Privat Ejendom
Fra : Ukendt

Dato : 07-04-11 16:21

Hej NG

Jeg har i forbindelse med min søn's udlandsrejse hans adresse stående ved
mig (offentlige breve mv.)
Har har for mange år siden fået et skyldig beløb til en boligforening som i
dag forsøges indrevet af Dansk Inkasso Service
som i tide og utide besøger min private grund. Jeg har bedt dem blive uden
for min private matrikel hvilket de ikke accepterer.
Er det lovligt at færdes på min private grund når jeg har frabedt mig dette
? Skal jeg evt. fremsende forbuddet skrifteligt.

MON

Fra : Henning

Dato : 07-04-11 18:49

On Thu, 7 Apr 2011 17:20:52 +0200, "MON" <Jepp> wrote:

> [...]
>Er det lovligt at færdes på min private grund når jeg har frabedt mig dette
>? Skal jeg evt. fremsende forbuddet skrifteligt.
Så længe din søn skylder penge og har adresse hos dig, kan du ikke undgå de forsøger at inddrive
gælden. Så længe de ikke forsøger at trænge ind i huset, gør de ikke noget galt. Du må få din søn
til at betale hvad han skylder, eller bede ham flytte sin adresse.

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-04-11 19:04

MON wrote:

> [...]
> matrikel hvilket de ikke accepterer. Er det lovligt at færdes på min
> private grund når jeg har frabedt mig dette ? Skal jeg evt. fremsende

Inkassofirmaet må gerne opsøge en skyldner på adressen, men det skal ske
så lempeligt som muligt. De må f.eks. ikke komme i en bil, hvor der står
inkasso på bilen som firmareklame. Når du har sagt at NN ikke er hjemme,
skal de naturligvis straks gå igen.

Hvis de kommer ofte, og du hver gang siger at NN har ophold i udlandet,
kan der måske være tale om at de overtræder reglerne for god inkassoskik.

Se her fra Forbrugerombudsmanden
<http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/
Markedsfoeringsloven/Markedsfoeringsloven-i-praksis/godskik/inkasso>

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-11 23:25

Jesper Lund skrev:

> Hvis de kommer ofte, og du hver gang siger at NN har ophold i udlandet,
> kan der måske være tale om at de overtræder reglerne for god inkassoskik.

Kan man forbyde konkrete personer eller firmaer at gå ind på ens
grund?

--
Bertel

Fra : Kasper Demant

Dato : 08-04-11 00:00

Den 07-04-2011 20:04, Jesper Lund skrev:
> MON wrote:

> Se her fra Forbrugerombudsmanden
> <http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/
> Markedsfoeringsloven/Markedsfoeringsloven-i-praksis/godskik/inkasso>

Hvad ar det med forbrugerombudsmanden at gøre? Han har vel intet at sige
når debitor ikke er forbruger

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Henning

Dato : 08-04-11 10:26

On Fri, 08 Apr 2011 01:00:26 +0200, Kasper Demant <news@kwdemant.dk>
wrote:

>Hvad ar det med forbrugerombudsmanden at gøre? Han har vel intet at sige
>når debitor ikke er forbruger

Idet der er tale om skyldigt beløb ti lboligforening, kan vi kun
formode at sønnen/lejer er forbruger Der er næppe tale om
erhvervslejemål i en boligforening.

Fra : Kasper Demant

Dato : 08-04-11 11:34

Den 08-04-2011 11:25, Henning skrev:

> Idet der er tale om skyldigt beløb ti lboligforening, kan vi kun
> formode at sønnen/lejer er forbruger Der er næppe tale om
> erhvervslejemål i en boligforening.

Jeg tror faktisk ikke, at man kan sige det så firkantet. Jeg tror
faktisk ikke at Forbrugerombudsmanden har hjemmel til at behandle
boligspørgsmål.

Jeg har ikke lige undersøgt det nærmere, så jeg kan tage fejl

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-04-11 18:42

Kasper Demant wrote:

> Jeg tror faktisk ikke, at man kan sige det så firkantet. Jeg tror
> faktisk ikke at Forbrugerombudsmanden har hjemmel til at behandle
> boligspørgsmål.

Nej, men han har hjemmel til at kontrollere om inkassovirksomheder
overholder MLF §1.

--
Jesper Lund