billedtagning af baby
Fra : mimi

Dato : 10-08-01 15:36

Hejsa
Jeg har fået mig et spejlreflekskamera, med den tanke at kunne tage nogle
gode billeder af min søn på 7 uger. Da jeg så læste manualen da jeg kom
hjem med kameraet stod der man skulle passe på med at tage billeder med
blitz af små børn. Så nu er jeg nærmest bange for at tage billeder af ham,
og har dårlig samvittighed hver gang jeg tager et billede af ham med blitz.
Er der nogle af jer forældre som har et sådant kamera og hvordan har i
forholdt jer m.h.t at tage billeder af jeres babyer så? og har de taget
skade? Der står i manualen at man kan tage skade, men ikke at man tager
skade, så måske er det i virkeligheden bare for at producenten ikke vil
have ballade, hvis barnet skulle få briller senere eller lignende, eller
hvad? Er jeg for pjattet????
mvh Mimi

Fra : Aagaard

Dato : 10-08-01 18:18

"mimi" <a@a.aa> skrev i en meddelelse
> [...]
> skade, så måske er det i virkeligheden bare for at producenten ikke vil
> have ballade, hvis barnet skulle få briller senere eller lignende, eller

Hej Mimi
Mon ikke det er en brugsanvisning, som er lavet ud fra en amerikansk
opskrift, hvor man skal tage forbehold for alt, for at undgå evt. sagsanlæg.
Jeg har selv 4 dejlige piger, og en lige så skøn dreng i alderen 6 mdr. til
23 år! Alle er blevet fotograferet med og uden blitz (jeg har arbejdet som
fotograf), og ingen af dem bærer briller eller har dårligt syn. Mine børn er
nok blevet fotograferet mere end gennemsnittet pga. min tidl. beskæftigelse,
som også er min store hobby. Billederne omfatter også studieoptagelser med
meget kraftige studieflash, der dog er blødt.
Lad være med at tage close-ups ... kortere end 1 meter, og pas på at blitzen
ikke udlader med fuld styrke på kort afstand.
Hvis du er meget i tvivl, så kontakt det nærmeste fotoatelier, der tager
børnebilleder, og spørg dem.

Med venlig hilsen
Aagaard
--
http://ditte-marie.dk - Vores dejlige baby m. fotoalbum
http://maria.dk - http://mille.dk - http://sarah.dk

Fra : Anne Jensen

Dato : 10-08-01 18:25

"mimi" <a@a.aa> skrev i en meddelelse

> Er der nogle af jer forældre som har et sådant kamera og hvordan har i
> forholdt jer m.h.t at tage billeder af jeres babyer så? og har de taget
> skade?

Jeg gik ned til fotohandleren for at købe en af de her hvide hætter til
blitzen, som man ser hos de professionelle fotografer. En sådan har til
formål at blødgøre lyset så man ikke bliver blændet. Den flinke fotograf
fortalt mig dog at jeg med ligeså stor effekt kunne tape et stykke madpapir
på blitzen. Det har jeg gjort siden med stor succes, og ingen af de babyer
jeg har fotograferet siden, har mig bekendt fået varige mén.

Hilsen

Anne

Fra : Knud

Dato : 06-08-01 23:26

En måde at blødgøre lyset på er at vende blitzen op mod loftet, samtidig
bevirker det at der ikke bliver så markante skygger bag motivet.

Hilsen
Knud Andreassen

Fra : Anne Jensen

Dato : 12-08-01 10:35

"Knud" <cfs24343@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> En måde at blødgøre lyset på er at vende blitzen op mod loftet, samtidig
> bevirker det at der ikke bliver så markante skygger bag motivet.

Jo tak det har jeg også prøvet, men det giver nogle lidt for sjove skygger
på motivet til tider.

hilsen

Anne

Fra : Timmy Larsen

Dato : 12-08-01 21:15

"Anne Jensen" <anne@email.dk> skrev i en meddelelse

> "Knud" <cfs24343@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jo tak det har jeg også prøvet, men det giver nogle lidt for sjove skygger
> [...]

spasser spasser spasser spasser spasser spasser spasser spasser spasser
spasser

Fra : Tomas O.

Dato : 12-08-01 21:09

"Timmy Larsen" <timmy1991@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:9l6o2o$qqa$1@sunsite.dk...

Gider du lige holde tonen?

Tomas O.
FUT dk.admin.netikette

Fra : Tomas O.

Dato : 12-08-01 21:10

"Timmy Larsen" <timmy1991@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:9l6o2o$qqa$1@sunsite.dk...

Selvom du bruger hotmail kan jeg godt se du er teledk kunde.. så
opfør dig ordentligt!

Tomas O.
FUT dk.admin.netikette

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 10-08-01 22:00

"mimi" <a@a.aa> skrev i en meddelelse
> hvordan har i forholdt jer m.h.t at tage billeder af jeres babyer så? og
har de taget skade?

Som ivrig fotograf, har jeg aldrig hørt om børn der skulle have taget skade
af flashlys.
Bare man ikke skyder en ubeskytte flashlampe af lige klos ind i hovedet på
dem.
Hav afstand fra barnet til dit kamera, så skal du se, så går det nok, og
skulle dit barn ende med at skulle have briller, kan du være ret sikker på
at det ikke har noget med overdrevet billedetagning af gøre.*S*

Skyd bare løs...

Med venlig hilsen
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.com/cap/userhtml/next/winners.htm

Fra : Kim Østrup

Dato : 18-08-01 19:22

Hej Mimi

Børn øjne - særligt babyer - reagere meget langsommere end de gør på
(ædrue) voksne. Det er derfor vi ofte ser børn og fulde folk med røde
øjne

Da øjnene reagerer langsomt beskyttes øjet ikke særlig godt mod hurtigt
og skarpt lys - der er jo en grund til at vores pupiller trækker sig
sammen - det er ikke kun et problem for amerikanske børn (eller
lovgivning) - men et forhold man skal tage hensyn til.

Prøv derfor at sørge for at der er meget lyst i det lokale du tager
billedet i, sørg for at holde en rimelig afstand til barnet, og brug
endelig en hurtig film - ex. iso 400 - det medvirker altsammen til at
reducere de risici der er - ved for det første at sørge for at barnets
pupiller i forvejen er små og ved at sørge for at blitzen ikke skal
brændes helt ud om overhovedet.

Og så ellers held og lykke med fotosessionen og iøvrigt tillykke med
drengen.

Mvh

Kim

mimi <a@a.aa> skrev i en

Fra : mimi

Dato : 19-08-01 14:04

Hejsa Kim
Det du skriver med at pupillerne skal være så små som mulige. Vil det sige
at når der er sat automatisk rødøjefunktion på kameraet ved hvert billede,
så mindsker det risikoen for skader? På mit kamera kommer der nemlig først
en lille blitz, som får pupillerne til at trække sig sammen og mindske
risikoen for røde øjne , hvorefter den stærkere og kraftigere blitz kommer.
Det må jo være godt så, eller hvad?
Hej fra Mimi

Fra : Michael Jorgensen

Dato : 24-08-01 12:53

Hej begge,

jeg er helt uenig i dele af Kim's indlæg. For det første har
langsomhed/hurtighed af pupiller intet med sagen at gøre - et blitzglimt
varer under en tusindedel sekund - en pupil (selv en MEGET hurtig)
reagerer på måske tiendedele af et sekund - måske 100-1000 gange
langsommere. Dvs. uanset pupil-hastighed og -ejer, så udsættes øjets
nerveender (den lysfølsomme del) for nøjagtig samme mængde energi,
hvorfor børn ikke (af den grund) er mere udsatte for øjenskader end
andre. Jeg tror personligt mest på "røvdæknings-begrundelsen" for det du
har læst i manualen.

Derimod er jeg helt enig i nogle af de andre råd der har været givet
(ret blitzen mod loftet) for at undgå at genere dit barn. Desuden giver
det ofte en mere naturlig belysning, fremfor den meget direkte
belysning. Ideen med madpapir kunne evt. også være værd at forsøge - det
dæmper intensiteten en hel del (går lidt ud over hvor langt blitzen
"rækker") og spreder lyset så det ikke blænder så kraftigt.

En solid belysning bag fotografen rettet mod motivet vil helt automatisk:
1: reducere blitz-intensiteten, da der ikke er behov for meget extra lys og
2: få pupillen til at trække sig sammen, og derved reducere den
lysmængde der rammer bagsiden af øjet.

For helt at undgå røde øjne skal du sørge for at blitzen er så langt fra
objektivet som muligt (anskaf evt. en "blitz-arm" som f.eks.
pressefotografer bruger), da det er reflekser på øjets bagside, der ses
på billederne. Øjets bagside (den lysfølsomme del) er et meget
blod-gennemstrømmet område (derfor den røde farve), og hvis blitzen
kommer udenfor refelksionsvinklen i forhold til objektivet, er problemet
løst.

ed venlig hilsen,
Michael (Amatør, men med nogen års erfaring...)