Den 09-07-2011 18:45, Per skrev:
> John wrote:
>> Hekto skrev:
>>> Jep - det er ærødynamikken der er problemet. Det er ikke til at skabe
>>> 'afløsning' (dér hvor luftstrømmen slipper) det optimale sted på
>>> MC+kører.
>>
>> Nok ikke hele sandheden.
>> Findes vel ikke en MC mere aerodynamisk end min Mille, og den kan da
>> klare 13kml, så mange ting spiller ind her, bla højre hånd
>
> Jeg mener at kunne huske reklamen for Millen, da den kom frem.
>
> Det var noget med, at den kun behøvede at udvikle omkring 30 HK for køre
> 200 km/t. Og det var netop aerodynamikken, der var afgørende herfor.
>
> Jeg synes stadigvæk at det er underligt, at der ikke er sket mere på
> økomomifronten, når man tænker på alt det andet de har opfundet til MC.
> Fx. variable indsugningstragte og variable spjæld i udstødningen - bare
> for at nævne et par ting.
>
De motorcykler menigmand drømmer og taler om er ikke MZ'ere og
125'er-commutere, så det der udvikles på omkring de motorcykler som vi
også hér taler mest om, er topydelse.
Efter at vægt og effekt efterhånden er blevet sammenfaldende størrelser
for mange spitze-klassen krad's, er det de famøse 200HK (og helst på en
1000cc'er) der er målet.
Motorrad testede engang om man virkelig kunne køre 500km på en tankfuld
på GPZ305 twin. Opgaven opstod ud fra meget god økonomi under den gængse
test og s.v.j.h. kom de endda et godt stykke længere og derved langt
over 30kml på dén
Men hvem fanden gider køre på sodden en ged bare p.g.a. økonomien??
--
Armand.
(omkring 20kml i sin Hdi'er - GTi'en er på to hjul og derfor udenfor
øko-race)