Kert Rats skrev:
> Min forening er en non-profit-forening, dvs. vi skal ikke tjene på salget af
> produkterne. Blot skal vi have pengene for indkøb hjem igen. En evt. lille
> fortjeneste går til indkøb af nye og flottere produkter og skal også være
> med til at betale uundgåelige prisstigninger på produkter.
> Mit spørgsmål er nu:
> Hvordan er min forening stillet, hvis et produkt går i stykker?
> Gælder købeloven for min forening?
Ja, men det du reelt spørger om, er om forbrugerdelen gælder. Det
ved jeg ikke.
Men hvis den ikke gør og I ikke har aftalt andet, så gælder
automatisk de to års reklamationsfrist. Det gør den f.eks. også i
privat handel. Forskellen fra forbrugerkøb er at man har lov at
aftale noget andet.
> Hvad kan et medlem forlange mht. ombytning af produktet eller refundering af
> købssummen, og er vi i foreningen forpligtet til at yde reparationsgaranti?
Ja, for I har ikke aftalt andet.
Hvis du får brugbart svar på om det er forbrugerkøb, og dette er
benægtende, så skal I sørge for at lave en eksplicit aftale om
reklamationsret hver gang, og I skal sørge for at køber er klar
over forholdet.
> Er vores produkter behæftet med en garanti mod fejl, mangler osv.?
Hvis I får klager over varerne (og I implicit har givet 2 års
reklamationsret), er I ansvarlige over for køber. I kan selv
henvende jeg til jeres sælger og påberåbe jer jeres
reklamationsret.
Det er ikke garanti vi snakker om. Det er reklamationsret.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/