/ Forside / Teknologi / Internet / Browser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Browser
#NavnPoint
Klaudi 20366
molokyle 12124
o.v.n. 8114
miritdk 4839
stl_s 3840
refi 3598
dk 2598
arlet 2470
tedd 2383
10  webnoob 2075
Målrettede reklamer i Firefox?
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 21-07-11 10:03

Jeg bruger Firefox og har mistanke om at mine google-søgninger
resulterer i reklamer i de onlineaviser jeg læser der er målrettede mod
mig.

I "gamle dage" hvor jeg brugte IE slettede jeg med regelmæssige
mellemrum noget der vist nok hedder "caschen"; hvad kan jeg gøre i
Firefox uden at slette mere end højst nødvendigt; og kan man sætte
Firefox op til ikke at gemme cookies eller hvad det nu er der husker
mine søgninger uden at den bliver for "dement"? :)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



 
 
Bertel Lund Hansen (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-07-11 10:44

Hans Paulin skrev:

> I "gamle dage" hvor jeg brugte IE slettede jeg med regelmæssige
> mellemrum noget der vist nok hedder "caschen"; hvad kan jeg gøre i
> Firefox uden at slette mere end højst nødvendigt; og kan man sætte
> Firefox op til ikke at gemme cookies eller hvad det nu er der husker
> mine søgninger uden at den bliver for "dement"? :)

Både Opera og Firefox har jeg sat op til at slette nye cookies
når de lukkes ned. Det har den bivirkning at mange websider med
indstillingsmuligheder falder tilbage på standardindstillingerne
uanset hvad jeg har valgt. Det kan jeg leve med (jeg lader
naturligvis være med at vælge).

Der findes en smutvej til at bevare indstillingerne alligevel.

1. Sæt browseren op til at modtage og beholde cookies.
2. Åbn siden og lav dine indstillinger.
3. Luk browseren.
4. Sæt den til at fjerne nye cookies når den lukkes ned.

Så husker den dem du har accepteret og fjerner alle nye. På den
måde har jeg sat dem til at vise min personlige oversigt på DR's
programside.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Hans Paulin (6310) (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 21-07-11 10:49

Bertel Lund Hansen tastede følgende:

> Der findes en smutvej til at bevare indstillingerne alligevel.
>
> 1. Sæt browseren op til at modtage og beholde cookies.
> 2. Åbn siden og lav dine indstillinger.
> 3. Luk browseren.
> 4. Sæt den til at fjerne nye cookies når den lukkes ned.
>
> Så husker den dem du har accepteret og fjerner alle nye. På den
> måde har jeg sat dem til at vise min personlige oversigt på DR's
> programside.

Ups; ja, tv-oversigten tjekker jeg hver dag.

Tak for hjælpen; jeg prøver at se om jeg kan få det hen :)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Kim Ludvigsen (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 21-07-11 13:09

Den 21-07-2011 11:43, Bertel Lund Hansen skrev:

> Både Opera og Firefox har jeg sat op til at slette nye cookies
> når de lukkes ned.

Er du sikker på, at du ikke har valgt den indstilling i en
gammel Firefox? Jeg er temmelig sikker på, at det ikke er
standardindstillingen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:
http://pc-sikkerhed.dk

Bertel Lund Hansen (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-07-11 13:13

Kim Ludvigsen skrev:

> Er du sikker på, at du ikke har valgt den indstilling i en
> gammel Firefox? Jeg er temmelig sikker på, at det ikke er
> standardindstillingen.

Du mener at den er sat op til at slette cookies? Det kan jeg ikke
huske. Jeg tjekker det som noget af det første.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Kim Ludvigsen (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 21-07-11 13:15

Den 21-07-2011 14:12, Bertel Lund Hansen skrev:
> Kim Ludvigsen skrev:
>
>> Er du sikker på, at du ikke har valgt den indstilling i en
>> gammel Firefox? Jeg er temmelig sikker på, at det ikke er
>> standardindstillingen.
>
> Du mener at den er sat op til at slette cookies?

