trukket for meget på dankort....
Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 26-04-11 22:19

hej ng.

var i byen i torsdags...

musikken er høj og det går vældigt:)

ser på mit konto udtog idag at der er blevet hævet 2555 kr. på mit dankort
på et disko dasko jeg har været på...

jeg har sikkert selv godkendt betalingen med kode og det hele men når man
står der og har fået lidt at drikke så går det jo nogen gange lidt stærkt og
jeg har ikke kigget på beløbet...

har kontaktet stedet idag og sagt det må være en fejl...

er sikker på beløbet skulle have været 255 kr.

snakkede med ejeren og han ville finde ud af noget... han virkede slet ikke
afvisende MEN snakkede med ham kl 9 i morges... de ville åbne kl 11... jeg
tog derned kl 11 men han var der ikke... en anden dernede ringede til ham og
han ville kigge på det senere... jeg lagde konto udtog, navn og tlf. nr.
ringer til ham igen kl 16... de er ved at finde ud af noget.... og har ikke
hørt mere fra ham siden....

hvis han nu siger du har fået de penge da du var her i torsdags....

hvad kan jeg så gøre?

sige bøsse og tage det som lære penge eller?

mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : Kurd

Dato : 26-04-11 22:30

"Nikolai R. Jensen" <ikke@nogen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget.... og har ikke hørt mere fra ham siden....
>
> hvis han nu siger du har fået de penge da du var her i torsdags....

Jeg var der ikke i torsdags.

Fra : Jubi

Dato : 27-04-11 03:37

"Kurd" <kurd@kurd.xy> skrev i meddelelsen

> "Nikolai R. Jensen" <ikke@nogen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg var der ikke i torsdags.

Hvilket intelligent og meget juridisk svar du skriver her i juragruppen.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Jubi

Dato : 27-04-11 03:43

"Nikolai R. Jensen" <ikke@nogen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> hvad kan jeg så gøre?
>
> sige bøsse og tage det som lære penge eller?

Du kan evt. kontakte forbrugerombudsmanden, og spørge om han kan hjælpe
dig.
Disko ejeren må jo kunne vise ham de notaer du har kviteret på og måske
se om der er manipuleret med et beløb.
Under alle omstændigheder er der nogen der kan få de kviteringer at se,
hvis du klager til rette instans.
Gå den vej, og opgiv ikke. De kviteringer må kunne tjekkes.

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 27-04-11 07:06

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis du klager til rette instans.
> Gå den vej, og opgiv ikke. De kviteringer må kunne tjekkes.

men han kan jo nok godt finde noget frem.... for det er jo med kode de er
blevet hævet og jeg har bare godkendt...

men der må jo være noget hvor man kan se hvad der er blevet slået ind på
kassen... eller?

aner ikke hvordan det fungerer i praksis men vel sådan her (hvis det var de
2555 jeg ville have) :

kasse apparat : 2555 kr.

dankort : 2555

og så slå 2300 kr. ud fra kasse aparatet.

ved fejl :

kasse aparat : 255

dankort 2555

= plus på 2300 kr. i kassen...

eller?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-04-11 06:43

"Nikolai R. Jensen" <ikke@nogen.dk> wrote in message

> ringer til ham igen kl 16... de er ved at finde ud af noget.... og har
> ikke hørt mere fra ham siden....

Måske du skulle være en lille smule tålmodig? Forestiller du dig, at han
skal droppe alle andre gøremål for at rette op på denne fejl med lynets
hast?

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 27-04-11 07:03

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Måske du skulle være en lille smule tålmodig? Forestiller du dig, at han
> skal droppe alle andre gøremål for at rette op på denne fejl med lynets

JA!

han har taget 2300 kr. som ikke er hans... så har han sateme os bare at få
bragt orden i sagerne NU!

men du har måske ikke noget problem med at have 2300 ude at svømme....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-11 07:33

Den 27-04-2011 08:03, Nikolai R. Jensen skrev:

> JA!
>
> han har taget 2300 kr. som ikke er hans... så har han sateme os bare at få
> bragt orden i sagerne NU!

Og hvis han har samme holdning som dig, så vil han nok sige,
at du sateme bare har at betale og holde kæften lukket, når
du selv har godkendt beløbet.

Din nervøsitet for om han vil sige, at du allerede har fået
pengene i torsdags er uden begrundelse. Hvis han vil snyde
og beholde pengene, vil han nok nærmere sige, at du har købt
et par dyre flasker.

