Minimums timetal i folkeskolen
Fra : L. Carlsen

Dato : 05-04-11 04:04

Hej...
Hvad er det absolutte laveste antal lektioner en elev (i almen eller
specialuv. skal tilbydes)? Hvor finder jeg teksten omkring det - har
søgt i folkeskoleloven og serviceloven...
Med venlig hilsen
-LC

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-04-11 13:55

On Tue, 5 Apr 2011 14:29:52 +0200, "Hammer" <pokal@email.dk> wrote:

>http://www.dpb.dpu.dk/site.aspx?p=333&page=show&lawid=89 §14

Er den ikke lidt gammel 1975 ?

Denne sige nok lidt mere:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133039&exp=1
§ 40. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at ethvert
undervisningspligtigt barn i kommunen indskrives i folkeskolen eller
får en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes
virksomhed. Beslutning om følgende træffes af kommunalbestyrelsen på
et møde:
****klip*****
4) Antallet af skoledage samt rammer for klassedannelsen, eventuel
undervisning efter § 5, stk. 5, elevernes undervisningstimetal,
skoledagens længde og specialundervisningen m.v.
*****klip****

og:
§ 44. Skolebestyrelsen udøver sin virksomhed inden for de mål og
rammer, som kommunalbestyrelsen fastsætter, jf. § 40, herunder i en
eventuel handlingsplan, jf. § 40 a, stk. 3, og fører i øvrigt tilsyn
med alle dele af skolens virksomhed, dog undtagen personale- og
elevsager. Skolebestyrelsen kan fra skolens leder indhente enhver
oplysning om skolens virksomhed, som er nødvendig for at varetage
tilsynet.

Stk. 2. Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed,
herunder om

1) undervisningens organisering, herunder elevernes
undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens længde, eventuel
undervisning efter § 5, stk. 5, udbud af valgfag, specialundervisning
på skolen og elevernes placering i klasser,
***klip********

Så det ser ud til at det er kommunalbestyrelsen i første hug, derefter
skolebestyrelsen der fastsætter timetallet.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-04-11 13:57

On Tue, 05 Apr 2011 16:54:32 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Så det ser ud til at det er kommunalbestyrelsen i første hug, derefter
>skolebestyrelsen der fastsætter timetallet.

og
http://www.uvm.dk/Uddannelse/Folkeskolen/Fag%20proever%20og%20evaluering/Undervisningstimetal.aspx

/Hans

Fra : L. Carlsen

Dato : 05-04-11 12:52

Tak for jeres svar. Jeg var godt bekendt med at kommunalbestyrelsen og
skolebestyrelsen kunne fastsætte timetallet. Jeg har i et tidligere
job stødt på at: "eleverne i et vidtgående specialundervisningstilbud
SKAL! undervises mindst 10 lektioner om ugen"... Det er egentlig den
udtalelse jeg gerne vil finde S/F på. Men det ligger så i hænderne på
Kommunalbestyrelsen og er ikke som sådan skrevet ind i loven?!
-LC