Nej, jeg læste dit indlæg forkert.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.php


Cykelsmeden (23-07-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 23-07-11 08:36

Den 21-07-2011 14:08, Kim Ludvigsen skrev:
> Den 21-07-2011 11:43, Bertel Lund Hansen skrev:
>
>> Både Opera og Firefox har jeg sat op til at slette nye cookies
>> når de lukkes ned.
>
> Er du sikker på, at du ikke har valgt den indstilling i en gammel
> Firefox? Jeg er temmelig sikker på, at det ikke er standardindstillingen.

Kom lige til at læse lidt i tråden, og forstår nu problemet.
Men er det ikke mere et problem som ikke har med Firefox/browseren at gøre?
Er det ikke Google der "leverer" de pågældende reklamer som et resultat
af deres TrackNtrace?
De har i al fald meldt ud, at de arbejder på et modul, som angiveligt
skulle give mulighed for at slå dette fra, el melding som iøvrigt undrer
mig, da det må være lettere at hoppe over de linier i browsersoftwaren
Det hjælper lidt at slå Cookies fra, men det ødelægger mine
søgeopsætninger, som er omvendt af Googles standard.
Det hjælper iøvrigt også med en hosts-fil som indeholder navnene på
nogle hundrede add-sites. OpenDNS finder jeg også er en god hjælp til at
fjerne mange af disse adds, men alle disse tiltag, er og bliver jo bare
en symptombehandling på en irriterende funktionalitet.

//finn

Kim Ludvigsen (23-07-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 23-07-11 10:26

Den 23-07-2011 09:35, Cykelsmeden skrev:

> Kom lige til at læse lidt i tråden, og forstår nu problemet.
> Men er det ikke mere et problem som ikke har med
> Firefox/browseren at gøre?

Korrekt.

> Er det ikke Google der "leverer" de pågældende reklamer som
> et resultat af deres TrackNtrace?

Jo, og man kan slå det fra, hvis man er tilmeldt som bruger
hos Google. Tjek punktet Weboversigt under indstillingsknappen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:
http://pc-sikkerhed.dk

Cykelsmeden (23-07-2011)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 23-07-11 10:58

Den 23-07-2011 11:26, Kim Ludvigsen skrev:
> Jo, og man kan slå det fra, hvis man er tilmeldt som bruger hos Google.
> Tjek punktet Weboversigt under indstillingsknappen.

Lyder spændende, men er på vej til flyet og væk i 14 dage.
"Tilmelding" er det ikke bare en g-mail eller webkonto?

//finn

Kim Ludvigsen (23-07-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 23-07-11 14:20

Den 23-07-2011 11:58, Cykelsmeden skrev:
> Den 23-07-2011 11:26, Kim Ludvigsen skrev:
>> Jo, og man kan slå det fra, hvis man er tilmeldt som
>> bruger hos Google.
>> Tjek punktet Weboversigt under indstillingsknappen.
>
> Lyder spændende, men er på vej til flyet og væk i 14 dage.
> "Tilmelding" er det ikke bare en g-mail eller webkonto?

God ferie! Jeg tror, at en hvilken som helst konto hos
Google er nok.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:
http://rejse-til-thailand.dk

Kim Ludvigsen (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 21-07-11 13:14

Den 21-07-2011 11:02, Hans Paulin (6310) skrev:
> Jeg bruger Firefox og har mistanke om at mine
> google-søgninger resulterer i reklamer i de onlineaviser jeg
> læser der er målrettede mod mig.

Er det et problem? Tanken er at vise dig relevante reklamer
i stedet for uinteressante reklamer.

Hvis du ikke ønsker andre skal se reklamer, der er relateret
til dine søgninger har du flere muligheder:

Du kan slette cookies automatisk, som Bertel Lund Hansen
skriver.

Du kan slette dele af din historik (cookies), fx for den
sidste time eller dag, hvis andre ikke skal kunne se, hvad
du har lavet i den periode.

Du kan foretage dine hemmelige søgninger i privat browsing
(Funktioner => Start privat browsing).

Og endelig kan du oprette en profil hos Google, hvor du kan
sige nej til at blive sporet på den måde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:
http://rejse-til-thailand.dk

Hans Paulin (6310) (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 21-07-11 13:41

Kim Ludvigsen kom med følgende:
> Er det et problem?

Ja, på den måde at jeg synes det er lidt ulækkert at blive overvåget.

> Tanken er at vise dig relevante reklamer i stedet for
> uinteressante reklamer.

Jeg er helst fri for reklamer; har valgt dem fra hvor jeg kan.

> Hvis du ikke ønsker andre skal se reklamer, der er relateret til dine
> søgninger har du flere muligheder:

Nej, pyt; dét er lige meget.

> Du kan slette cookies automatisk, som Bertel Lund Hansen skriver.

Jeg satte Firefox op til at slette cookies ved lukning, men kunne ikke
få min igoogle til at vise min personlige startside medmindre jeg slog
det til igen.

> Du kan slette dele af din historik (cookies), fx for den sidste time eller
> dag, hvis andre ikke skal kunne se, hvad du har lavet i den periode.

Folk (der alligevel normalt bruger min pc) må stort set gerne se hvor
jeg har været henne og kigge :)

> Du kan foretage dine hemmelige søgninger i privat browsing (Funktioner =>
> Start privat browsing).
>
> Og endelig kan du oprette en profil hos Google, hvor du kan sige nej til at
> blive sporet på den måde.

Det er bare de reklamer der er målrettede mod mig grundet på mine
søgninger jeg gerne vil være fri for fremover :)

Har slettet caschen så vidt jeg kunne se, men kører med noget Firefox
Sync samt Xmarks som måske opdaterer søgninger m.m. mellem mine
forskellige pc'er så måske skal jeg bare lære at leve med det.

Lavede en søgning på http://www.armyvarer.dk/ forleden hvorefter der
kom reklamer for andre firmaers army-produkter i avisen hvilket jeg
ikke brød mig om; synes det var mere end et tilfælde :)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Hans Paulin (6310) (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 21-07-11 13:44

Hans Paulin (6310) tastede følgende:
> Folk (der alligevel normalt bruger min pc)

*normalt ikke* skulle der ha stået

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Kim Ludvigsen (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 21-07-11 16:11

Den 21-07-2011 14:41, Hans Paulin (6310) skrev:
> Kim Ludvigsen kom med følgende:
>> Er det et problem?
>
> Ja, på den måde at jeg synes det er lidt ulækkert at blive
> overvåget.

Tja, man bliver jo ikke overvåget i gammeldags forstand,
hvor fremmede får adgang til ens gøremål. Her er det en
computer, og du (og andre der bruger computeren) er de
eneste, der ser resultatet af overvågningen.

Du behøver ikke leve med det - bemærk, den sidste mulighed,
jeg nævnte. Jeg har ikke selv prøvet at fravælge
overvågningen hos Google, men det burde fungere ganske fint.
Ulempen er, at du skal melde dig til - hvilket du vel
allerede er, når du bruger iGoogle. Prøv at gennemgå dine
indstillinger hos Google/iGoogle.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:
http://rejse-til-thailand.dk