Slap af, vent og se hvad der sker, og sørg for at snakke
pænt i modsætning til her. Det er ikke kun ham/hans ansatte,
der har dummet sig. Hvis du lægger samme holdning for dagen
over for ham som her, skal han nok være meget ærlig for at
give dig pengene.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 27-04-11 07:35

> [...]
> til her. Det er ikke kun ham/hans ansatte, der har dummet sig. Hvis du
> lægger samme holdning for dagen over for ham som her, skal han nok være

LOL så er man sgu hurtig.... men typisk... alt for mange sidder kun her og
venter på at de kan slå ned på noget i stedet for at hjælpe... du ved ikke
en skid om hvad og hvordan jeg har snakket med ham... og har da os snakket
pænt her til dem der fortjener et pænt svar.....!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-11 08:52

Den 27-04-2011 08:35, Nikolai R. Jensen skrev:

> LOL så er man sgu hurtig.... men typisk... alt for mange sidder kun her og
> venter på at de kan slå ned på noget i stedet for at hjælpe...

Uffe Kousgaard gav dig fin hjælp. Du skal være lidt mere
tålmodig. Nok det bedste råd du har fået i tråden.

> du ved ikke
> en skid om hvad og hvordan jeg har snakket med ham...

Derfor skrev jeg "hvis", men at dømme ud fra dit indlæg her,
kunne man godt frygte, at du netop ikke havde talt pænt,
eller at du ville holde op med at tale pænt.

Der er ikke så meget juridisk i tråden, hvilket især
skyldes, at du for din egen skyld skal prøve at få ordnet
sagen mindeligt. Skal du ud i et juridisk slagsmål, bliver
det en kamp op ad bakke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 27-04-11 09:38

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Undgå virus og andet snavs på computeren:

uffe´s ævl var og er ævl.....!

manden skal bare komme igang!

men ok dig og uffe har ingen problemer med at forære 2300 kr. væk og så bare
lade tiden gå sin gang mens i venter på måske at få dem igen....

men sådan er vi jo så
forskellige.........................................................................!

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-04-11 09:50

> men ok dig og uffe har ingen problemer med at forære 2300 kr. væk og så
> bare lade tiden gå sin gang mens i venter på måske at få dem igen....

Ja, jeg forærer staten 2300 kr dagligt - det kaldes skat, ambi og meget
andet.

> men sådan er vi jo så
> forskellige.........................................................................!

Heldigvis

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 27-04-11 10:05

LOL:) nå men godt man har filteret:)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-04-11 09:59

On Wed, 27 Apr 2011 10:38:16 +0200, "Nikolai R. Jensen"
<ikke@nogen.dk> wrote:

>men ok dig og uffe har ingen problemer med at forære 2300 kr. væk
Du var fuld og ude af stand til noget så simpelt som at kontrollerer
hvad du betaler og for hvad, du er selv skyld i at det er gået som det
har gjort.
Og du har handlet dumt, det er der sjældent belønninger for.

/Hans

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 27-04-11 10:02

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-11 11:25

Den 27-04-2011 10:38, Nikolai R. Jensen skrev:

> men ok dig og uffe har ingen problemer med at forære 2300 kr. væk og så bare
> lade tiden gå sin gang mens i venter på måske at få dem igen....

Næh, Uffe og jeg ville hjælpe dig til at få de 2.300 kr.
igen. Det skal ikke ske igen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til computer og internet. Læs

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-04-11 12:38

Nikolai R. Jensen har bragt dette til os:
> uffe´s ævl var og er ævl.....!

Stor dreng...

> manden skal bare komme igang!

Med hvad ?

> men ok dig og uffe har ingen problemer med at forære 2300 kr. væk

Det havde du åbenbart heller ikke i din brandert

> men sådan er vi jo så
> forskellige.........................................................................!

Ja heldigvis når man læser dine indlæg her i tråden.

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 27-04-11 14:31

hovsa... der var sgu mere plads på blok listen.. bye bye:)

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-04-11 20:22

> [...]
>
> men sådan er vi jo så
> forskellige.........................................................................!

Nu ved vi alle jo godt hvem der har "dummet" sig, og du ved også godt
selv at du kan risikere at miste pengene. Hvorfor så fare sådan frem?
Tag det roligt og bliv glædelig overrasket hvis du får dine penge igen.
Med et smil og en venlig optræden kommer man nu engang længst.
Selvfølgelig er det træls at han ikke kaster alt andet til siden, men
han har nu engang også en forretning at passe.
Om du vil tage disse velmenende ord til dig eller kaste mig i kill-
-filteret, er op til dig selv. Jeg har det fint uanset hvad

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 27-04-11 22:10

"Andersen [3650]" <FJERNaa@FJERNindbakke.FJERNdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Om du vil tage disse velmenende ord til dig eller kaste mig i kill-
> -filteret, er op til dig selv. Jeg har det fint uanset hvad

at passe en forretning... ja en del af det er jo at rette op på fejl....!
min fejl er at jeg ikke kontrollerede hans ansatte... men istedet stolede
blindt på at de ikke lavede fejl....! et firma viser først sit sande ansigt
når der er sket fejl og der skal rettes op på den....! så JA jeg forventer
sgu at han smider hvad han har i hænderne og får det undersøgt! det er jo
ikke raket videnskab at sammenligne en kasse optælling med hvad bon´nerne
siger kassen skulle indeholde...!

Fra : Kurd

Dato : 27-04-11 22:37

> [...]
> det er jo ikke raket videnskab at sammenligne en kasse optælling med hvad
> bon´nerne siger kassen skulle indeholde...!

Du skulle lære at opføre dig ordentligt.

Fra : Jubi

Dato : 28-04-11 00:01

> Du skulle lære at opføre dig ordentligt.

Og i skulle alle lære at slette indhold i ikke svarer på.
Usenetreglerne indeholder en regel der siger det samme.
Skal regler ikke overholdes?

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 28-04-11 02:02

Jubi har bragt dette til os:
> Og i skulle alle lære at slette indhold i ikke svarer på.
> Usenetreglerne indeholder en regel der siger det samme.
> Skal regler ikke overholdes?

Der er ingen "regler" på usenet, der er en netikette, men det er IKKE
et regelsæt, men blot vejledning til god takt og tone på usenet...

Du burde faktisk, selv læse lidt på følgende sider.

http://www.usenet.dk/
http://www.usenet.dk/?side=netikette

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard

Fra : Jubi

Dato : 28-04-11 05:10

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> et regelsæt, men blot vejledning til god takt og tone på usenet...
>
> Du burde faktisk, selv læse lidt på følgende sider.

Hvad om du hjalp til i stedet for!
Er du ligefrem glad for de lange indlæg og svar uden regulering.
Nåhnej at hjælpe er ikke for dig, du kan kun stælpe.

Fra : Jubi

Dato : 28-04-11 19:38

> [...]
>
> Der er ingen "regler" på usenet, der er en netikette, men det er IKKE
> et regelsæt, men blot vejledning til god takt og tone på usenet...

Du har jo læst de overordnede retningslinier hvor regler nævnes, så kom
ikke her med links der ikke berører disse regler.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 28-04-11 20:09

Jubi tastede følgende:

> Du har jo læst de overordnede retningslinier hvor regler nævnes, så kom ikke
> her med links der ikke berører disse regler.

Flot Amalie... der er netop INGEN regler.

Fut > news:dk.admin.netikette

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard / 2620

Fra : Jubi

Dato : 28-04-11 23:22

> Jubi tastede følgende:

> Flot Amalie... der er netop INGEN regler.
>
> Fut > news:dk.admin.netikette
>
> --
> Venlig hilsen / regards
> Brian Vestergaard / 2620
> Ting billigt til salg på
> www.you2me.dk

Så må jeg jo vise dig de regler du mener ikke eksisterer:

1. Gruppenavn:
dk.videnskab.jura

2. Beskrivelse:
Juridiske emner.

3. Fundats:
Formålet med gruppen er seriøs diskussion af juridiske emner.
Deltagerne opfordres til at begrænse deres svar til de områder
hvor de har konkret juridisk viden under en eller anden form,
herunder f.eks. uddannelse, praktisk arbejde eller personlige
erfaringer.

Deltagere bedes bemærke at gruppens fokus er debat og ikke
egentlig juridisk rådgivning, og at svar i gruppen ikke bør
erstatte professionel konsultation i væsentlige sager. Med
dette forbehold kan spørgsmål om alle mulige konkrete sager
eller situationer stilles og drøftes.

Ønskes:
- -------
Juridiske spørgsmål og kvalificerede svar derpå. Spørgsmålene
kan være affødt af et virkeligt problem eller ren nysgerrighed.

Spørgsmål om alle de praktiske forhold omkring jura,
retssystemet, politiets arbejde - f.eks. hvordan en retssag
foregår, rettigheder og pligter som vidne, hvad der sker når man
afgiver forklaring til politiet i forbindelse med en sag osv.

Henvisninger til relevante artikler/web-sites.

Eksempler på spørgsmål:

Min syge moster havde engang en undulat som [...] men den
dag var toget forsinket [...] Kan det virkelig passe at
hun skal betale de penge?

Min mor har fået et brev fra en advokat hvor der står
[...] Hvad betyder det? Hvad er den "transportpåtegning"
han mangler for noget? Skal hun reagere på en eller
anden måde?

Jeg har undret mig over hvad der ville ske hvis en
ejerforening gik konkurs og formanden forinden havde
[...] så vidt jeg kan se i gældsbrevsloven er der en
frist på [...] eller er det så bare surt for underboen?

Eksempler på ønskede svar:

Nej, under ingen omstændigheder. Se §34 i aftaleloven,
jf §15 i lov om ægteskabets retsvirkning.

Næppe. Jeg tror at erstatningsansvarslovens §24 i dette
tilfælde [...] Man kan naturligvis argumentere for at
[...] altså heller ikke i det tilfælde.

Jeg husker en avisomtale af en sag hvor netop det skete.
Det endte med at [...] men jeg kan ikke selv finde den
lov der blev henvist til.

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.

Eksempler på uønskede svar:

Nej!!!

Jeg ved ikke hvad loven siger men det er under alle
omstændigheder umoralsk at [...] ville du selv have
det hvis du var isenkræmmer og der så pludselig [...]
min sympati ligger klart hos offeret.

Du skal bare blæse det brev et stykke. Advokater er
allesammen [...] narre den lille mand til at betale
uden at der [...] typisk forsøg på at skræmme din
mor til at tilstå.

Sådan er det - desværre. Det skyldes at den forrige
regering [...] forlig som skulle have løbet i 4 år,
men pludselig fik ministeren en [...] som er dem man
altså IKKE skal stemme på medmindre man synes at den
slags er fair.

Selvfølgelig er det ulovligt. Det ville jo svare til
at man gik ind på en parkeringsplads og [...] rent
tyveri! [...] ved ikke hvilken paragraf det falder
under, men det er der sikkert nogen af de kloge her
der gør?

4. Begrundelse for ændringen:
Der har været en del indlæg der giver udtryk for personlige
meninger og gætterier uden nogen baggrund i juridisk viden
eller erfaring.

4a. Oprindelig begrundelse for gruppens oprettelse:
I en række grupper dukker juridiske spørgsmål (navnlig om
ophavsret, købsret og aftaleret) fra tid til anden op i
diskussionerne. En grundig behandling og drøftelse af de
involverede spørgsmål og problemer vil imidlertid ofte
falde uden for den enkelte gruppes emne. Der er endvidere
et behov for at brugere af edb og Internet kender de
gældende juridiske regler, da de ellers risikerer at
blive ufrivillige lovbrydere. Med en samlet jura-gruppe
vil adgangen til relevant information lettes.

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 28-04-11 08:04

goodbye:)

Fra : Ralph

Dato : 28-04-11 16:37

> goodbye:)

Magen til idiot skal man s'gu lede længe efter - kan du ikke plonke dig
selv?
Har du tænkt...... nej glem det.

--
Ralph

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 28-04-11 16:54

os bye bye til dig:)

Fra : Hauge

Dato : 28-04-11 17:13

Den 28-04-2011 17:54, Nikolai R. Jensen skrev:
> os bye bye til dig:)

Så er snothvalpen i gang igen..

Ja dig.

Hvis du nu holdte dig til at snakke om hvad du havde forstand på, så
ville vi slippe for alle dine indlæg.

FUT: dk.snak.mudderkastning

/Hauge

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-04-11 12:35

Nikolai R. Jensen kom med følgende:
> "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> JA!
>
> han har taget 2300 kr.

Øh i første omgang, er det vel DIG der har dummet dig for 2300kr. i en
brandert... så fald lidt ned mester, har du den attitude på over for
ejeren, forstår jeg godt hvis du ryger bagerst i køen

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard

Fra : Preben

Dato : 27-04-11 07:23

Den 27.04.2011 kl. 08:03 skrev Nikolai R. Jensen <ikke@nogen.dk>:

> han har taget 2300 kr. som ikke er hans... så har han sateme os bare at
> få
> bragt orden i sagerne NU!

Det har vi jo kun dit ord for. Måske har du købt et par dyre flasker eller
givet en omgang til hele baren

--
mvh/Preben

Fra : Jean

Dato : 27-04-11 10:52

Nikolai R. Jensen skrev:
> ser på mit konto udtog idag at der er blevet hævet 2555 kr. på mit dankort
> på et disko dasko jeg har været på...

Som du selv er inde på, så har bartenderen tastet forkert beløb, og du har
godkendt.

Hvis nu bartenderen rent faktisk har gjort det med vilje... og har taget de
overskyndende penge, så har du et problem, da ejeren så ikke har fået et
plus på kassen ved optælling.

Jeg tror desværre at du står meget svagt, også juridisk... :(

Held og lykke med det dog!

Mvh Jean.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-11 11:49

Jean skrev:

> Jeg tror desværre at du står meget svagt, også juridisk... :(

Vi ved ikke hvordan han står juridisk, men i praksis har han et
vanskeligt problem.

Blot for princippets skyld:
Hvis han har tastet og betalt forkert, så har han krav på at få
de ekstra penge udbetalt rent juridisk. Så står han så stærkt som
man overhovedet kan.
Det hjælper bare ikke i praksis hvis han ikke kan bevise det.

Hvis han har slynget om sig med penge og givet en omgang til hele
baren, men har glemt det, så har han ikke krav på nogen
tilbagebetaling.

--
Bertel

Fra : Jubi

Dato : 27-04-11 12:04

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:4db7f47c$0$308$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> man overhovedet kan.
> Det hjælper bare ikke i praksis hvis han ikke kan bevise det.

Det er derfor han skal over en jurainstans der har en lov bag sig til at
opklare uregelmæssigheder, hvis de findes, og hvis de ikke findes så få
det meddelt klageren.
Så Nikolai, få fingeren ud NU og få gang i en klage, des hurtigere får
du sagen opklaret.

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 27-04-11 14:43

> [...]
> Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
> Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

snakkede lige med banken´s afdeling for sådan noget... i og med at det er
med chip og kode så kan de ikke hjælpe mig...

har dog lige snakket med ejeren igen idag... han havde ikke glemt mig men de
skulle lige finde ud af det præcise beløb.... hmmmm...

men hvis han siger synd... hvad kan man så reelt gøre?

har tænkt lidt på noget politi og noget bedrageri... så vil de vel afhøre
bartenderen osv... hvis de altså tager det seriøst....

men elelrs? så en advokat som skal og kan....?

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-04-11 14:52

Nikolai R. Jensen wrote:

> men elelrs? så en advokat som skal og kan....?

Uha, det kan koste mange gange 2300 kr.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-11 15:18

Nikolai R. Jensen skrev:

> men hvis han siger synd... hvad kan man så reelt gøre?

Ingenting.

> har tænkt lidt på noget politi og noget bedrageri... så vil de vel afhøre
> bartenderen osv... hvis de altså tager det seriøst....

De har andet at bruge deres tid på.

> men elelrs? så en advokat som skal og kan....?

.... som tager mere end 2300 kr. inden du får set dig omkring. Og
selv om du vinder og modparten skal betale sagsomkostningerne,
kan du ikke være sikker på at de rækker til salæret.

--
Bertel

Fra : Jubi

Dato : 27-04-11 17:03

> [...]
> afhøre bartenderen osv... hvis de altså tager det seriøst....
>
> men elelrs? så en advokat som skal og kan....?

Du ser ikke hvad der skrives, så slut herfra.

Fra : wilstrup

Dato : 27-04-11 21:39

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i meddelelsen
> "Nikolai R. Jensen" <ikke@nogen.dk> skrev i meddelelsen

> Du ser ikke hvad der skrives, så slut herfra.

Handler det i bund og grund ikke blot om bevisets stilling? Hvis
han ikke kan bevise at der er sket en fejl og ejeren fastholder
at det er gået korrekt til, så er der vel ikke ret meget andet at
gøre end at acceptere sin dumhed?

Fra : Jubi

Dato : 27-04-11 23:56

"wilstrup" <noone@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke kan bevise at der er sket en fejl og ejeren fastholder at det er
> gået korrekt til, så er der vel ikke ret meget andet at gøre end at

Du mener at dankortterminalen på diskoteket ikke kan fremvise data på en
dankorttransaktion?
Ejeren kan jo så bevise at beløbene er korekte.
Kunden behøver ikke bevise der er sket en fejl, det må være ejeren der
skal modbevise den påstand.
Det må ejeren da let kunne gøre ved at få adgang til
dankorttransaktionen fra hvor de data er lagrede.
Kode eller ej, de kan decifreres. Det er jo sket da banken trak beløbet
hos kunden og sket hos ejerens bank ved indsættelse af beløbet.
Hvis der er sket en uregelmæssighed derimellem, kan det fremgå af de
data der er.

Så nej, man skal ikke blot acceptere men få sagen undersøgt hvis man
føler sig snydt.
Forbrugeres retsstilling er ret god.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 28-04-11 05:01

Jubi formulerede spørgsmålet:

> Du mener at dankortterminalen på diskoteket ikke kan fremvise data på en
> dankorttransaktion?
> Ejeren kan jo så bevise at beløbene er korekte.

Det har han jo allerede gjort, ellers var beløbet IKKE trukket fra NRJs
konto, i det banken kan se at der skal trækkes 2555kr. efter køb på et
diskotek, der er tastet 2555kr. på terminalen og dette er godkendt ved
at NRJ taster sin kode, end of story.

Og med NRJs måde at agere på, på trods af det er NRJ selv der har
dummet sig, ja så skal han sgu nok kigge langt og længe efter de penge,
fejl eller ej.

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard

Fra : Jubi

Dato : 28-04-11 05:33

> [...]
> på et diskotek, der er tastet 2555kr. på terminalen og dette er
> godkendt ved at NRJ taster sin kode, end of story.

Et er at taste sin pinkode på en terminal og stole på beløbet er
rigtigt, og så reelt chekke at der er det, når det sker.
Var det til og med en lille håndterminal har selv jeg svært ved at se
hvad der står, mest på grund af de små tal.
Næh du ,ejeren kan jo have tastet et forkert tal og ikke chekket det
fordi han selv tror det er rigtigt, indtil han får en klage.
At taste 4 tal i stedet for 3 tal kan være let gjort i en travl bar.

> Og med NRJs måde at agere på, på trods af det er NRJ selv der har
> dummet sig, ja så skal han sgu nok kigge langt og længe efter de
> penge, fejl eller ej.

Tja, det tager sin tid at få undersøgt de reelle forhold ved en instans.
Der skal trods alt være overensstemmelse mellem hvad der er solgt for og
hvad der er betalt for.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-04-11 06:53

On Thu, 28 Apr 2011 00:55:47 +0200, "Jubi" <jubi@msn.com> wrote:

>Ejeren kan jo så bevise at beløbene er korekte.
Han kan nok nemt bevise at transaktionen har fundet sted og at der er
benyttet korrekt PINkode og så er den jo ikke længere.

>Kunden behøver ikke bevise der er sket en fejl, det må være ejeren der
>skal modbevise den påstand.
Nej, den der føler sig forudrettet er den der skal kunne løfte beviset
for at en fejl har fundet sted, og OPer kan ud fra det han selv
skriver end ikke huske om han benyttede PINkode, beløbet, eller
varen/ydelsen der blev købt.
Han står meget svagt.

>Så nej, man skal ikke blot acceptere men få sagen undersøgt hvis man
>føler sig snydt.
Men hvad har han reelt set at have sin sag i ?
Han kan ikke klage over varen/ydelsen, han aner ikke hvad han købte.
Han kan derfor heller ikke klage over at prisen var forkert.
OPer mangler simpelthen fakta omkring sit køb, og det kan jeg så ikke
se sælger er forpligtet til at hjælpe ham med at finde ud af.

>Forbrugeres retsstilling er ret god.
Tvivler i dette tilfælde, den forretningsdrivende skal ikke være
babysitter for kunderne.

