|
| Götakanal & skærgården - ankertyper? Fra : Pergk |
Dato : 17-03-11 10:08 |
|
Hejs i gruppen.
Planlægger sommertur (hele sommeren) til Sverige.
Götakanal retning Vest->Øst, videre til Stockholm, og "østen om" hjem..
Tvivl omkring hvilke ankre der er nødvendig/fornuftig har nu meldt
sig.
I forvejen har jeg et anker af Fortress-typen (hedder det vist), og så
er spørgsmålet, hvilken type
bør jeg vælge som "nr. 2" anker?
Ved godt der er delte meninger omkring ankre, men der er sikkert
nogle, der har taget turen,
og kan komme med et råd/forslag.
Med sejler hilsen
Per
AGLAIA - Dehler 31
| |
Harding E. Larsen (17-03-2011)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 17-03-11 10:57 |
|
Du skal huske, at der i kanalafgiften er includeret gratis ophold i
havnene.
I kanalerne ankers normalt ikke, kun i søerne og bredninger.
Oftest er det så stille vejr og kun vægten af et anker er
tilstrækkeligt til at blive på ankerpositionen.
Jeg bruger et CQR anker med 30 meter kæde og et paraplyanker med 5
meter bly på et 30 meter tov.
Anvendelsen af flydetov, er god derhen, at tovets opdrift gør at det
ikke bliver skamfilet over sten.
Husk altid at sætte en ophalerline men en flydebøje, da det kan ske at
ankeret skal nakkes op fordi det har kilet sig fast. Få nogle gode
søkort med, evt. elektroniske, således at du kan holde fri af
undervandsforhindringer og stenansamlinger.
Vær opmærksom på at der mange steder er dybt helt ind, så det er
muligt at sætte hækanker og en line i land.
Det vil være en god ide at medbringe et "Landanker", som kan kastes i
land og som hæfter omkring grene eller i klippespalter, indtil man får
det fornødne grej i land til en mere permanent fastgøring.
Mvh/Harding
On 17 Mar., 17:08, Pergk <per...@gmail.com> wrote:
> Hejs i gruppen.
> Planlægger sommertur (hele sommeren) til Sverige.
> Götakanal retning Vest->Øst, videre til Stockholm, og "østen om" hjem.
> Tvivl omkring hvilke ankre der er nødvendig/fornuftig har nu meldt
> sig.
> I forvejen har jeg et anker af Fortress-typen (hedder det vist), og så
> er spørgsmålet, hvilken type
> bør jeg vælge som "nr. 2" anker?
> Ved godt der er delte meninger omkring ankre, men der er sikkert
> nogle, der har taget turen,
> og kan komme med et råd/forslag.
>
> Med sejler hilsen
> Per
> AGLAIA - Dehler 31
| |
blueocean (18-03-2011)
| Kommentar Fra : blueocean |
Dato : 18-03-11 05:53 |
|
On 17 Mar., 17:57, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Du skal huske, at der i kanalafgiften er includeret gratis ophold i
> havnene.
> I kanalerne ankers normalt ikke, kun i søerne og bredninger.
> Oftest er det så stille vejr og kun vægten af et anker er
> tilstrækkeligt til at blive på ankerpositionen.
> Jeg bruger et CQR anker med 30 meter kæde og et paraplyanker med 5
> meter bly på et 30 meter tov.
> Anvendelsen af flydetov, er god derhen, at tovets opdrift gør at det
> ikke bliver skamfilet over sten.
> Husk altid at sætte en ophalerline men en flydebøje, da det kan ske at
> ankeret skal nakkes op fordi det har kilet sig fast. Få nogle gode
> søkort med, evt. elektroniske, således at du kan holde fri af
> undervandsforhindringer og stenansamlinger.
> Vær opmærksom på at der mange steder er dybt helt ind, så det er
> muligt at sætte hækanker og en line i land.
> Det vil være en god ide at medbringe et "Landanker", som kan kastes i
> land og som hæfter omkring grene eller i klippespalter, indtil man får
> det fornødne grej i land til en mere permanent fastgøring.
>
> Mvh/Harding
>
> On 17 Mar., 17:08, Pergk <per...@gmail.com> wrote:
>
>
>
> > Hejs i gruppen.
> > Planlægger sommertur (hele sommeren) til Sverige.
> > Götakanal retning Vest->Øst, videre til Stockholm, og "østen om" hjem.
> > Tvivl omkring hvilke ankre der er nødvendig/fornuftig har nu meldt
> > sig.
> > I forvejen har jeg et anker af Fortress-typen (hedder det vist), og så
> > er spørgsmålet, hvilken type
> > bør jeg vælge som "nr. 2" anker?
> > Ved godt der er delte meninger omkring ankre, men der er sikkert
> > nogle, der har taget turen,
> > og kan komme med et råd/forslag.
>
> > Med sejler hilsen
> > Per
> > AGLAIA - Dehler 31- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Husk også at have nogle "skærgårds jern" med til at lave fortøjninger
på klipper. Det er ret så prktisk.
Godt råd: PAS på de Norske motorbåde, "de store", de sejler stærkt og
tætæ på.
Gert
| |
Pergk (18-03-2011)
| Kommentar Fra : Pergk |
Dato : 18-03-11 14:30 |
|
On 18 Mar., 12:52, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> On 17 Mar., 17:57, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
> wrote:
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> > Du skal huske, at der i kanalafgiften er includeret gratis ophold i
> > havnene.
> > I kanalerne ankers normalt ikke, kun i søerne og bredninger.
> > Oftest er det så stille vejr og kun vægten af et anker er
> > tilstrækkeligt til at blive på ankerpositionen.
> > Jeg bruger et CQR anker med 30 meter kæde og et paraplyanker med 5
> > meter bly på et 30 meter tov.
> > Anvendelsen af flydetov, er god derhen, at tovets opdrift gør at det
> > ikke bliver skamfilet over sten.
> > Husk altid at sætte en ophalerline men en flydebøje, da det kan ske at
> > ankeret skal nakkes op fordi det har kilet sig fast. Få nogle gode
> > søkort med, evt. elektroniske, således at du kan holde fri af
> > undervandsforhindringer og stenansamlinger.
> > Vær opmærksom på at der mange steder er dybt helt ind, så det er
> > muligt at sætte hækanker og en line i land.
> > Det vil være en god ide at medbringe et "Landanker", som kan kastes i
> > land og som hæfter omkring grene eller i klippespalter, indtil man får
> > det fornødne grej i land til en mere permanent fastgøring.
>
> > Mvh/Harding
>
> > On 17 Mar., 17:08, Pergk <per...@gmail.com> wrote:
>
> > > Hejs i gruppen.
> > > Planlægger sommertur (hele sommeren) til Sverige.
> > > Götakanal retning Vest->Øst, videre til Stockholm, og "østen om" hjem.
> > > Tvivl omkring hvilke ankre der er nødvendig/fornuftig har nu meldt
> > > sig.
> > > I forvejen har jeg et anker af Fortress-typen (hedder det vist), og så
> > > er spørgsmålet, hvilken type
> > > bør jeg vælge som "nr. 2" anker?
> > > Ved godt der er delte meninger omkring ankre, men der er sikkert
> > > nogle, der har taget turen,
> > > og kan komme med et råd/forslag.
>
> > > Med sejler hilsen
> > > Per
> > > AGLAIA - Dehler 31- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -
>
> Husk også at have nogle "skærgårds jern" med til at lave fortøjninger
> på klipper. Det er ret så prktisk.
>
> Godt råd: PAS på de Norske motorbåde, "de store", de sejler stærkt og
> tætæ på.
>
> Gert
Til Harding
Mange TAK for svar og oplysninger, samt de gode råd.
Jeg vil kigge lidt mere på anker typer?
Med sejler hilsen
Per
| |
Pergk (18-03-2011)
| Kommentar Fra : Pergk |
Dato : 18-03-11 14:32 |
|
On 18 Mar., 12:52, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> On 17 Mar., 17:57, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
> wrote:
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> > Du skal huske, at der i kanalafgiften er includeret gratis ophold i
> > havnene.
> > I kanalerne ankers normalt ikke, kun i søerne og bredninger.
> > Oftest er det så stille vejr og kun vægten af et anker er
> > tilstrækkeligt til at blive på ankerpositionen.
> > Jeg bruger et CQR anker med 30 meter kæde og et paraplyanker med 5
> > meter bly på et 30 meter tov.
> > Anvendelsen af flydetov, er god derhen, at tovets opdrift gør at det
> > ikke bliver skamfilet over sten.
> > Husk altid at sætte en ophalerline men en flydebøje, da det kan ske at
> > ankeret skal nakkes op fordi det har kilet sig fast. Få nogle gode
> > søkort med, evt. elektroniske, således at du kan holde fri af
> > undervandsforhindringer og stenansamlinger.
> > Vær opmærksom på at der mange steder er dybt helt ind, så det er
> > muligt at sætte hækanker og en line i land.
> > Det vil være en god ide at medbringe et "Landanker", som kan kastes i
> > land og som hæfter omkring grene eller i klippespalter, indtil man får
> > det fornødne grej i land til en mere permanent fastgøring.
>
> > Mvh/Harding
>
> > On 17 Mar., 17:08, Pergk <per...@gmail.com> wrote:
>
> > > Hejs i gruppen.
> > > Planlægger sommertur (hele sommeren) til Sverige.
> > > Götakanal retning Vest->Øst, videre til Stockholm, og "østen om" hjem.
> > > Tvivl omkring hvilke ankre der er nødvendig/fornuftig har nu meldt
> > > sig.
> > > I forvejen har jeg et anker af Fortress-typen (hedder det vist), og så
> > > er spørgsmålet, hvilken type
> > > bør jeg vælge som "nr. 2" anker?
> > > Ved godt der er delte meninger omkring ankre, men der er sikkert
> > > nogle, der har taget turen,
> > > og kan komme med et råd/forslag.
>
> > > Med sejler hilsen
> > > Per
> > > AGLAIA - Dehler 31- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -
>
> Husk også at have nogle "skærgårds jern" med til at lave fortøjninger
> på klipper. Det er ret så prktisk.
>
> Godt råd: PAS på de Norske motorbåde, "de store", de sejler stærkt og
> tætæ på.
>
> Gert
Også TAK til Gert for de gode råd,
det med de Norske både har jeg noteret mig!
Med sejler hilsen
Per
| |
Harding E. Larsen (19-03-2011)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 19-03-11 12:43 |
|
Ja og de laver ret så store bølger i kanalerne: Det har kostet os en
termokande.
Heldigvis er slusevagterne ikke så dumme for sejltiden mellem sluserne
kender de. så nordmendene ligger blot og venter til vi andre kommer
frem, hvis de forstår en pæn hentydning, for det sker i hver sluse.
Mvh/Harding
On 18 Mar., 12:52, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> On 17 Mar., 17:57, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
> wrote:
>
>
>
>
>
> > Du skal huske, at der i kanalafgiften er includeret gratis ophold i
> > havnene.
> > I kanalerne ankers normalt ikke, kun i søerne og bredninger.
> > Oftest er det så stille vejr og kun vægten af et anker er
> > tilstrækkeligt til at blive på ankerpositionen.
> > Jeg bruger et CQR anker med 30 meter kæde og et paraplyanker med 5
> > meter bly på et 30 meter tov.
> > Anvendelsen af flydetov, er god derhen, at tovets opdrift gør at det
> > ikke bliver skamfilet over sten.
> > Husk altid at sætte en ophalerline men en flydebøje, da det kan ske at
> > ankeret skal nakkes op fordi det har kilet sig fast. Få nogle gode
> > søkort med, evt. elektroniske, således at du kan holde fri af
> > undervandsforhindringer og stenansamlinger.
> > Vær opmærksom på at der mange steder er dybt helt ind, så det er
> > muligt at sætte hækanker og en line i land.
> > Det vil være en god ide at medbringe et "Landanker", som kan kastes i
> > land og som hæfter omkring grene eller i klippespalter, indtil man får
> > det fornødne grej i land til en mere permanent fastgøring.
>
> > Mvh/Harding
>
> > On 17 Mar., 17:08, Pergk <per...@gmail.com> wrote:
>
> > > Hejs i gruppen.
> > > Planlægger sommertur (hele sommeren) til Sverige.
> > > Götakanal retning Vest->Øst, videre til Stockholm, og "østen om" hjem.
> > > Tvivl omkring hvilke ankre der er nødvendig/fornuftig har nu meldt
> > > sig.
> > > I forvejen har jeg et anker af Fortress-typen (hedder det vist), og så
> > > er spørgsmålet, hvilken type
> > > bør jeg vælge som "nr. 2" anker?
> > > Ved godt der er delte meninger omkring ankre, men der er sikkert
> > > nogle, der har taget turen,
> > > og kan komme med et råd/forslag.
>
> > > Med sejler hilsen
> > > Per
> > > AGLAIA - Dehler 31- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> > - Vis tekst i anførselstegn -
>
> Husk også at have nogle "skærgårds jern" med til at lave fortøjninger
> på klipper. Det er ret så prktisk.
>
> Godt råd: PAS på de Norske motorbåde, "de store", de sejler stærkt og
> tætæ på.
>
> Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
| |
|
|