>> Tanken er at vise dig relevante reklamer i stedet for
>> uinteressante reklamer.
>
> Jeg er helst fri for reklamer; har valgt dem fra hvor jeg kan.
>
>> Hvis du ikke ønsker andre skal se reklamer, der er
>> relateret til dine søgninger har du flere muligheder:
>
> Nej, pyt; dét er lige meget.
>
>> Du kan slette cookies automatisk, som Bertel Lund Hansen
>> skriver.
>
> Jeg satte Firefox op til at slette cookies ved lukning, men
> kunne ikke få min igoogle til at vise min personlige
> startside medmindre jeg slog det til igen.
>
>> Du kan slette dele af din historik (cookies), fx for den
>> sidste time eller dag, hvis andre ikke skal kunne se, hvad
>> du har lavet i den periode.
>
> Folk (der alligevel normalt bruger min pc) må stort set
> gerne se hvor jeg har været henne og kigge :)
>
>> Du kan foretage dine hemmelige søgninger i privat browsing
>> (Funktioner => Start privat browsing).
>>
>> Og endelig kan du oprette en profil hos Google, hvor du
>> kan sige nej til at blive sporet på den måde.
>
> Det er bare de reklamer der er målrettede mod mig grundet på
> mine søgninger jeg gerne vil være fri for fremover :)
>
> Har slettet caschen så vidt jeg kunne se, men kører med
> noget Firefox Sync samt Xmarks som måske opdaterer søgninger
> m.m. mellem mine forskellige pc'er så måske skal jeg bare
> lære at leve med det.
>
> Lavede en søgning på http://www.armyvarer.dk/ forleden
> hvorefter der kom reklamer for andre firmaers army-produkter
> i avisen hvilket jeg ikke brød mig om; synes det var mere
> end et tilfælde :)
>

--
Mvh. Kim Ludvigsen

http://

Hans Paulin (6310) (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 21-07-11 21:23

Kim Ludvigsen frembragte:
> man bliver jo ikke overvåget i gammeldags forstand, hvor fremmede får adgang
> til ens gøremål.

Nej, dét har du ret i.

Men for mig er det er lidt ligesom at få spammails med tilbud om det
ene eller det andet.

Jeg kan ikke forklare hvorfor, men spammails (med tilbud om viagra, sex
osv.) gjorde mig rasende :)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Philip Nunnegaard (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 21-07-11 21:33

Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg kan ikke forklare hvorfor, men spammails (med tilbud om viagra, sex
> osv.) gjorde mig rasende :)

Det gør mig stadig rasende.
Nu er det så ikke v!agr4 og p3n1senlarg3mnt jeg får tilbud om mere, men
mere konkurrencer, avisabonnementer og forbrugslån, jeg får tilbud om.
Og de gør mig endnu mere rasende, fordi de kommer fra .dk-domæner.

Det beviser at den bøde som Fonn Danmark fik i sin tid var alt for lav.

--
Philip

Hans Paulin (6310) (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 21-07-11 21:44

Philip Nunnegaard forklarede:
> Det beviser at den bøde som Fonn Danmark fik i sin tid var alt for lav.

Ok :)

Gik op for mig at jeg stadig får spammails, men de der slipper igennem
gmails filter putter Thunderbird i en særlig mappe så jeg nu skal gøre
en aktiv indsats for at se dem :)

I gamle dage med Worldonline og OE var det straks værre

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Philip Nunnegaard (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 21-07-11 22:07

Hans Paulin (6310) skrev:

> I gamle dage med Worldonline og OE var det straks værre

Det var også fint med Windows Mail og Windows Live Mail. De havde et
udmærket spamfilter.
Men så kom Windows Update med det der latterlige Live Essentials, og væk
var spamfilteret. Jeg kan markere mails (eller hele domænet) som
uønsket, men de havner stadig i min indbakke.

MS: If it works - Unfix it!

--
Philip

Hans Paulin (6310) (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 21-07-11 22:29

Philip Nunnegaard skrev den 21-07-2011:
> så kom Windows Update med det der latterlige Live Essentials

Kan du ikke bruge Thunderbird?

....og så fx. Mesnews som nyhedsgruppelæser.

Har længe kørt med dén kombination og kunne ikke drømme om at bruge et
MS-produkt igen :)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Hans Paulin (6310) (21-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 21-07-11 22:34

Hans Paulin (6310) har bragt dette til os:
> Kan du ikke bruge Thunderbird?

Nå, ka se at du vistnok allerede er der:

NewsReader : Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:5.0) Gecko/20110624
Thunderbird/5.0

:)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Philip Nunnegaard (22-07-2011)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 22-07-11 16:31

Den 21-07-2011 23:33, Hans Paulin (6310) skrev:
>> Kan du ikke bruge Thunderbird?
>
> Nå, ka se at du vistnok allerede er der:

Jeps. Til nyhedsgrupper bruger jeg Thunderbird. Har overvejet at tage
springet med mail også.
På den anden side, så havner spam også her i min almindelige indbakke.
Det ser ikke ud til at der er nogen spammappe.

