"Stony" <shboisen@mail.dk> skrev i meddelelsen
news:1eab0882-37c5-44fa-a455-13d808437d30@n35g2000yqf.googlegroups.com...
On 9 Jul., 01:25, "Mona Mona Mona" <Hvornår.kom...@den.dag> wrote:
> Hvor mange % olie har du i benzinén ?
> Over 4 %
> Køber du en kvalitets syntetisk To Takts olie ( De skal koste over Kr 150
> for du er sikker på kvaliteten) så kan du prøve med en 3 % blanding.
> Hjælper det ikke og den stadig knaster og "fire takter" så prøv med en 2 %
> Bl.
> Men så skal du ikke gå længere ned.
> Husk et delvis stoppet luftfilter virker som en choker og den får alt for
> meget benzin i forhold til luft.. 1:13.
> Du skal have det man kalder et varmere tændrør, da så kan det holde sig selv
> ren.
> Se denne her nyttige fil fra Bosch
http://www.bosch.dk/content/language1/downloads/Infotec_DK.pdf
> Og her et tænrørs katalog hvor du kan finde ud af hvad dit næste test
> tændrør skal hedde.
> Kataloget er fra Japanske Denso og er et fint stykke hjælpe
> værktøj
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/tendror_denso_kata...
> Tak til scootergrisen
Øff Øff
> Lad os høre hvad du når frem til med den fine gl knallert
> Mvh Morten
> "scootergrisen" <scootergri...@gmail.com> skrev i
> meddelelsennews:fb0738ae-ebdc-416d-a7cb-efb34068e54f@n5g2000yqh.googlegroups.com...
>
> > Den korrekte elektrodeafstand kender jeg desværre ikke.
> > Har du et bud?
>
> Nej men hvis du køber et nyt tændrør kan du vel nok gå ud fra at det
> har korrekt elektrode afstand.
>
> Prøv med et Bosch W9AC og se forskellen.
>
> Du kan muligvis bruge et NGK B5HS hvis du ikke kan finde et Bosch W9AC.
Hej - tak for Jeres løsningsforslag.
Mit problem er nu løst, men vil gerne lige svare:
Olien er en Castrol, der er specielt til ældre 2-taktsmotorer. Fandt
frem til den på Castrol's hjemmeside - og fandt olien til under halv
pris i Tyskland (Supermarkedet Real i FördePark ved Flensborg, 6 Euro/
L). Jeg blander 4%, men erfarne folk fra veteranknallertklubben siger,
at da motoren i sin tid blev lavet (50 år siden) var oliens smøreevne
ikks så god som i dag. Derfor kan jeg sagtens gå fra de oprindeligt
foreskrevne 4% til 3% - præcis som Morten skriver. Det prøver jeg
måske, når jeg skal blande næste gang. Men på den anden side, så oser
den ikke med 4%.
Luftfilter og karburatur er renset.
Jeg har prøvet med adskillige Bosch tændrør fra varmetal 3 op til
varmetal 9. Den kører på dem alle uden at jeg kan registrere forskel.
Nå, løsningen på den dårlige motorgang og udsætterne var, at
afgangsrøret ikke var renset. Der var rigtig meget sod/koks i det -
næsten hvad der svarer til 1/2 fuld plastic-honning-bæger! Jeg rensede
røret med benzin og et patentbånd med en lille bolt/møtrik gennem et
af hullerne. Rensede selvfølgelig også potten og fløjten.
Afgangsporten på cylinderen var ikke tilsodet. Rensningen hjalp
genaldigt. Samtidig fik jeg fat på en korrekt stilledyse til Dell'Orto-
karburartoren. Til sammen gør det, at den går langt bedre. Jeg skal ud
på en længere testtur en af aftenerne.
Tak for hjælpen
Super du fik det løst.
Var det ikke en af mine sidste punkter.........
Udstødninger kan renses på en af flg.:måder:
1) Med en gas og ilt brænder, udtørrer du det bløde sod og får også det
hårde brændt af / ud- det hele tørrer op......
Ulemper:
Ikke alle har lige en brænder - måske en smed / mekaniker i din nærhed.
Kan let misfarve rør & potte udvendig med for megen varme.
2) Luk den ene ende og fyld røret op med en kaustisk soda opløsning,
pas på - der er krasse sager (beskyt øjne og hud, samt den udvendige
side af udstødningen). Æder alt det kommer i berøring med.
Lad det virke en eller flere dage - kan gentages efter behov.
Ulemper: Æder let din krom. Skal behandles med særlig omtanke.
Den brugte opløsning skal afleveres på genbrugspladsen.
God køretur fremover, Leif