problem på bl.a. en Compaq-bærbar.

Det er bestemt træls, men desværre ret almindeligt:(

Kan det egentligt skade skærmen?

Fra : Uni Bull

Dato : 13-08-01 15:51

"Jimmy Damsgård" <jd@SLETMIGvu.dk> skrev i en meddelelse
> Min største indvending er, at LAN og modem stik sidder totalt tåbeligt
> - lige hvor man skal have musen (som venstrehåndet).

Øhh... Jeg har stikkene siddende på højre side af maskinen - også altså et
prblem for højrehånds musebrugere ikk' ?

> Kan det egentligt skade skærmen?

Ifølge Dell (!) skader det ikke skærmen og som du selv nævner er det et ret
udbredt problem.... desværre!

--
Uni Bull

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 14-08-01 00:07

On Mon, 13 Aug 2001 16:51:05 +0200, "Uni Bull"
<Uni.Bull@Worldonline.dk> wrote:

>Øhh... Jeg har stikkene siddende på højre side af maskinen - også altså et
>prblem for højrehånds musebrugere ikk' ?

Højrehånd? Er det den hvor tommelfingeren sidder til venstre? :)

>Ifølge Dell (!) skader det ikke skærmen og som du selv nævner er det et ret
>udbredt problem.... desværre!

Selvom Compaq normalt er det værste skrammel, så har de lavet en
lækker maskine - Armada 4100. Der sænkede tastaturet sig når man
lukkede maskinen - sådanne!

/JD

Fra : raven

Dato : 13-08-01 08:18

On Sat, 11 Aug 2001 15:52:27 +0200, "Magnus" <arnason@email.dk> wrote:

>Er der nogen som hat erfainger med bærbare PC'ere fra DELL og er det noget
>som kan anbefales ?

Helt klart !

Du kan evt. nøjes med en 14" skærm, da det også er meget godt.

Min søn har sådan een til pc-skole-klasse. Dens ati mobility 128
grafikkort kan spille 3D spil udmærket, samt hardware dekode dvd. Vi
har dvd-drev i. Dvd-drev kunne gøres regionsfrit med ny firmware.
Det anbefales at købe integreret netkort/modem, da pcmcia kort kan
være ret uholdbare i deres videre kabel forbindelses stik.

Om det er PIII eller Celeron er omtrent ligegyldigt, da disse celerons
er med 100 MHz frontbus, eksempelvis 8x100 eller 6x100. Dette betyder,
at ram forbindelse er meget hurtigere end med 66 MHz versioner.
Det er blot 2nd level cache i cpu:
Celeron 128 kbyte
PIII 256 kbyte
som er forskellen. Jeg ved ikke om 133 MHz frontbus PIII forekommer,
men antager at det 100 MHz frontbus PIII.

Køb meget ram: 256 Mbyte

Stoftasken kan anbefales. Køb endelig denne Dell taske med.

Service aftale kan købes hos Dell. Men forsikring kan ikke.

hilsen

John

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 13-08-01 11:46

>Om det er PIII eller Celeron er omtrent ligegyldigt

Det gør en stor forskel i forhold til batteriets levetid. PIII
understøtter speedstep - det gør Celeron ikke svjv.

Dvs. at CPU'en kan neddrosle frekvensen når der køres på batteri.

Dermed spares strøm.

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 13-08-01 14:37

Jimmy Damsgård skrev:

> Det gør en stor forskel i forhold til batteriets levetid. PIII
> understøtter speedstep - det gør Celeron ikke svjv.
>
> Dvs. at CPU'en kan neddrosle frekvensen når der køres på batteri.
>
> Dermed spares strøm.

Jeg har købt et ekstra batteri til min Dell Inspiron 4000 maskine, og
jeg kan normalt godt bruge den omkring 7 timer på en opladning, dette er
med deres Celeron, så jeg ved ikke lige hvor meget forskellen er.

Fra : Uni Bull

Dato : 13-08-01 15:55

"raven" <john.knuhtsen@mailzone.com> skrev i en meddelelse
> Du kan evt. nøjes med en 14" skærm, da det også er meget godt.

(som man dog ikke kan få GeForce-kort til!)

> Dvd-drev kunne gøres regionsfrit med ny firmware.

Hmm... Jeg har det hersens Combo-DVD/CD-R (Toshiba SD-R2002 svjh). Ved du om
der findes firmware til denne ?

> Køb meget ram: 256 Mbyte

Især i øjeblikket hvor det er billigt. Du kan bruge "alm" SO-DIMM.

> Stoftasken kan anbefales. Køb endelig denne Dell taske med.

Hørt - har ikke set lædertasken, men jeg er også ret tilfreds med den
billige til omkring kr. 300,-

--
Uni Bull