--
Philip - http://www.hitsurf.dk

Kim Ludvigsen (22-07-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 22-07-11 16:43

Den 22-07-2011 17:30, Philip Nunnegaard skrev:

> Jeps. Til nyhedsgrupper bruger jeg Thunderbird. Har
> overvejet at tage springet med mail også.
> På den anden side, så havner spam også her i min almindelige
> indbakke. Det ser ikke ud til at der er nogen spammappe.

Spammappen oprettes, når den første spammail skal i mappen.
Du kan også vælge at dirigere spammailene over i en anden
mappe, fx har jeg valgt at smide dem direkte i papirkurven.

Det vil dog være en god ide at lade spam havne i indbakken i
det første par uger, indtil man har fået oplært filtret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet
Thunderbird:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird.php

Philip Nunnegaard (22-07-2011)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 22-07-11 16:49

Kim Ludvigsen skrev:

> Spammappen oprettes, når den første spammail skal i mappen. Du kan også
> vælge at dirigere spammailene over i en anden mappe, fx har jeg valgt at
> smide dem direkte i papirkurven.
>
> Det vil dog være en god ide at lade spam havne i indbakken i det første
> par uger, indtil man har fået oplært filtret.

Okay, så den har ingen grundregler ligesom Windows (Live)Mail havde.

Så er det jo nærmest på niveau med Outlook Express, hvor jeg jo også
bare kunne lave emailregler for at få noget af det til at havne i
papirkurven.


--
Philip

Kim Ludvigsen (22-07-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 22-07-11 17:43

Den 22-07-2011 17:49, Philip Nunnegaard skrev:
> Kim Ludvigsen skrev:
>
>> Det vil dog være en god ide at lade spam havne i indbakken
>> i det første
>> par uger, indtil man har fået oplært filtret.
>
> Okay, så den har ingen grundregler ligesom Windows
> (Live)Mail havde.
>
> Så er det jo nærmest på niveau med Outlook Express, hvor jeg
> jo også bare kunne lave emailregler for at få noget af det
> til at havne i papirkurven.

Nej, du skal ikke oprette regler i Thunderbird. Spamfiltret
er et selvlærende filter.

Det vil allerede fra starten fange en del spammails, men det
bliver først rigtigt godt efter oplæring, hvor du markerer
spammails, der er sluppet forbi filtret, som værende spam.
Og omvendt markerer filer, der ved en fejl er fanget, som
værende ikke-spam.

Efter typisk 14 dage, vil du kun sjældent opleve fejl den
ene eller anden vej. Antallet af dage afhænger af, hvor
mange mails, du modtager dagligt. Filtret skal have noget at
arbejde med for at lære.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:
http://kimludvigsen.dk/linux

Lars Raaby (22-07-2011)
Kommentar
Fra : Lars Raaby


Dato : 22-07-11 18:49

Den 21-07-2011 11:02, Hans Paulin (6310) skrev:
> Jeg bruger Firefox og har mistanke om at mine google-søgninger
> resulterer i reklamer i de onlineaviser jeg læser der er målrettede mod
> mig.
>
> I "gamle dage" hvor jeg brugte IE slettede jeg med regelmæssige
> mellemrum noget der vist nok hedder "caschen"; hvad kan jeg gøre i
> Firefox uden at slette mere end højst nødvendigt; og kan man sætte
> Firefox op til ikke at gemme cookies eller hvad det nu er der husker
> mine søgninger uden at den bliver for "dement"? :)
>
Hent adblock + og du slipper for reklamer


--
Venlig Hilsen
Lars Raaby
http://lars.raaby.dk
- nå og hvad så!


Hans Paulin (6310) (22-07-2011)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 22-07-11 21:44

Lars Raaby kom med følgende:
> Hent adblock + og du slipper for reklamer

Done.

Har haft den før, men har de senere år kun kørt med Flashblock.

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste