/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Træer - Tujaer hedder de vist...
Fra : Christian Stidsen


Dato : 18-05-11 12:05

Jeg er ikke så klog udi træer
Se billeder på www.stidsen.dk/images/Trees

Kan man flytte sådanne størrelser ?
Den største er vel 4 meter i højden.

Årsagen er at vi vil have træerne væk, men hvis nogen nu kunne bruge dem var
det jo værd at afsætte dem på den måde.
- vi skal ikke bruge dem, så hvis nogen... (Nåh nej, det er vel forkert
gruppe...)

Anyway - er der nogen der har erfaring på det område ?

M.v.h.

Christian


 
 
Allan Vebel (18-05-2011)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 18-05-11 12:42

Christian Stidsen skrev:

> Kan man flytte sådanne størrelser?
> Den største er vel 4 meter i højden.

Ja, sagtens. Der findes faktisk virksomheder
der er specialiseret i den slags.

> Årsagen er at vi vil have træerne væk, men
> hvis nogen nu kunne bruge dem var det jo
> værd at afsætte dem på den måde.

Du kan jo annoncere træerne som grav-selv-
træer. Får du ingen bud, er det bedre bare at
fælde dem.

Er der nogen der henter dem, skal de bare have
godt med vand sommeren over, så skal de nok
overleve.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk


Ole Helms (18-05-2011)
Kommentar
Fra : Ole Helms


Dato : 18-05-11 16:09

On Wed, 18 May 2011 13:42:18 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Ja, sagtens. Der findes faktisk virksomheder
>der er specialiseret i den slags.

Helt så enkelt er det nu nok ikke.
Hvis træer i den størrelse skal kunne overleve, skal de vist ha' været
rodstukne og/eller omplantede.

--
Venligst
Ole Helms

Klaus (18-05-2011)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 18-05-11 18:43

Den 18-05-2011 17:09, Ole Helms skrev:
> On Wed, 18 May 2011 13:42:18 +0200, "Allan Vebel"<spam@do.not> wrote:
>
>> Ja, sagtens. Der findes faktisk virksomheder
>> der er specialiseret i den slags.
>
> Helt så enkelt er det nu nok ikke.
> Hvis træer i den størrelse skal kunne overleve, skal de vist ha' været
> rodstukne og/eller omplantede.
>

Tuja har et lille og kompakt rodnet, så jeg tror det er nemt at grave
dem op og flytte dem, selvom de er fire meter høje.

--
mvh.
Klaus Ankerstjerne
www.aigis.dk

Martin Larsen (18-05-2011)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 18-05-11 19:30

Klaus wrote:

> Tuja har et lille og kompakt rodnet, så jeg tror det er nemt at grave
> dem op og flytte dem, selvom de er fire meter høje.

Umiddlebart tror jeg dog snarere det er ædelcypress selv om det er meget
svært at se forskel med mindre man er helt tæt på. Koglerne på cypress
er runde mens de er aflange på Thuja.

Om det så gør nogen forskel ved jeg ikke :)

Martin

Mads Lie Jensen (18-05-2011)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 18-05-11 21:03

On Wed, 18 May 2011 19:43:21 +0200, Klaus <ke@aigis.dk> wrote:

>>> Ja, sagtens. Der findes faktisk virksomheder
>>> der er specialiseret i den slags.
>>
>> Helt så enkelt er det nu nok ikke.
>> Hvis træer i den størrelse skal kunne overleve, skal de vist ha' været
>> rodstukne og/eller omplantede.

I planteskolerne omplanter man typisk store træer hvert andet år - thuja
måske kun hver tredie år.

>Tuja har et lille og kompakt rodnet, så jeg tror det er nemt at grave
>dem op og flytte dem, selvom de er fire meter høje.

Nemt og nemt .... En 4 meter høj thuja er _tung_, især når der skla
rodklump på. Jeg ville ikke give mig i kast med det uden en gravemaskine
af en slags. Men jeg har set det gjort, 15 år gamle thujaer, aldrig
hverken rodstukne eller omplantet, flyttet med held.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Allan Vebel (18-05-2011)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 18-05-11 23:21

Ole Helms skrev:

> Helt så enkelt er det nu nok ikke.

Jeg har flyttet 10 år gamle bøgetræer midt om
sommeren.

Alle sagde at de ville dø, men 10 liter vand om
dagen fik dem hurtigt i gang, og de lever da
endnu.

> Hvis træer i den størrelse skal kunne overleve,
> skal de vist ha' været rodstukne og/eller
> omplantede.

Vand, vand og atter vand, så kan stort set alt
lade sig gøre.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk


Martin Bak (18-05-2011)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 18-05-11 20:59


"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:4dd3a7d2$0$304$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg er ikke så klog udi træer
> Se billeder på www.stidsen.dk/images/Trees
>
> Kan man flytte sådanne størrelser ?
> Den største er vel 4 meter i højden.
>
> Årsagen er at vi vil have træerne væk, men hvis nogen nu kunne bruge dem
> var det jo værd at afsætte dem på den måde.
> - vi skal ikke bruge dem, så hvis nogen... (Nåh nej, det er vel forkert
> gruppe...)
>
> Anyway - er der nogen der har erfaring på det område ?
>
>
Erfaring og erfaring.. Jeg har gravet en lille tuja-rod op engang. Det var
ikke helt nemt. Roden var primært en næsten kuglerund, badebold-stor klump,
med aftikkere der gjorde det svært at få skidtet op. Jeg ville egentlig have
brugt den til at dreje en skål af, men efter at have gemt den i måske 10 år,
endte den vist på bålet.

Så vidt jeg ved, skal store træer for at overleve en flytning, "trænes",
helst igennem flere år, hvor man kapper rødderne af i passende afstand, men
lader træet stå. På den måde ender man med at kunne tage træet op med en
rodklup af håndtérbar størrelse, men uden at det chokeres så meget på en
gang, at det dør af det.

--
Martin
http://www.martinbak.dk



Allan Vebel (18-05-2011)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 18-05-11 23:46

Martin Bak skrev:

> Så vidt jeg ved, skal store træer for at overleve
> en flytning, "trænes", helst igennem flere år, hvor
> man kapper rødderne af i passende afstand, men
> lader træet stå.

Jamen, hvis træet eller ejeren ikke ved at træet
skal flyttes en dag, kan man jo ikke træne det

Jeg har med held flyttet mange forskellige større
træer, det kræver en masse arbejde og en masse
vand.

Som tidligere har nævnt, er der virksomheder
der har specialiceret sig i den slags, se for
eksempel http://www.jp-havedesign.dk/00003/

Jeg har bare brugt en minigraver, en skarp
spade eller økse til at hugge rødder over, en hel
masse tålmodighed og en masse vand, og alle
træer er overlevet.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk


Per Henneberg Kriste~ (21-05-2011)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-05-11 10:10

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i meddelelsen
news:4dd44c45$0$314$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Bak skrev:
>
>> Så vidt jeg ved, skal store træer for at overleve
>> en flytning, "trænes", helst igennem flere år, hvor
>> man kapper rødderne af i passende afstand, men
>> lader træet stå.
>
> Jamen, hvis træet eller ejeren ikke ved at træet
> skal flyttes en dag, kan man jo ikke træne det
>
> Jeg har med held flyttet mange forskellige større
> træer, det kræver en masse arbejde og en masse
> vand.
>
> Som tidligere har nævnt, er der virksomheder
> der har specialiceret sig i den slags, se for
> eksempel http://www.jp-havedesign.dk/00003/
>
> Jeg har bare brugt en minigraver, en skarp
> spade eller økse til at hugge rødder over, en hel
> masse tålmodighed og en masse vand, og alle
> træer er overlevet.


Hvordan hunden får man træet til at holde balancen på det nye sted ...??
Wirer det første stykke tid eller hvad?

--
Per
www.campingogbil.dk
(lidt om biler, bilclub og camping)
Pas på planeten jorden. Jeg har mine ting på den!


Allan Vebel (21-05-2011)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 21-05-11 20:36

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Hvordan hunden får man træet til at holde
> balancen på det nye sted
> ...?? Wirer det første stykke tid eller hvad?

Klik på det link jeg sendte - kig på billedeto;)

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste