/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Elkomfur reklamation pga. overgang i stik
Fra : Erik Olsen


Dato : 07-07-11 09:10

Hej gruppe

Vi købte for 8-9 måneder et Voss elkomfur inkl. levering og tilslutning
hos Elgiganten. For nylig oplevede vi at noget i vores installation
udløste HFI-relæet, og vores undersøgelse godtgjorde at fejlen kunne
lokaliseres til elkomfuret. Vi reklamerede til Elgiganten, og de svarede
at vi skulle kontakte Voss (Electrolux) og få sendt en reparatør ud for
at reparere fejlen. Hvis fejlen var omfattet af reklamationsretten,
skulle vi intet betale.

Reparatøren fandt hurtigt ud af at overgangen var sket i stikket idet
elkomfuret er tilsluttet en trefaset stikkontakt. Han foretog en
midlertidig reparation og anbefalede at stikket bliver udskiftet. Efter
fornyet henvendelse til Elgiganten har de afvist at betale idet fejlen
er sket i "vores" stik (forbundet til trefaset stikkontakt). Ved
tilslutningen af elkomfuret genbrugtes stik og kabel fra det gamle
elkomfur.

Min holdning er at tilslutningen er omfattet af handlen, og at
medarbejderen fra Elgiganten har ansvaret for at de anvendte materialer
var tilstrækkelige og anvendelige til formålet uanset at der var tale om
genbrug, og burde have kontrolleret dette. Hvis materialerne ikke var
tilstrækkelige og anvendelige til formålet, burde han have gjort
opmærksom på dette ved tilslutningen.

Hvad er praksis på dette område?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen


 
 
Steen Hansen (07-07-2011)
Kommentar
Fra : Steen Hansen


Dato : 07-07-11 12:08

On Thu, 7 Jul 2011 10:10:18 +0200, "Erik Olsen" <me5@privacy.net>
wrote:

>Hej gruppe
>
>Vi købte for 8-9 måneder et Voss elkomfur inkl. levering og tilslutning
>hos Elgiganten. For nylig oplevede vi at noget i vores installation
>udløste HFI-relæet, og vores undersøgelse godtgjorde at fejlen kunne
>lokaliseres til elkomfuret. Vi reklamerede til Elgiganten, og de svarede
>at vi skulle kontakte Voss (Electrolux) og få sendt en reparatør ud for
>at reparere fejlen. Hvis fejlen var omfattet af reklamationsretten,
>skulle vi intet betale.
>
>Reparatøren fandt hurtigt ud af at overgangen var sket i stikket idet
>elkomfuret er tilsluttet en trefaset stikkontakt. Han foretog en
>midlertidig reparation og anbefalede at stikket bliver udskiftet. Efter
>fornyet henvendelse til Elgiganten har de afvist at betale idet fejlen
>er sket i "vores" stik (forbundet til trefaset stikkontakt). Ved
>tilslutningen af elkomfuret genbrugtes stik og kabel fra det gamle
>elkomfur.
>
>Min holdning er at tilslutningen er omfattet af handlen, og at
>medarbejderen fra Elgiganten har ansvaret for at de anvendte materialer
>var tilstrækkelige og anvendelige til formålet uanset at der var tale om
>genbrug, og burde have kontrolleret dette. Hvis materialerne ikke var
>tilstrækkelige og anvendelige til formålet, burde han have gjort
>opmærksom på dette ved tilslutningen.
>
>Hvad er praksis på dette område?


At tingene var anvendelige ved installation, men siden er gået
istykker.

Da de ikke er leveret af elgiganten, vil de selfølgelig ikke betale
for dette. Du skal have fat i leverandørene af stikkene, hvis du vil
gøre reklamationsretten gældende. Men som jeg læser din beskrivelse er
stikkene formentlig ældre end to år, og så er der ingen reklamations
ret på disse.

Steen

Lars Arup (07-07-2011)
Kommentar
Fra : Lars Arup


Dato : 07-07-11 16:41

Og ku man ikke forestille sig at der var spildt noget vædske fra komfuret
ned over stikkontakten og det havde forårsaget afledningen?

I givet fald er der kun en til at betale for rep.

EO(D) (vælg selv!).

MVH Lars Arup


"Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> skrev i en meddelelse
news:fe4b17d5kj8444cbg99h5ko3c5o1m24pr3@4ax.com...
> On Thu, 7 Jul 2011 10:10:18 +0200, "Erik Olsen" <me5@privacy.net>
> wrote:
>
>>Hej gruppe
>>
>>Vi købte for 8-9 måneder et Voss elkomfur inkl. levering og tilslutning
>>hos Elgiganten. For nylig oplevede vi at noget i vores installation
>>udløste HFI-relæet, og vores undersøgelse godtgjorde at fejlen kunne
>>lokaliseres til elkomfuret. Vi reklamerede til Elgiganten, og de svarede
>>at vi skulle kontakte Voss (Electrolux) og få sendt en reparatør ud for
>>at reparere fejlen. Hvis fejlen var omfattet af reklamationsretten,
>>skulle vi intet betale.
>>
>>Reparatøren fandt hurtigt ud af at overgangen var sket i stikket idet
>>elkomfuret er tilsluttet en trefaset stikkontakt. Han foretog en
>>midlertidig reparation og anbefalede at stikket bliver udskiftet. Efter
>>fornyet henvendelse til Elgiganten har de afvist at betale idet fejlen
>>er sket i "vores" stik (forbundet til trefaset stikkontakt). Ved
>>tilslutningen af elkomfuret genbrugtes stik og kabel fra det gamle
>>elkomfur.
>>
>>Min holdning er at tilslutningen er omfattet af handlen, og at
>>medarbejderen fra Elgiganten har ansvaret for at de anvendte materialer
>>var tilstrækkelige og anvendelige til formålet uanset at der var tale om
>>genbrug, og burde have kontrolleret dette. Hvis materialerne ikke var
>>tilstrækkelige og anvendelige til formålet, burde han have gjort
>>opmærksom på dette ved tilslutningen.
>>
>>Hvad er praksis på dette område?
>
>
> At tingene var anvendelige ved installation, men siden er gået
> istykker.
>
> Da de ikke er leveret af elgiganten, vil de selfølgelig ikke betale
> for dette. Du skal have fat i leverandørene af stikkene, hvis du vil
> gøre reklamationsretten gældende. Men som jeg læser din beskrivelse er
> stikkene formentlig ældre end to år, og så er der ingen reklamations
> ret på disse.
>
> Steen



alexbo (07-07-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 07-07-11 16:41

"Erik Olsen" skrev

> Reparatøren fandt hurtigt ud af at overgangen var sket i stikket idet
> elkomfuret er tilsluttet en trefaset stikkontakt. Han foretog en
> midlertidig reparation og anbefalede at stikket bliver udskiftet. Efter
> fornyet henvendelse til Elgiganten har de afvist at betale idet fejlen er
> sket i "vores" stik (forbundet til trefaset stikkontakt). Ved
> tilslutningen af elkomfuret genbrugtes stik og kabel fra det gamle
> elkomfur.

For mig lyder det som han tager kablet af det gamle komfur og sætter det nye
til, han har ikke nødvendigvis stikket adskilt, måske ikke engang taget ud
af stikkontakten.
Han undersøger heller ikke stikkontakten på væggen eller resten af
installationen, han har monteret jeres nye komfur på bestående installation.
Det er ikke ret meget anderledes end hvis jeres nye komfur var tilsluttet et
kabel der kom direkte ud af en dåse på væggen.

Hvis stikket var genbrugt på et nyt kabel der sad på det nye komfur kunne
montøren bebrejdes en dårlig forbindelse i stikket, men som der er skrevet
mener jeg ikke at han kan bebrejdes.
Jeg synes ikke montøren kan bebrejdes at han ikke kontrollerer hele jeres
elinstallation.
Hvis fejlen var opstået i sikringsgruppen til komfuret ville du næppe
bebrejde montøren at han ikke undersøgte den nøje i forbindelse med
monteringen.

Praksis er at man er ansvarlig for sine handlinger og at man ser på hvad en
dygtig håndværker ville have gjort.

Hvis det er ringe håndværk at benytte det gamle kabel og eller det gamle
stik, er elektrikeren ansvarlig, men er det normalt brug er han ikke.

Alex Christensen


Thunder (4920 Sølles~ (08-07-2011)
Kommentar
Fra : Thunder (4920 Sølles~


Dato : 08-07-11 09:49

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4e15d3e8$0$312$14726298@news.sunsite.dk...
> "Erik Olsen" skrev
>
>> Reparatøren fandt hurtigt ud af at overgangen var sket i stikket idet
>> elkomfuret er tilsluttet en trefaset stikkontakt. Han foretog en
>> midlertidig reparation og anbefalede at stikket bliver udskiftet. Efter
>> fornyet henvendelse til Elgiganten har de afvist at betale idet fejlen
>> er sket i "vores" stik (forbundet til trefaset stikkontakt). Ved
>> tilslutningen af elkomfuret genbrugtes stik og kabel fra det gamle
>> elkomfur.
>
> For mig lyder det som han tager kablet af det gamle komfur og sætter det
> nye til, han har ikke nødvendigvis stikket adskilt, måske ikke engang
> taget ud af stikkontakten.
> Han undersøger heller ikke stikkontakten på væggen eller resten af
> installationen, han har monteret jeres nye komfur på bestående
> installation.
> Det er ikke ret meget anderledes end hvis jeres nye komfur var tilsluttet
> et kabel der kom direkte ud af en dåse på væggen.
>
> Hvis stikket var genbrugt på et nyt kabel der sad på det nye komfur kunne
> montøren bebrejdes en dårlig forbindelse i stikket, men som der er
> skrevet mener jeg ikke at han kan bebrejdes.
> Jeg synes ikke montøren kan bebrejdes at han ikke kontrollerer hele jeres
> elinstallation.
> Hvis fejlen var opstået i sikringsgruppen til komfuret ville du næppe
> bebrejde montøren at han ikke undersøgte den nøje i forbindelse med
> monteringen.
>
> Praksis er at man er ansvarlig for sine handlinger og at man ser på hvad
> en dygtig håndværker ville have gjort.
>
> Hvis det er ringe håndværk at benytte det gamle kabel og eller det gamle
> stik, er elektrikeren ansvarlig, men er det normalt brug er han ikke.
>
> Alex Christensen


Jeg er ikke jurist og skal ike gøre mig klog på det punkt, men jeg er
IT-supporter og opbygger og har igennem min lange udannelse(mange omveje),
taget teknisk skole EL-faget - Stærkstrøm og Svagstrøm(som det hed dengang)
og lærer man at checke den nuværende installation før man tilslutter noget
nyt. Spørgsmålet er så om montøren ikke har lært det samme, for hvilken
uddannelse har de montører som gør at de har tilladelse til at udføre
El-installationer som det at tilslutte et komfur? De må da være
autoriserede el-installatører, eller har jeg misset noget?

Til EO, nu skete det vel ikke for et par uger siden da der var det kæmpe
tordenvejr omkring Lolland og andre steder i landet? For da røg min nabo's
opvaskemaskine, grundet lyn. Det er nogenlunde magen til din beskrivelse.
Og isåfald bør du kigge på din indbo forsikring om den dækker lyn(der er
sikkert en selvrisiko, og så skal du opveje med dig selv om det er det
værd).


--
-----------------------------------
Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson


Bertel Lund Hansen (08-07-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 08-07-11 10:37

Thunder (4920 Søllested) skrev:

> Jeg er ikke jurist og skal ike gøre mig klog på det punkt, men jeg er
> IT-supporter og opbygger og har igennem min lange udannelse(mange omveje),
> taget teknisk skole EL-faget - Stærkstrøm og Svagstrøm(som det hed dengang)
> og lærer man at checke den nuværende installation før man tilslutter noget
> nyt. Spørgsmålet er så om montøren ikke har lært det samme, for hvilken
> uddannelse har de montører som gør at de har tilladelse til at udføre
> El-installationer som det at tilslutte et komfur? De må da være
> autoriserede el-installatører, eller har jeg misset noget?

Man splitter da vel ikke folks stikkontakter før man sætter et
stik i?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Thunder (4920 Sølles~ (08-07-2011)
Kommentar
Fra : Thunder (4920 Sølles~


Dato : 08-07-11 15:58

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:4e16cfab$0$304$14726298@news.sunsite.dk...
> Thunder (4920 Søllested) skrev:
>
>> Jeg er ikke jurist og skal ike gøre mig klog på det punkt, men jeg er
>> IT-supporter og opbygger og har igennem min lange udannelse(mange
>> omveje),
>> taget teknisk skole EL-faget - Stærkstrøm og Svagstrøm(som det hed
>> dengang)
>> og lærer man at checke den nuværende installation før man tilslutter
>> noget
>> nyt. Spørgsmålet er så om montøren ikke har lært det samme, for hvilken
>> uddannelse har de montører som gør at de har tilladelse til at udføre
>> El-installationer som det at tilslutte et komfur? De må da være
>> autoriserede el-installatører, eller har jeg misset noget?
>
> Man splitter da vel ikke folks stikkontakter før man sætter et
> stik i?
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/


Næh, man måler og ser om der nu også er den spænding som der skal være og
ikke nogen uregelmæssigheder.

--
-----------------------------------
Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson


alexbo (08-07-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 08-07-11 10:52

"Thunder skrev

> Jeg er ikke jurist og skal ike gøre mig klog på det punkt, men jeg er
> IT-supporter og opbygger og har igennem min lange udannelse(mange omveje),
> taget teknisk skole EL-faget - Stærkstrøm og Svagstrøm(som det hed
> dengang) og lærer man at checke den nuværende installation før man
> tilslutter noget nyt.

