Medvind - topfart?
Min søn og jeg var på vej fra Hamborg til grænsen og ”testede” i den
forbindelse min Audi 1,8t.
Den kørte 180 km/t ved 4000 omdrejninger uden problemer og jeg turde
derefter ikke køre hurtigere. På motorvejen hvor hastigheden er fri
skal jeg i øvrigt lige love for at tyskerne giver den gas.
Knægten og jeg talte bagefter om, at vindmodstanden er det afgørende
forhold for, at tophastigheden for Audien er cirka 225 km/t.
Vindmodstanden stiger jo med kvadratet på hastigheden.Ved tophastighed
kører Audiens motor med 5.000 omdrejninger – om sat er det 45 km/t ved
1000 omd i topgear..
Med letløbsolier, gode hjullejer og jævn vej der ikke omsætter
energien til hoppen op og ned samt dæk med relativ lav rullemodstand,
så er der vel i hovedsagen kun luftmodstand, der betyder noget for en
bils tophastighed?
På den baggrund blev knægten og jeg enige om:
1) At bilens tophastighed vil være lavere om vinteren med ”tung” luft..
(Er der tabeller man kan slå op vedr temperatur og luftmodstand?)
2) At ved medvind på 12,5m/sek (45 km/t) kan Audien køre 270 km/timen
(6000 omdrejninger) I så fald vil den ved 270 km/t være belastet af
samme vindmodstand som ved vindstille og 225 km/t
3) At ved medvind på 25 m/sek kan Audien køre 315 km/timen (7000
omdrejninger, hvilket vil sige at den er lidt op i
omdrejningstællerens røde felt, og i fald jeg sidder bag rattet i mit
ditto
)
Er vi gal på den?
Bedste hilsner
Lindstroem