Veterankøretøjer - underlige synsregler ?
Fra : Per

Dato : 29-04-11 17:57

Hej Ng !

Jeg læste lige en artikel vedr. syn for Veterankøretøjer

http://www.nmmk.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=50:regler-om-syn-af-veteranbiler-i-danmark-&catid=35:teknik-a-gode-rad&Itemid=57

Og det undrede mig meget, at et veterankøretøj "kun" skal til syn hvert 8.
år.

ER der nogen begrænsninger på et veterankøretøj iøvrigt ? Jeg tænker, må man
bruge det, som var det en ny personbil eller er der fx. km begrænsning ?

Det, der undrer mig, er, at et gammelt "slidt, rustent osv." køretøj kun
skal synes hvert 8. år - hvorimod nye moderne og sikre biler skal hvert 2.
år efter det fjerde år.

Der er noget, der ikke hænger sammen ??

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-11 18:30

Per skrev:

> Og det undrede mig meget, at et veterankøretøj "kun" skal til syn hvert 8.
> år.

Jeg kender ikke baggrunden for bestemmelsen, men jeg kunne tænke
mig at to forhold spillede ind:

1. Der køres mindre i veteranbiler end i nye biler.
2. Veteranbiler bliver normalt pudset og plejet efter alle
kunstens regler.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 29-04-11 18:22

"Per" skrev

> [...]

> skal synes hvert 8. år - hvorimod nye moderne og sikre biler skal hvert 2.

Veteranregistrerede køretøjer må kun bruges til lejlighedsvis kørsel, hvad
der præcist ligger i det skal jeg ikke kunne sige, men mon ikke en
veteranklub kan komme med et bud.
Jeg tror man skal se muligheden for veteranregistrering i sammenhæng med
muligheden for at bruge løse prøveskilte til den slags kørsel, når man
alligevel kan køre på prøveplader kan man lige så godt registrere.

Man kan så også få historisk korrekte nummerplader til sit veterankøretøj
det har været et stort ønske, det er ikke så pænt med en klisterprøveplade.
Synsmæssigt set er det lidt mærkeligt, men jeg kan nu godt lide at alting
ikke behøver være millimeterretfærdigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivar

Dato : 29-04-11 21:00

alexbo skrev:

> Veteranregistrerede køretøjer må kun bruges til lejlighedsvis kørsel, hvad
> der præcist ligger i det skal jeg ikke kunne sige, men mon ikke en
> veteranklub kan komme med et bud.

Forsikringsselskaberne vil normalt kun forsikre en veteranbil hvis
man har en "normal" bil til daglig transport. Da jag havde en
veteranbilforsikring for en del år siden, var der desuden en grænse
på max 5000 km pr. år.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min støvsuger

Fra : alexbo

Dato : 29-04-11 22:19

"Ivar" skrev

> [...]
> man har en "normal" bil til daglig transport. Da jag havde en
> veteranbilforsikring for en del år siden, var der desuden en grænse

Ja det vil også begrænse muligheden for at kalde en gammel spand for veteran
og bruge den til dagligt brug.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per

Dato : 01-05-11 07:13

Per wrote:
> [...]
> Det, der undrer mig, er, at et gammelt "slidt, rustent osv." køretøj
> kun skal synes hvert 8. år - hvorimod nye moderne og sikre biler skal

Tak til alle for nogle gode svar ...

Jeg var ikke klar over, at der var specielle regler (ekstra køretøj, max km
mv.)

MVh. Per

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-05-11 10:17

Per wrote:
> Og det undrede mig meget, at et veterankøretøj "kun" skal til syn hvert 8.
> år.

Hvordan det er med biler skal jeg ikke kunne sige, men jeg har en
veteran MC der svjv ikke skal til periode syn, men forsikringen
giver en km begrænsning på 6000km/år.. dog er jeg endnu ikke blevet
spurgt om km-stand af forsikringen, så jeg tvivler på at de checker
det..

// Hans

Fra : Ivar

Dato : 02-05-11 20:31

Hans Joergensen skrev:

> [...]
> giver en km begrænsning på 6000km/år.. dog er jeg endnu ikke blevet
> spurgt om km-stand af forsikringen, så jeg tvivler på at de checker

Forsikringselskaberne er reelt ligeglade med om man overholder
begrænsningerne. Det er først i det øjeblik, at man har skader,
at de eventuelt undersøger om de kan blive fri for at betale.

Ivar Magnusson

--
- Sendt fra min støvsuger