/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjælp - mine bremser piver
Fra : Klaus


Dato : 22-04-11 23:09

Kære MC folk
Min forbremse (BMW K75) piver under kørsel - ikke konstant men næsten.
Hva' gør man??

God påske
Klaus

 
 
Kim J (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Kim J


Dato : 23-04-11 06:17

Hej Klaus,

"Klaus" <klaushelsted@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:c9cc04a5-3b7d-4867-a261-371ed40a2d9a@l36g2000vbp.googlegroups.com...
Kære MC folk
Min forbremse (BMW K75) piver under kørsel - ikke konstant men næsten.
Hva' gør man??

God påske
Klaus

Sørg for at bremserne er ordentlig udluftede. Jeg plejer at give mine
klodser en lille smule kobberfedt bag på klodserne, husk kun en lille smule,
og pas på der ikke kommer noget på belægningen. Dernæst sørger jeg altid
for, at bremserne er meget rene, det minimerer problemer.

God påske, hilsen
Kim J.
MC De meget få RÅ


Dan \"748\" Dethlefs~ (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 23-04-11 17:57

Den 23-04-2011 07:17, Kim J skrev:
> Min forbremse (BMW K75) piver under kørsel - ikke konstant men næsten.
> Hva' gør man??
>
> Sørg for at bremserne er ordentlig udluftede. Jeg plejer at give mine
> klodser en lille smule kobberfedt bag på klodserne, husk kun en lille
> smule, og pas på der ikke kommer noget på belægningen. Dernæst sørger
> jeg altid for, at bremserne er meget rene, det minimerer problemer.
>

Ingen kobberfedt på bremsebelægninger, ikke engang på bagsiden.

Rengør i stedet kalibrere og alle dele med sæbevand, brug IKKE WD-40
eller lign.
Afgrat alle kanterne på bremsebelægninger med en fil. (meget let)

Så tro jeg at de problem er løst.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Per V. Misser (23-04-2011)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 23-04-11 23:25

Hej Dan 748

.. Jeg plejer at give mine
>> klodser en lille smule kobberfedt bag på klodserne, husk kun en lille
>> smule, og pas på der ikke kommer noget på belægningen. Dernæst sørger
>> jeg altid for, at bremserne er meget rene, det minimerer problemer.
>>
>
> Ingen kobberfedt på bremsebelægninger, ikke engang på bagsiden.
>
> Rengør i stedet kalibrere og alle dele med sæbevand, brug IKKE WD-40 eller
> lign.
> Afgrat alle kanterne på bremsebelægninger med en fil. (meget let)
Med respekt for al din viden og erfaring, hvorfor må man så ikke længere
lægge en smule kobberfedt på bagsiden af klodserne?

--
Per V. Misser



Ukendt (24-04-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-04-11 08:12

On Sun, 24 Apr 2011 00:24:37 +0200, Per V. Misser wrote:

> Med respekt for al din viden og erfaring, hvorfor må man så ikke længere
> lægge en smule kobberfedt på bagsiden af klodserne?

Det er såre simpelt. Rigtig mange fabrikater lader selve bremsebelægningen
gå helt igennem nogle huller i stålpladen for bedre at kunne lime belægning
og stålplade sikkert sammen. Belægningen er porøs og "suger" gerne fedt
langt ind i belægningen bagfra med dårligere bremseegenskaber til følge.
Derfor som udgangspunkt kan det ikke anbefales med kobberfedt på bagsiden
af bremseklodser. Undtagelsen er hvor stålpladen med sikkerhed _ikke_ har
gennemgående huller med belægning, hen kán du bruge kobberfedt.

I øvrigt er kobberfedt noget juks i forbindelse med aluminiumkalipre, og
bør erstattes af alu-fedt, eller en anden varmefast fedt, eksempelvis
Klüber montagepasta, som er helt uden "tærende" komponenter iblandet.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 5-12-2010

Dan \"748\" Dethlefs~ (24-04-2011)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 24-04-11 08:58

