Ja det vil være en god ide om du startede en tråd med denne
overskrift. Måske skulle den udviddes med også at dække den manglende
vedligeholdelse i havnene.
Ellers er det et ganske udmærket indlæg rettet mod Oles spørgsmål.
Dog vil jeg knytte et par kommentarer til vægt/pris afsnittet.
Da vi var mange der i halvfjerserne søgte efter "Båden", en ny
værftapteret eller en selvbyggerbåd, brugte vi den gode
tommelfingerregel med vægt/pris forholdet som rettesnor. Det gav os et
godt indtryk af om det var et godt køb. Vi var især opmærksomme på
kvalitetsforskellene på hhv. de håndoplagte skrog og de sprøjetstøbte,
sidstnævnte af meget svingende og uheldig tykkelse i skroget, med
deraf lav vægt i forhold til prisen.
Det er på den baggrund man skal anvende forholdet og ikke ved
sammenligning af brugte både som spænder fra både i god stand til
vrag. Bruges forholdet på vrag vil de altid vinde på skrotprisen.
For at nævne det konkrete omkring dagens salgspriser på udkik for Vega
´en, så spænder de fra 99.000,- og ned til 22.000,-. Vi skal nok ikke
regne med at den endelige købspris vil overstige sælgers prisforslag.
Udseende og vedligeholdelsesstand er vigtige faktorer, ligesom jeg vil
prioritere ståhøjde. Det er ganske ubehageligt at ligne en paraply
efter 3 ugers ferie i båden. Det er rigtigt at det kræver en lidt
større båd for at den har et harmonisk udseende.
Den i linket viste 31 fods båd har 1,93 meters højde i salonen.
http://cid-385b351f0fa74290.photos.live.com/self.aspx/Fotos/100-0053%5E_IMG..JPG
På dagens udkik.dk er der fire til salg i prisklassen fra 100.000,-
til 130.000,-. En pris som svarer til Oles udgangspunkt, ståhøjde
indenbords motor, let omsættelig, kort sagt mest båd for pengene.
Selvfølgelig er det en stor gevinst for båden at der kan opsættes en
skærmet "udestue" over cockpittet. Har man det opholder man sig mindre
tid i kælderen om vejret er tåleligt.
Mvh/Harding
On 2 Apr., 22:45, Ole Jeppesen <o...@profibermail.dk> wrote:
> Jeg syntes at Harding taler lidt forbi? Kunne være man skulle starte
> en ny tråd som burde hedde noget med: " Hvad skal man gøre med alle de
> gamle vrag rundt omkring i havnene?"
> Der er ingen tvivl om, at mange af dem som er den lykkelige ejer af en
> velholdt båd og passer på sin investering ikke tænker på, at den en
> dag har sejlet sin sidste sømil. Vi ser dem ligge bagerst på
> vinterpladsen. Meget forsømte og forladte helt grønne af alger. På et
> tidspunkt er havnene nødt til at fjerne dem og få ryddet op i skidtet..
> Der kommer ikke flere sejlere og de unge mennesker har lidt svært ved
> at se charmen ved f.eks en gammel Vega eller Bianca fra først i
> 70érne. Derfor bør DS arbejde seriøst for en skrotningsmodel for gamle
> sejlbåde. Havnene skal have muligheden for at slippe af med
> fugleskræmslerne, når ejerne har givet op ingen henvendelser til har
> givet resultat.
>
> Til Ole, som er på vej til en karriere som bådejer. Velkommen i
> klubben
. Der venter et hav af oplevelser ude i på de danske og
> alle andre have. Lad nu være med at lade et stramt budget være den
> eneste ledetråd til et liv som bådejer. Kunne være, at man ved at
> investere lidt mere kan slippe for at skulle handle båd igen efter et
> par år. Med din højde er det alligevel svært at finde noget med
> ståhøjde i. Jeg har aldrig ejet en båd med ståhøjde, og vil ikke
> prioritere det i fremtiden. En båd skal være smuk for at give
> ejerglæde. Det er sjældent foreneligt med ståhøjde medmindre man er
> oppe på over de 35 fod. En båd skal ikke ligne en træsko med mast. Til
> gengæld kan du få uendelig glæde af et cockpittelt. Det meste af livet
> om bord leves alligevel i cockpittet. Det er billigst at købe en båd
> med det rigtige udstyr fremfor at investere i det efter et køb. Med
> hensyn til motor. Husk en motor i en sejlbåd er kun en hjælpemotor til
> at komme ud og ind af havnene. Prisen på båden vil afhænge meget af
> standen på motor og sejl. Hvis motoren er nyere vil båden være dyrere
> og hvis motoren er gammel skal der være plads indenfor handelsværdien
> til at skifte motoren i løbet af et par år. De år man kan fortsætte
> med at køre med den gamle motor er "gratis" i forhold til at forrente
> investeringen til en ny motor. Det samme gælder for sejlene.
> Lad være med at lade dig afskrække af skidt, alger og møg når du skal
> se på båd. Rengøring, polering samt lak kan let forhandle et vrag til
> en perle på ingen tid. En forsømt båd kan værer billigere end en top
> velholdt båd. Den forsømte båd har sikkert været til salg længe og
> ejeren er helt sikkert nem at forhandle med, da han har dårlig
> samvittighed over sit vrag.
>
> En båd, som har stået på land i et par år er ikke nødvendigvis et
> dårligere køb end en båd som har været flittigt brugt. Husk bare at
> checke skrog, motor,sejl og rig ekstra grundigt, så der ikke er nogen
> skjulte overraskelser. Hvis du ikke kender en med forstand på de dele,
> kan du med fordel bruge en professionel. Det er ikke noget problem at
> købe noget, som er defekt, hvis bare man ved, hvad man går ind til.
> Problemet er, at købe et problem, man ikke har forudset.
> Inden du forelsker dig i en båd bør du sætte dig ned sammen med
> familien og finde ud af, hvad ønskerne er. Skal du sejle kapsejlads
> eller tursejlads? Du kan rekvirere gamle test og artikler fra Bådnyt.
> De har testet næsten alle bådtyper på det danske marked de sidste 40
> år. Artiklerne kan købes gennem deres hjemmeside. Mange bådtyper har
> en klub, hvor man kan få kontakt med ejerne af netop den båd man er
> interesseret i. Google er din ven!
> 'En langkølet båd er mere retningsstabil en en med finnekøl. Det
> betyder så også, at den er sværere at manøvrere med havnene, da den
> skal bruge meget mere plads for at vende. En båd med en moderne
> finnekøl kan vende på en tallerken. En langkølet båd er som regel
> langsommere end en finnekølet. En langkølet båd er mere solidt bygget
> og tåler grundstødning bedre. Til gengæld er den nok sværere at få fri
> igen.
> Påstanden om, at man skal søge at få så meget vægt som muligt for
> pengene, er noget vrøvl. Der er andre værdier, ved en båd som er mere
> interessante. Kig f.eks. på kapsejladsmålet og få så godt et mål for
> pengene, hvis detr er fart, som er valgkriteriet. Igen er det et
> spørgsmål om, hvad du prioriterer højest.
>
> God jagt på den rigtige båd.
> Lad os høre i hvilken retning dine overvejelser går.
> Med venlig hilsen
>
> Ole Jeppesen
> Larsen 28 "Søfie"
> Hejlsminde