"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen
news:mn.c8267db7d436a4ea.31159@nozpamwebspeed.dk...
> folmer@rasmussen.dk skrev:
>
>> Her har jeg fundet noget polsk, ganske vist i en VW Phaeton, men det
>> er vist ligemeget hvilken kategori vi kigger på, det er deres
>> mentalitet.
>
> Vrøvl. Du kan ikke dømme en nation ud fra en gal mands værk.
> Så skulle alle nordmænd være massemordere.
>
> Der er generelt ingen problemer med østeuropæiske chauffører. Der
> er i hvert fald meget sjældet vrøvl. De kan nogen gange være svære
> at forstå, men varerne kommer frem.
>
>
Tja, jeg har lige haft fornøjelsen af en tur til Kroatien og retur med
Folmers yndlingsaversion hængt bagpå og med tempo 100 godkendelse.
Nu har man jo diskuteret elefantoverhalinger herhjemme og evt. lovindgreb
for at undgå dem.
På turen derned fik jeg indtryk af at mange af de østeuropæiske lastbiler
af en elller anden grund er hastighedsbegrænset til at kunne køre nøjagtig 1
km stærkere end de øvrige. Vejen derned foregik hovedsaligt i dagslys, og
jeg skal da lige love for, at der var mange af disse elefantoverhalinger.
Jeg kunne så fordrive tiden med at se nærmere på nationaliteten af disse
papnæser. Stort set alle var fra Polen, Tjekkiet og de baltiske lande. Lidt
bemærkelsesværdigt.
Hjemkørslen foregik en del af tiden om natten, og da fandt jeg ud af, at
tyskerne også kan lave disse overhalinger.
Vi kørte gennem Østrig og sydtyskland sidst på eftermiddagen og først på
aftenen, og da bemærkede jeg så et andet særkende for mange østeuropæiske
lastbiler. De slingrede mellem den bane de burde være i og nødsporet og
delvis anden vognbane. Når vi endelig fik mod til at køre forbi dem forsøgte
konen at vurdere om chaufføren var fuld eller meget træt, men det var
desværre ikke muligt, men noget var da helt galt, og det var virkelig mange
af disse slingreidioter vi så.
Nu var det faktisk ikke mange danske lastbiler vi mødte, men dem vi mødte
kørte umiddelbart eksemplarisk - lige indtil det sidste stykke før Rostock,
hvor en chauføør fra N & K Spedition følte anledning til at bruge 13,5 km
til at lave en overhaling - selvfølgelig hvor der kun var 2-sporet. Vi ankom
til Rostock ca. 5 min før de 2 lastbiler - og søreme om ikke det var
lykkedes for den danske chauffør at få lavet en afstand til den overhalede
på næsten 125 m. Det er sgu noget der rykker
Generelt skal jeg måske lige oplyse, at jeg intet har imod
lastbilchauffører.
Kurt