Den 24-04-2011 09:12, Orla Pedersen skrev:
> On Sun, 24 Apr 2011 00:24:37 +0200, Per V. Misser wrote:
>
>> Med respekt for al din viden og erfaring, hvorfor må man så ikke længere
>> lægge en smule kobberfedt på bagsiden af klodserne?
>
> Det er såre simpelt. Rigtig mange fabrikater lader selve bremsebelægningen
> gå helt igennem nogle huller i stålpladen for bedre at kunne lime belægning
> og stålplade sikkert sammen. Belægningen er porøs og "suger" gerne fedt
> langt ind i belægningen bagfra med dårligere bremseegenskaber til følge.
> Derfor som udgangspunkt kan det ikke anbefales med kobberfedt på bagsiden
> af bremseklodser. Undtagelsen er hvor stålpladen med sikkerhed _ikke_ har
> gennemgående huller med belægning, hen kán du bruge kobberfedt.
>
> I øvrigt er kobberfedt noget juks i forbindelse med aluminiumkalipre, og
> bør erstattes af alu-fedt, eller en anden varmefast fedt, eksempelvis
> Klüber montagepasta, som er helt uden "tærende" komponenter iblandet.
>

Orla kom mig i forkøbet, derudover har jeg også oplevet at når bremserne
bliver kørt rigtig varme (f.eks på Trackdays) "løber" kobberfedtet nogle
steder hen hvor det bestemt er meget uønsket


--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

Per V. Misser (24-04-2011)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 24-04-11 09:45


"Dan "748" Dethlefsen" skrev i en meddelelse
Den 24-04-2011 09:12, Orla Pedersen skrev:
>> On Sun, 24 Apr 2011 00:24:37 +0200, Per V. Misser wrote:
>>
>>> Med respekt for al din viden og erfaring, hvorfor må man så ikke længere
>>> lægge en smule kobberfedt på bagsiden af klodserne?
>>
>> Det er såre simpelt. Rigtig mange fabrikater lader selve
>> bremsebelægningen
>> gå helt igennem nogle huller i stålpladen for bedre at kunne lime
>> belægning
>> og stålplade sikkert sammen. Belægningen er porøs og "suger" gerne fedt
>> langt ind i belægningen bagfra med dårligere bremseegenskaber til følge.
>> Derfor som udgangspunkt kan det ikke anbefales med kobberfedt på bagsiden
>> af bremseklodser. Undtagelsen er hvor stålpladen med sikkerhed _ikke_ har
>> gennemgående huller med belægning, hen kán du bruge kobberfedt.
>>
>> I øvrigt er kobberfedt noget juks i forbindelse med aluminiumkalipre, og
>> bør erstattes af alu-fedt, eller en anden varmefast fedt, eksempelvis
>> Klüber montagepasta, som er helt uden "tærende" komponenter iblandet.
>>
>
> Orla kom mig i forkøbet, derudover har jeg også oplevet at når bremserne
> bliver kørt rigtig varme (f.eks på Trackdays) "løber" kobberfedtet nogle
> steder hen hvor det bestemt er meget uønsket
Jeg takker for den gode information til jer begge, og vil følge Dans
anvisning fremover..

--
Per V. Misser



Kim J (25-04-2011)
Kommentar
Fra : Kim J


Dato : 25-04-11 06:33

Hej Dan,

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i meddelelsen
news:4db3d81f$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 24-04-2011 09:12, Orla Pedersen skrev:
>> On Sun, 24 Apr 2011 00:24:37 +0200, Per V. Misser wrote:
>>
>>> Med respekt for al din viden og erfaring, hvorfor må man så ikke længere
>>> lægge en smule kobberfedt på bagsiden af klodserne?
>>
>> Det er såre simpelt. Rigtig mange fabrikater lader selve
>> bremsebelægningen
>> gå helt igennem nogle huller i stålpladen for bedre at kunne lime
>> belægning
>> og stålplade sikkert sammen. Belægningen er porøs og "suger" gerne fedt
>> langt ind i belægningen bagfra med dårligere bremseegenskaber til følge.
>> Derfor som udgangspunkt kan det ikke anbefales med kobberfedt på bagsiden
>> af bremseklodser. Undtagelsen er hvor stålpladen med sikkerhed _ikke_ har
>> gennemgående huller med belægning, hen kán du bruge kobberfedt.
>>
>> I øvrigt er kobberfedt noget juks i forbindelse med aluminiumkalipre, og
>> bør erstattes af alu-fedt, eller en anden varmefast fedt, eksempelvis
>> Klüber montagepasta, som er helt uden "tærende" komponenter iblandet.
>>
>
> Orla kom mig i forkøbet, derudover har jeg også oplevet at når bremserne
> bliver kørt rigtig varme (f.eks på Trackdays) "løber" kobberfedtet nogle
> steder hen hvor det bestemt er meget uønsket
>
>
> --
> Dan "748" Dethlefsen
> 748 - KLR250 - GPZ500S
> www.dethlefsens.dk
> www.robertsmc.dk

Lyder ubehagelig med løbende fedt :o/

Har nu altid brugt meget lidt kobberfedt, men vil da lige overveje det efter
at havde læst Orlas redegørelse.

Hilsen
Kim J.
MC De meget Få Rå


Kim J (25-04-2011)
Kommentar
Fra : Kim J


Dato : 25-04-11 06:32

Hej Orla,

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:1jdnzudt1z5dg.je258ozw2u4d.dlg@40tude.net...
> On Sun, 24 Apr 2011 00:24:37 +0200, Per V. Misser wrote:
>
>> Med respekt for al din viden og erfaring, hvorfor må man så ikke længere
>> lægge en smule kobberfedt på bagsiden af klodserne?
>
> Det er såre simpelt. Rigtig mange fabrikater lader selve bremsebelægningen
> gå helt igennem nogle huller i stålpladen for bedre at kunne lime
> belægning
> og stålplade sikkert sammen. Belægningen er porøs og "suger" gerne fedt
> langt ind i belægningen bagfra med dårligere bremseegenskaber til følge.
> Derfor som udgangspunkt kan det ikke anbefales med kobberfedt på bagsiden
> af bremseklodser. Undtagelsen er hvor stålpladen med sikkerhed _ikke_ har
> gennemgående huller med belægning, hen kán du bruge kobberfedt.
>
> I øvrigt er kobberfedt noget juks i forbindelse med aluminiumkalipre, og
> bør erstattes af alu-fedt, eller en anden varmefast fedt, eksempelvis
> Klüber montagepasta, som er helt uden "tærende" komponenter iblandet.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://www.tfv-org.dk
> http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 5-12-2010

Okay, det var en fornuftig redegørelse, jeg kigger lige efter næste gang,
jeg skifter bremser om belægningen er gennemgående.

Hilsen
Kim J.
MC De meget Få Rå


Kim J (24-04-2011)
Kommentar
Fra : Kim J


Dato : 24-04-11 06:25

Hej Dan,

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> skrev i meddelelsen
news:4db304e3$0$311$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 23-04-2011 07:17, Kim J skrev:
>> Min forbremse (BMW K75) piver under kørsel - ikke konstant men næsten.
>> Hva' gør man??
>>
>> Sørg for at bremserne er ordentlig udluftede. Jeg plejer at give mine
>> klodser en lille smule kobberfedt bag på klodserne, husk kun en lille
>> smule, og pas på der ikke kommer noget på belægningen. Dernæst sørger
>> jeg altid for, at bremserne er meget rene, det minimerer problemer.
>>
>
> Ingen kobberfedt på bremsebelægninger, ikke engang på bagsiden.
>
> Rengør i stedet kalibrere og alle dele med sæbevand, brug IKKE WD-40 eller
> lign.
> Afgrat alle kanterne på bremsebelægninger med en fil. (meget let)
>
> Så tro jeg at de problem er løst.
>
> --
> Dan "748" Dethlefsen
> 748 - KLR250 - GPZ500S
> www.dethlefsens.dk
> www.robertsmc.dk

Ingen kobberfedt på bagsiden af klodserne, den må du gerne uddybe. Jeg har
brugt det trick siden jeg startede i 1984, og vi har aldrig haft problemer i
klubben med dette.

Mvh
Kim J.
MC De meget Få Rå


Armand (24-04-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-04-11 11:22

Den 23-04-2011 07:08, Klaus skrev:
> Kære MC folk
> Min forbremse (BMW K75) piver under kørsel - ikke konstant men næsten.
> Hva' gør man??
>
Rens og motionér caliberernes stempler!

Jeg husker ikke om der er stempler på begge sider eller kun den ene på
så'en en Bimse, men ifald at der kun er på den ene side skal caliberens
montering/sideføring ligeledes renses+gensmøres+motioneres!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408923
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste