/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dækstr.
Fra : Steen F.


Dato : 06-07-11 11:30

Mit nuværende bagdæk har str. 3.50 - 10". Dvs. 3,5 tommer i både højde
og bredde = 89 mm.
Jeg har kigget på et nyt dæk der har str. 90/90 - 10". Dvs at det er
"lavprofil" i forhold til det gamle dæk (90% af 90mm = 81 mm).

Betyder forskellen på minus 8 mm i diameter, at tophastigheden bliver
lavere?

 
 
Henrik Jensen (06-07-2011)
Kommentar
Fra : Henrik Jensen


Dato : 06-07-11 12:06


"> Jeg har kigget på et nyt dæk der har str. 90/90 - 10". Dvs at det er
> "lavprofil" i forhold til det gamle dæk (90% af 90mm = 81 mm).
>
> Betyder forskellen på minus 8 mm i diameter, at tophastigheden bliver
> lavere?


Ja, men næppe noget der har noget at sige.
8 mm er ikke mange % af de 10"+ 5-6" i dækhøjde.
2-3% totalt


Henrik



Armand (06-07-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-07-11 14:51

Den 06-07-2011 13:05, Henrik Jensen skrev:
> "> Jeg har kigget på et nyt dæk der har str. 90/90 - 10". Dvs at det er
>> "lavprofil" i forhold til det gamle dæk (90% af 90mm = 81 mm).
>>
>> Betyder forskellen på minus 8 mm i diameter, at tophastigheden bliver
>> lavere?
>
>
> Ja, men næppe noget der har noget at sige.
> 8 mm er ikke mange % af de 10"+ 5-6" i dækhøjde.
> 2-3% totalt
>
8mm på diameter er omtrent det der forsvinder under et dæks nedslidning.
Sagt på en anden måde, så vil den køre videre med omtrent samme
omdrejningstal som ved det nedslidte dæk, hvilket jeg ikke tror vil
ændre nævneværdigt på tophastigheden :-/

--
Armand.

Steen F. (06-07-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 06-07-11 15:02

Den 06-07-2011 15:50, Armand skrev:
> 8mm på diameter er omtrent det der forsvinder under et dæks nedslidning.
> Sagt på en anden måde, så vil den køre videre med omtrent samme
> omdrejningstal som ved det nedslidte dæk, hvilket jeg ikke tror vil
> ændre nævneværdigt på tophastigheden :-/
>

Jeg tror også I har ret. Det er vel værre at køre med fx for lavt
dæktryk, der vil hjuldiameteren være mindre? Eller er vi igen ovre i
småtingsafdelingen?

Ole Mogensen (22-08-2011)
Kommentar
Fra : Ole Mogensen


Dato : 22-08-11 15:21

Den 06-07-2011 15:50, Armand skrev:

> 8mm på diameter er omtrent det der forsvinder under et dæks nedslidning.
> Sagt på en anden måde, så vil den køre videre med omtrent samme
> omdrejningstal som ved det nedslidte dæk, hvilket jeg ikke tror vil
> ændre nævneværdigt på tophastigheden :-/
>

Faktisk kunne man risikere at kunne køre hurtigere :-\

Fik dæk på bilen med større diameter, det gav lavere
tophastighed (sløv bil)

Ole

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408919
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste