Spørgsmål om skattepligt
Fra : N.B.DK

Dato : 28-04-11 13:24

Hej..

Har i 2010 fået udbetalt penge fra LG efter en konkurs i en virksomhed i 09,
Skat har godkendt min skat fra 09, og skriver i samme brev at udbetalingen
fra LG skal jeg selv sørge for bliver påført i 2010 (da de blev udbetalt i
det år), 3 forskellige personer i SKAT har udtalt at pengene skal som
udgangspunkt beskattes i det år de udbetales, men man kan søge om at få den
tilbageført (det ønsker jeg ikke), SKAT har så alligevel valgt at føre
pengene tilbage til 09, med henvisning til
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=13512 (som blev ophævet i
99) (i det circulære står der også "På denne baggrund fandt Højesteret, at
beskatningstidspunktet var udbetalingstidspunktet.")

Hvem af os er det der er gal på den?

Ps hun har skrevet at hun ikke har tid til at benytte flere resurser på
sagen, og jeg selv må søge på google efter reglerne, ret imponerende at JEG
skal undersøge hvad der ligger til grund for hendes handlinger...

--
MVH. N_B_DK

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-05-11 22:07

N.B.DK skrev:

> Hvem af os er det der er gal på den?

Jf. ligningsvejledning fra 2009:

---------
Ved arbejdsgiverens konkurs eller betalingsstandsning kan de ansatte få
deres tilgodehavende løn og feriegodtgørelse udbetalt fra Lønmodtagernes
garantifond. Skattefri rejsegodtgørelse kan dog ikke anses for løn eller
andet, der er omfattet af konkurslovens regler, jf. Højesterets dom af
20. oktober 2005, se i øvrigt afsnit A.B.4.4.3.

Udbetalingerne fra fonden periodiseres på samme måde som den indtægt, de
træder i stedet for, hvis denne var blevet udbetalt på normal vis, jf.
bl.a. TfS 1984, 111 og TfS 1985, 291.

Løn for en opsigelsesperiode fx fra 1. december 2007 til 28. februar
2008 - udbetalt i januar 2008 - periodiseres således, at et beløb
svarende til løntilgodehavendet for december 2007 medregnes i
indkomstopgørelsen for 2007, medens restbeløbet henføres til indkomsten
i 2008.
----------
http://skat.dk/SKAT.aspx?thisID=103949.202190&max=1

I den nyeste udgave af ligningsvejledningen har den samme tekst.

Konklusion: Det er dig der er gal på den.

Såfremt du har modtaget en skriftlig afgørelse bør du også have modtaget
en klagevejledning om, hvilket skatteankenævn du kan klage til... Det er
gratis at klage til skatteankenævnet.

BTW: jeg fandt det via
http://lmgtfy.com/?q=l%C3%B8nmodtagernes+garantifond+site%3Askat.dk
I hele taget er google og betingelsen site:skat.dk et fantastisk
redskab til at finde relevante regler omkring skatteforhold.

*Og ikke nogen overraskelse: privat kommentar og alt hvad det indebærer*

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til