Samba og RAM
Fra : jb@amukbh.dk

Dato : 30-12-00 13:16

Hi

Skulle der være et nogle som har erfaring med Samba som Fil- og
printserver til ca. 400 brugere i et skolemiljø.

Vores forhandler mener at vi skal bruge 1GB RAM.

Jeg har mulighed for at anvende enten Linux på IA, eller Solaris på
Sparc.

Nogle forslag?

Pft

Jan Birk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-12-00 12:32

Måske kan du finde noget på www.gnuskole.dk

>Vores forhandler mener at vi skal bruge 1GB RAM.

For lidt over et år siden opgraderede mit gamle gymnasium vist til 256 MB
ram på deres server i windowsmiljø, og de har også 400-450 brugere.

>Jeg har mulighed for at anvende enten Linux på IA, eller Solaris på
>Sparc.

Jeg kender dog ikke til systemkravene til disse platforme, men det kan vel
ikke være værre end windows

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 30-12-00 17:05

"Tonni Aagesen" <delphin@worldonline.dk> writes:

> Jeg kender dog ikke til systemkravene til disse platforme, men det kan vel
> ikke være værre end windows

Du skal nok kigge mere på IO-performance hvis SMB bliver brugt
flittigt. I stedet for at bruge en normal PC med IDE skal du kigge på
noget SCSI-RAID og helst på en rigtig serverplatform - her vil en
Ultra Sparc af nyere dato ikke være at foragte, men en af de bedre
Intel-baserede servere kan nok også gå an.

Desuden bør du tænke på hvordan netværket er opbygget samt hvilke
netkort der sidder i maskinerne. Det er vigtigt at splitte netværket
så meget som muligt - gerne switchet hele vejen igennem. Brug desuden
mærke-netkort som Intel eller 3Com. De giver sjældnere problemer og
der er bedre support på dem.

--
Sven

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 01-01-01 14:08

Tonni Aagesen skriver:

> Måske kan du finde noget på www.gnuskole.dk

Vi har desværre ikke konkrete erfaringer fra netværk over 30 maskiner - endnu.
Men vi vil meget gerne høre om andres erfaringer med hardwarekrav til Samba
(Fedt program).

Gunner Poulsen.
Aktiv i http://www.gnuskole.dk

Ps. Vi er i det hele taget interesserede i at høre om andres erfaringer med
Linux i skoleverdenen.