active/passive ftp
Fra : Niels Bachmann

Dato : 11-08-01 13:48

Kan nogen forklare følgende ?

På mit lille lokal net har jeg normalt brugt routeren, (ADSL) som gateway.
Nu arbejder jeg på at sætte min linux box op med iptables, og bruge den som
gateway i stedet. Det ser ud til at fungere fint, men jeg når jeg skal
forbinde til en ftp-server ude i byen, skal jeg sætte passive ftp til i min
ftp client.

Hvorfor det?

RedHat 6.2 Kernel 2.4.7, iptables 1.2.2, Speedstream 5711.

Router conf: al trafik lige igennem.
[snip]
sys addserver 192.168.10.5 tcp all
sys addserver 192.168.10.5 udp all
--
Mit firewall script er stort set som fundet på
http://www.braindump.dk/dk/wiki/?wikipage=IpTables

MVH/ Niels Bachmann

--
"Mandrake.... Have you ever seen a 'commie drink a glass of water?"

http://www.precious.dk

Fra : Jesper FA

Dato : 11-08-01 14:13

Niels Bachmann wrote:

> [...]
> forbinde til en ftp-server ude i byen, skal jeg sætte passive ftp til i

Læs div. iptables HOWTOs.

Jeg går ud fra du laver NAT?

Så skal du have loaded modulerne: ip_conntrack_ftp og ip_nat_ftp.

--
Jesper

Fra : Niels Bachmann

Dato : 11-08-01 15:51

"Jesper FA" <news@skydiver.dk> skrev i en meddelelse
[snip]

> Læs div. iptables HOWTOs.
>
> Jeg går ud fra du laver NAT?
>
> Så skal du have loaded modulerne: ip_conntrack_ftp og ip_nat_ftp.
>
> --
> Jesper

Havde ellers læst mig til at man skulle bruge ip_tables, ip_conntrack,
ip_conntrack_ftp. Det er føste gang nogen nævner ip_nat_ftp.
Men dokumentation om iptables er heller ikke den næmmeste at komme igennem.
btw. det virker nu

MVH/ Niels Bachmann

Fra : Jesper FA

Dato : 11-08-01 16:54

Niels Bachmann wrote:

> Havde ellers læst mig til at man skulle bruge ip_tables, ip_conntrack,
> ip_conntrack_ftp. Det er føste gang nogen nævner ip_nat_ftp.

Det er også kun ved NAT, laver man ikke NAT er den ikke nødvendig.

Læser man dem på http://netfilter.samba.org burde man nu være godt med.

--
Jesper