/Hans

Fra : Benny Andersen

Dato : 28-04-11 07:31

Jubi wrote:

> [...]
> Ejeren kan jo så bevise at beløbene er korekte.
> Kunden behøver ikke bevise der er sket en fejl, det må være ejeren der
Kunden accepterede hvad der stod på terminalen ved at trykke godkend.
Kunden tilbydes kvittering. Ejeren skal ikke bevise hvad der en gang før
er blevet bevist.
> Det må ejeren da let kunne gøre ved at få adgang til
> dankorttransaktionen fra hvor de data er lagrede.
Hvorfor skal 'ejeren' bruge tid på det? Hvem siger han overhovedet aner
hvad det drejer sig om i teknisk forstand og ikke blot betaler for
'knowhow' til revisor mm.

Fra : wilstrup

Dato : 30-04-11 19:25

> "wilstrup" <noone@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> Du mener at dankortterminalen på diskoteket ikke kan fremvise
> data på en dankorttransaktion?

Næ, det mener jeg ikke og det er heller ikke det jeg skriver. Han
kan sagtens have trukket det pågældende beløb, men han skal jo
kunne bevise at det ikke er fordi han har givet en omgang til
alle på stedet, og det er det jeg mener med bevisets stilling.
Det er jo ham med dankortet der har et problem, ikke ejeren.

> Ejeren kan jo så bevise at beløbene er korekte.
> Kunden behøver ikke bevise der er sket en fejl, det må være
> ejeren der skal modbevise den påstand.

Næ- hvorfor? Man er vel uskyldig til det modsatte er bevist,
ikke sandt? Ham med dankortet hævder noget - ejeren kan måske
finde på at sige: Jeg har ikke gjort noget galt - beløbet blev
trukket fordi vedkommende havde til hensigt at give en omgang til
alle - eller: han hævede beløbet og fik kontanter ud af det -
hvis det modsatte er tilfældet må han jo bevise det. -eller andre
variationer af samme - jeg siger ikke noget om hvem der har ret,
men fabulerer blot på juraen i det: Hvem har begået fejlen? Hvem
klager over den? og hvor er beviserne? Foreløbig er det jo ord
mod ord, ikke sandt?

> Det må ejeren da let kunne gøre ved at få adgang til
> dankorttransaktionen fra hvor de data er lagrede.

jf. ovenover.

> [...]
> beløbet.
> Hvis der er sket en uregelmæssighed derimellem, kan det fremgå

jf. ovenover.

> Så nej, man skal ikke blot acceptere men få sagen undersøgt
> hvis man føler sig snydt.
> Forbrugeres retsstilling er ret god.

Det er jeg så ikke overbevist om.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 27-04-11 18:22

Klaphatten Nikolai R. Jensen forklare:

> snakkede lige med banken´s afdeling for sådan noget... i og med at det er med
> chip og kode så kan de ikke hjælpe mig...

Kan de ikke hjælpe, er de ingen der kan... til en fornuftig pris (og
det alligevel uden nogen garanti)

> har dog lige snakket med ejeren igen idag... han havde ikke glemt mig men de
> skulle lige finde ud af det præcise beløb.... hmmmm...

Du lyder som en, der IKKE er blevet helt ædru endnu...

> men hvis han siger synd... hvad kan man så reelt gøre?

Nul og niks...

> har tænkt lidt på noget politi og noget bedrageri... så vil de vel afhøre
> bartenderen osv... hvis de altså tager det seriøst....

Se det i øjnene, du har drukket for meget denne dag, du har dummet dig
for 2300kr. ærgerligt, men sådan er livet for dig pt.

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard

Fra : Henning

Dato : 27-04-11 14:09

> [...]
>man overhovedet kan.
>Det hjælper bare ikke i praksis hvis han ikke kan bevise det.

Man kunne forestille sig pengene rent faktisk er udbetalt, men glemt i tågerne? Hvis skyld er det
så?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-11 15:16

Henning skrev:

> Man kunne forestille sig pengene rent faktisk er udbetalt, men
> glemt i tågerne? Hvis skyld er det så?

Så er der ingen skyld. Så er der kun det problem at han *tror* at
han har penge til gode.

--
Bertel

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 28-04-11 04:56

Den 27-04-2011 11:52, Jean skrev:

> [...]
>
> Hvis nu bartenderen rent faktisk har gjort det med vilje... og har taget
> de overskyndende penge, så har du et problem, da ejeren så ikke har fået

Hvis ejeren checker kassen og ikke kan notere et overskud på det
manglende beløb, selvom det fremgår af listen over transaktioner må det
være bartenders problem, og hvis det fremgår af optællingen at der ER et
overskud skal det jo stadig påvises hvem overskuddet tilfalder.

Om "man" så har en jordisk chance for at få refunderet beløbet er en
anden sag. Hvis der ikke bliver udskrevet kasseboner for hver drink så
bliver det nok lidt svært at påvise at pengene ikke er brugt på en
flaske champagne eller lignende.

> Jeg tror desværre at du står meget svagt, også juridisk... :(

Det samme tror jeg, men hvis ejeren er ok med at tilbagebetale, så er
det jo helt fint.

- cep

Fra : Leif Neland

Dato : 29-04-11 09:56

Den 28-04-2011 05:55, Claus E. Petersen skrev:

> [...]
> være bartenders problem, og hvis det fremgår af optællingen at der ER et
> overskud skal det jo stadig påvises hvem overskuddet tilfalder.

Der skal være kasseapparat, hvor hver enkelt transaktion registreres,
det kræver Skatteuvæsenet.

Hvis der er en kassedifference på (omkring) 2300 er sagen klar.

Hvis ikke, så skal der vidner eller overvågning til at afgøre om det er
bartenderen eller kunden, der har fået det overskydende beløb, og det er
påstand mod påstand.

Nu kender vi ikke omsætningen eller praksis med drikkepenge på det
pågældende sted, men hvis kunderne bare siger "Keep the change", der
bliver lagt i kasseapparatet uden registrering, og "kassedifferencen"
bare bliver delt ligeligt imellem personalet bagefter, kan de 2300 måske
godt gemme sig immellem drikkepengene. (Nogen steder skal personalet
selv dække det, hvis der er negativ kassedifference, er der vist noget om).

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-04-11 10:11

On Fri, 29 Apr 2011 10:56:25 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

> [...]
>godt gemme sig immellem drikkepengene. (Nogen steder skal personalet
>selv dække det, hvis der er negativ kassedifference, er der vist noget om).

Altsammen meget fint og nok rigtigt i store træk, men har kunden krav
på at den forretningsdrivende går sit kasseregnskab igemmen for evt.
at finde en difference der måske, måske ikke, kan henføres til en
transaktion som kunden tror er fejlagtig ?

Altså kan man som kunde forlange at en forretningsdrivende ud fra en
kort-transaktion finder frem til hvilken vare/ydelse det er man som
kunde har betalt for ?

/Hans

Fra : Preben

Dato : 28-04-11 07:22

Den 28.04.2011 kl. 03:01 skrev Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com>:

> [...]
> regelsæt, men blot vejledning til god takt og tone på usenet...
>
> Du burde faktisk, selv læse lidt på følgende sider.

Hvis du selv gjorde det, ville du opdage, at signaturen bør være maks 4
linier!

--
mvh/Preben

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 28-04-11 13:21

Preben har bragt dette til os:
> Hvis du selv gjorde det, ville du opdage, at signaturen bør være maks 4
> linier!

Hvis du læste hvad jeg skrev, "Der er ingen "regler" på usenet, der er
en netikette, men det er IKKE et regelsæt" så må en signatur godt være
på mere end 4 linjer, men bør ikke være det

Havde i øvrigt ikke tænkt over at, min signatur var over 4 linjer...

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard / 2620

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-04-11 14:07

Brian Vestergaard wrote:

> Havde i øvrigt ikke tænkt over at, min signatur var over 4 linjer...

Det er et typisk problem i diskussioner som vedrører signaturer. Der er
to tomme linjer efter teksten i din signatur, så teknisk set har din
signatur seks linjer. De færreste gider dog kontrollere dette eller ved
hvordan man gør det. Man kan få rigtig megen god tid til at gå med
sådanne diskussioner.

FUT er sat til news:dk.admin.netikette

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Preben

Dato : 28-04-11 13:27

Den 28.04.2011 kl. 14:20 skrev Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com>:

> Havde i øvrigt ikke tænkt over at, min signatur var over 4 linjer....

Det er heller ikke nemt at holde styr på

--
mvh/Preben

Fra : Claus U

Dato : 28-04-11 18:04

Den Wed, 27 Apr 2011 12:24:51 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Næh, Uffe og jeg ville hjælpe dig til at få de 2.300 kr. igen. Det skal
> ikke ske igen.

Men for det meste er usenet et taknemligt sted. Det er også værd at
huske

--
Hygge
/Claus Ulstrup