Det lyder jo smukt, men hvad ligger der præcist i "at checke den nuværende
installation".

Vil du mene at montøren skal skille stikket ad for at checke forbindelser,
skille stikkontankten på væggen ad for at checke indholdet, måle kablerne i
væggen igennem for at checke for fejl, skille sikringsgruppe ad for at
checke for fejl, kontrollere fejlstrømsafbryder for at sikre at den virker
korrekt, kontrollere sikringsleder og jordspyd.
Hvor langt tilbage i en installation bør en montør checke når han skal
udskifte et bestående apparat?

Hvis komfuret blev leveret med monteret kabel så burde montøren måske have
sat stikket over på dette kabel og derved også været ansvarlig for
forbindelserne inde i stikket, vælger han så at tage det nye kabel af
komfuret og sætte det gamle på fordi det er nemmere, så kan han have påtaget
sig ansvaret for både kabel og stik.
Det er efter min mening en konkret afvejning af hvilke muligheder der var og
hvilken der blev brugt, og om det så var forsvarligt.

Mit komfurudtag er blot en dåse på væggen hvor et kabel kommer ud, det vil
det være helt logisk blot at tilslutte et nyt komfur til dette kabel uden at
kigge ind i dåsen, jeg synes ikke forskellen på det og på en stikkontakt på
væggen og et stik på kablet er så stor.

mvh
Alex Christensen




Thunder (4920 Sølles~ (08-07-2011)
Kommentar
Fra : Thunder (4920 Sølles~


Dato : 08-07-11 16:08

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4e16d47d$0$304$14726298@news.sunsite.dk...
> "Thunder skrev
>
>> Jeg er ikke jurist og skal ike gøre mig klog på det punkt, men jeg er
>> IT-supporter og opbygger og har igennem min lange udannelse(mange
>> omveje), taget teknisk skole EL-faget - Stærkstrøm og Svagstrøm(som det
>> hed dengang) og lærer man at checke den nuværende installation før man
>> tilslutter noget nyt.
>
> Det lyder jo smukt, men hvad ligger der præcist i "at checke den
> nuværende installation".
>
> Vil du mene at montøren skal skille stikket ad for at checke
> forbindelser, skille stikkontankten på væggen ad for at checke indholdet,
> måle kablerne i væggen igennem for at checke for fejl, skille
> sikringsgruppe ad for at checke for fejl, kontrollere fejlstrømsafbryder
> for at sikre at den virker korrekt, kontrollere sikringsleder og
> jordspyd.
> Hvor langt tilbage i en installation bør en montør checke når han skal
> udskifte et bestående apparat?
>
> Hvis komfuret blev leveret med monteret kabel så burde montøren måske
> have sat stikket over på dette kabel og derved også været ansvarlig for
> forbindelserne inde i stikket, vælger han så at tage det nye kabel af
> komfuret og sætte det gamle på fordi det er nemmere, så kan han have
> påtaget sig ansvaret for både kabel og stik.
> Det er efter min mening en konkret afvejning af hvilke muligheder der var
> og hvilken der blev brugt, og om det så var forsvarligt.
>
> Mit komfurudtag er blot en dåse på væggen hvor et kabel kommer ud, det
> vil det være helt logisk blot at tilslutte et nyt komfur til dette kabel
> uden at kigge ind i dåsen, jeg synes ikke forskellen på det og på en
> stikkontakt på væggen og et stik på kablet er så stor.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>


Som jeg svarede Bertel, så måler man på stikket og ser om der nu også er
den spænding som der skal være og
ikke nogen uregelmæssigheder. Er der uregelmæssigheder, som der kunne have
været i dette tilfælde, så meddeler man dette til kunden og lader være med
at tilslutte noget. Så kan kunden få fat i en elektrikker. Tilslutter man
alligevel, ja så kan de uregelmæssigheder godt "brænde" komfuret af senere
hen. Men mon ikke det viser sig at være pga. lyn. EO har jo ikke svaret
tilbage.



--
-----------------------------------
Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson


Erik Olsen (08-07-2011)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 08-07-11 16:48

Thunder (4920 Søllested) wrote:

> Til EO, nu skete det vel ikke for et par uger siden da der var det
> kæmpe tordenvejr omkring Lolland og andre steder i landet? For da røg
> min nabo's opvaskemaskine, grundet lyn. Det er nogenlunde magen til
> din beskrivelse.

Jeg var ganske vist ikke selv hjemme da det skete, men det var min kone.
Jeg mener ikke det var tordenvejr i området den pågældende eftermiddag.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste